جام‌جم فهرست اصلی فیلم‌های اکران نوروزی را منتشر می‌کند

کمی تا قسمتی قطعی

خب التفات دارید این روزها مهم‌ترین خط سینمایی و فرهنگی رسانه‌ها شده بحث اکران نوروزی سینما و این‌که چه فیلم‌هایی از چند روز آینده تا بعد از تعطیلات نوروزی روی پرده خواهند بود و خیز برداشته‌اند برای جلب توجه مخاطبان و تماشاگران سینما. همین روز گذشته هم همکار سینمایی ما ساناز قنبری گزارشی از این موضوع رفت و درباره آن با رئیس انجمن سینماداران به گپ و گفت پرداخت. حالا ظاهرا طبق بعضی اطلاعات، بخش مهمی از چینش نوروزی سینماها قطعی شده. به عبارت ساده‌تر و بهتر، تقریبا ساختار اصلی اکران نوروزی بسته شده و اما و اگرها روی یکی دو فیلم است. این گزارش ما را بخوانید تا متوجه شوید در نوروز با چه فیلم‌هایی روبه‌رو خواهید شد.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۰۶

طبق برنامه‌ریزی و اعلام قبلی شورای صنفی نمایش، تا الان این موضوع که هفت هشت فیلم اکران نوروزی از میان 14 فیلم قطعی و 14 فیلمی هم که مورد بحث بوده فهرست‌شان اعلام شده است. حالا اما پیگیری‌های ما در جام‌جم نشان می‌دهد حضور این فیلم‌ها در اکران نوروزی قطعی شده است:
غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان
تگزاس 2 به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان
رحمان 1400 به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی
چهارانگشت به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی حمید پنداشته
ژن خوک به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید سهیلی
متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روســـــتایی و تهـــــیه‌کنندگی ســـــــیدجمال ساداتیان
دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه
خب اگر در ایام جشنواره فیلم فجر از مشتریان و مخاطبان پر و پا قرص صفحات و ویژه‌نامه‌های فرهنگی جام‌جم بوده باشید اطلاع دارید از این فهرست، فقط سه فیلم در جشنواره حاضر بوده‌اند و منتقدان و اصحاب رسانه موفق به تماشای آنها شده‌اند. بله از فیلم‌های تختــــی، متــــری شیش و نیم و دیدن این فیلم جرم است صحبت می‌کنیم. نکته دیگر در مورد این فهرست هم آن‌که ما از قطعی بودن ساختار اصلی فهرست اکران نوروزی صحبت کردیم نه این‌که همه اینها در نوروز روی پرده سینماها می‌آیند. اجمالا این را هم خدمت‌تان عرض کنیم که فعلا بودن دو فیلم در این فهرست با مقادیر معتنابهی اما و اگر همراه است.
حواشی فیلم روستایی
دو فیلمی که هر دو در ایام جشنواره با حاشیه‌های ریز و درشتی همراه بودند؛ متری شیش و نیم که در همان نمایش‌های روزهای جشنواره هم با نظرات و حاشیه‌هایی از جانب نیروی انتظامی و فرماندهان ناجا مواجه بود.
همین اواخر هم جانشین فرمانده ناجا در مورد فیلم سعید روستایی گفته بود کارگردان فیلم بی‌اخلاقی کرده است و نسخه‌ای را در جشنواره نمایش داده که اصلاح نشده بود. به گفته سردار ایوب سلیمانی، روستایی همراه مسؤولان ناجا نسخه‌ای را با تفاهم یکدیگر اصلاح کرده بودند، اما در نهایت نه تنها این نسخه نمایش داده نشده، بلکه نسخه‌ای که در جشنواره نمایش داده شده سکانس‌های اضافی هم داشته است. حالا بیخ اکران نوروزی هم اگر مسؤولان ناجا چراغ سبز دهند این فیلم راهی پرده سینماها در ایام نوروز خواهد شد.
دیدن این فیلم جرم است هم دیگر فیلم اما و اگری فهرست محسوب می‌شود. فیلمی که نهادهای مختلفی از سپاه پاسداران و بسیج و ناجا راجع به آن نظر داشتند و با این حال هنوز اکران آن در نوروز قطعی و نهایی نشده است. اجمالا با همین اما و اگرها این فهرست را از ما بپذیرید. به جز این دو حاشیه اصلی، یک نکته دیگر هم که ذکر آن خالی از لطف نیست این موضوع که اگر در جریان بحث‌های اکران نوروزی باشید احتمالا می‌دانید قرار بود یک فیلم کودک هم به این فهرست اضافه شود.
نیمکت ذخیره‌ها
البته این را هم داشته باشید که فیلم آهوی پیشونی سفید هم برای این موضوع رفته در فهرست رزرو و احتمالاتی وجود دارد که این فیلم هم به فهرست اکران‌های نوروزی سینما اضافه شود.
روی نیمکت ذخیره‌ها البته نام یک فیلم دیگر هم به چشم می‌خورد: زندانی‌ها ساخته مسعود ده‌نمکی. مسعودخان در صورتی که فیلم دیدن این فیلم جرم است موفق نشود به اکران راه یابد، اسمش می‌رود در ترکیب اصلی و فیلمش رنگ پرده را خواهد دید. آن طور که به گوش ما رسیده، فیلم جدید ده‌نمکی بن‌مایه فیلم‌های سابقش مانند رسوایی را دارد و قصه خود را در یک تم مذهبی روایت می‌کند. ده نمکی هم مانند کارگردان چهار فیلم فهرست، ترجیح داده بود فیلمش در جشنواره حضور نداشته باشد.
این‌که این تصمیم ناشی از قوت یا ضعف فیلم بوده را باید در زمان اکران زندانی‌ها دید. این را هم بگوییم اگر زندانی‌ها موفق به ورود به فهرست نوروزی اکران شود، چهار فیلم از هفت فیلم نوروزی در گونه یا ژانر کمدی خواهند بود. اگر این اتفاق بیفتد هم باید عرض کنیم خدا رحــم کنــد بـــه غیرکمدی‌های فهرست. همین!

