موسس شرکت بلک‌‌واتر، نشست ضد‌ایرانی را در برج ترامپ تایید کرد

مزدورها علیه ایران

سرانجام خبرهای جسته و گریخته درباره تبانی مقامات سعودی و اماراتی علیه ایران با میزبانی آمریکا و گروه بدنام «بلاک‌واتر» افشا شد و نشان داد چه عواملی مساله ایران‌هراسی را در منطقه رهبری کرده و از گسترش این پدیده سود می‌برند. این مساله همچنین نشان می‌دهد که فشارهای وارد آمده بر مردم ایران و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش زاییده تخیلات و تصمیمات یک رئیس‌جمهور معلوم‌الحال نبوده، بلکه ریشه در سال‌ها دشمنی صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای‌شان به‌خصوص سعودی‌ها دارد.
کد خبر: ۱۱۹۶۸۹۵

اریک پرینس، موسس شرکت امنیتی بلک‌واتر برای نخستین بار برگزاری دیداری با محوریت ایران میان او با پسر ارشد ترامپ و فرستاده‌های امارات و عربستان سعودی، قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا در برج ترامپ را تأیید کرد. پرینس در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، در پاسخ به سؤالی در این باره گفت حاضران در آن جلسه برای رایزنی درباره سیاست‌ها در قبال ایران هم گرد هم آمده بودند.
او گفت: «برای صحبت کردن درباره سیاست‌ها در قبال ایران آنجا جمع شده بودیم.» اریک پرینس که برادر وزیر آموزش و پرورش فعلی آمریکاست در یک جلسه استماع که یک سال قبل در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شده بود از ارائه اطلاعات درباره نشست برج ترامپ خودداری کرده بود‌. اعتراف جدید اریک پرینس واکنش‌های گسترده‌ای به‌ویژه در میان نماینده‌های کنگره داشته است. شماری از قانونگذاران آمریکایی پرینس را به دروغگویی به کنگره و کتمان حقیقت متهم کرده‌اند.
هیچ‌یک از حاضران در جلسه برج ترامپ تا‌کنون درباره این نشست سخنی بر سر زبان نیاورده است. اعتراف پرینس درباره این‌که ایران محوریت این جلسه بوده هم موضوعی تازه به شمار می‌رود.
ماجرای برج ترامپ
به گزارش الجزیره، این برای نخستین بار است که اریک پرینس مدیرعامل شرکت امنیتی بدنام بلک‌واتر به صورت علنی به چنین نشستی اعتراف می‌کند. وی پیشتر سال ۲۰۱۷ در صحبت‌هایی نزد یکی از کمیته‌های کنگره آمریکا هیچ صحبتی از برگزار شدن چنین نشستی نکرده و مدعی شده بود که در کمپین ریاست‌جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۶ هیچ نقش رسمی یا غیررسمی نداشته و در حاشیه بوده است.
سال گذشته میلادی روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد اریک پرینس سازمان‌دهنده این نشست سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ با پسر ترامپ و جورج نادر، تاجر لبنانی- آمریکایی در آنجا بوده و در نشستی از امارات و عربستان خواسته‌اند که برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری کمک کنند‌. آنها نیز در مقابل شرط کرده‌اند آمریکا سیاست‌هایش را در قبال ایران تغییر داده و فشارهای بیشتری را بر این کشور اعمال کنند. آنها گفته بودند به نظرشان ترامپ می‌تواند خلآ قدرت ایجاد شده در خاورمیانه در پی سیاست‌های باراک اوباما را پر کند. همچنین گزارش شد در این نشست، استفن میلر، دستیار ارشد فعلی کاخ سفید و جوئل زامل، کارشناس اسرائیلی شبکه‌های اجتماعی نیز حضور داشتند. جورج نادر یک تاجر لبنانی است که از سال‌ها پیش در امارات زندگی می‌کند و در تمام این سال‌ها به عنوان مشاور محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی فعالیت کرده است.
اریک پرینس در پاسخ به پرسش مهدی حسن، مجری شبکه الجزیره که چرا در شهادت‌هایش در کنگره برگزار شدن این نشست را افشا نکرده مدعی شد او در این شهادت‌هایش برگزار شدن نشست را تایید کرده است. با این حال هنگامی که در این مصاحبه متن پاسخ او به کنگره برایش قرائت شد، گفت که این متن غلط است و این صحبت با تعجب مخاطبان مصاحبه او همراه شد. او در ادامه تاکید کرد که همه صحبت‌هایی که در آن روز مطرح شده در این متن پیاده نشده است. افشای اعترافات پرینس و برگزاری این نشست در برج ترامپ و این که چه صحبت‌ها