امروز قطعی می‌شود

در شرایطی که پیشتر گفته شده بود تکلیف فیلم‌های اکران نوروزی در جلسه روز دوشنبه، ۲۰ اسفند در کارگروه اکران مشخص می‌شود و هفت فیلم معرفی خواهد شد، غلامرضا فرجی، سخنگوی این کارگروه در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: قرار بود جلسه دیروز (دوشنبه، ۲۰ اسفند) برگزار شود، اما دوستان پیام دادند برگزار نمی‌شود و پیش‌بینی‌ام این است که احتمالا جلسه امروز (سه شنبه، ۲۱ اسفند) تشکیل می‌شود و باید تشکیل شود تا علت آن را بپرسیم.
او درباره این‌که آیا وضعیت اکران فیلم‌های نوروزی در همین هفته مشخص خواهد شد، گفت: از آنجا که عده‌ای از صاحبان فیلم متقاضی بودند از چهارشنبه همین هفته فیلم‌های‌شان اکران شود باید هرچه زودتر جلسه برگزار شود، چون هر چه این اتفاقات دیرتر رخ دهد، تهیه‌کنندگان اقلام مورد نیاز را سخت‌تر به شهرستان‌ها می‌رسانند.
فرجی همچنین در پاسخ به این‌که آیا پیش‌بینی می‌کند انتخاب هفت فیلم از میان
۱۴ متقاضی برای اکران نوروزی در همین جلسه کارگروه اکران به نتیجه برسد یا این‌که باید در شورای‌عالی اکران حل و فصل شود، اظهار کرد: خیر به نظرم در همین کارگروه به نتیجه خواهیم رسید و نام هفت فیلم برای اکران نوروزی معرفی می‌شود.

هزینه تولید فیلم 2 برابر شده

حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده و بازیگر سینما درخصوص انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید گفت: افزایش قیمت بلیت سینماها امری طبیعی است، وقتی همه چیز در کشور افزایش قیمت داشته نمی‌توان جلوی افزایش قیمت بلیت سینماها را گرفت فقط برای این‌که همگان بتوانند از کالاهای فرهنگی و هنری استفاده کنند دولت باید به اقشار ضعیف جامعه و خانواده‌های پرجمعیت یارانه کالای فرهنگی بدهد.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خرگیوش» در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: می‌توان مانند سبدکالا و یارانه نقدی که برای مردم درنظر گرفته شده شرایطی را فراهم آورد که برای کالاهای مهم فرهنگی مانند تئاتر، موسیقی، سینما و... هم یارانه‌ای به اقشار ضعیف جامعه، خانواده‌های پرجمعیت، کارگران و کارمندان و همین‌طور دانشجویان و دانش‌آموزان اعطا شود. دولت می‌تواند برای این کار با انجمن سینماداران و صاحبان آثار قرارداد ببندد و با این تدبیر کاری کند تا شرایط استفاده از کالاهای فرهنگی برای همه اقشار جامعه فراهم شده و سینما و تئاتر و... مختص استفاده از قشری خاص نشود.
این سینماگر یادآور شد: البته تاکنون هم ما شاهد برخی سیاست‌های تشویقی برای استفاده بیشتر مردم از سینما بوده‌ایم به نحوی که قیمت بلیت سینماها در برخی روزهای هفته نیم‌بهاست و در اکثر پردیس‌های سینمایی هم سئانس‌های صبح تا ظهر با قیمت بلیت پایین‌تری به فروش می‌رسد که امکان استفاده قشرهای ضعیف تر جامعه از سینما را فراهم می‌آورد.
او در همین راستا افزود: هزینه تولید فیلم از سال گذشته تاکنون بیش از دو برابر شده است؛ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قیمت همه چیز روز به روز بالا می‌رود حالا این‌که بعد از گذشت یک سال قیمت بلیت‌ها اندکی افزایش پیدا می‌کند مسأله‌ای نیست که بخواهد جنجال به راه بیفتد؛ همان‌طور که هزینه‌های تولید فیلم طی یک‌سال بیش از
۵۰ درصد افزایش داشته و برای پخش هزینه‌ها صددرصد گران‌تر شده‌است، باید قیمت بلیت سینما هم به عنوان تنها منبع بازگشت سرمایه توسط گیشه‌های سینما افزایش یابد.
اسماعیلی تأکید کرد: در حال حاضر یک کاغذ فکس 3000 تومانی به بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده، حقوق کارکنان سینماها افزایش پیدا کرده، هزینه‌های جانبی چند برابر شده، خوب بدیهی است که باید برای تأمین این مسائل قیمت بلیت سینما هم افزایش پیدا کند. یک سینمادار اگر قیمت بلیت افزایش پیدا نکند از کجا باید معاش خود و هزینه نگهداری از سالن سینمایش را فراهم کند؟ یک تهیه‌کننده با کدام سرمایه می‌خواهد فیلم بعدی‌اش را تولید کند؟
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «راننده تاکسی» در خاتمه این گفت‌وگو با بیان این‌که مطمئنا اگر اثری قدرت و کیفیت لازم را داشته باشد مردم از آن استقبال خواهند کرد عنوان کرد: مردم این همه از تئاترها و کنسرت‌ها با قیمت‌های گزاف استقبال می‌کنند، قیمت بلیت سینماها که نسبت به بقیه کالاها و مسائل تفریحی زیاد بالا نیست، پس قطعا مردم مانند گذشته باز هم از سینما استفاده خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها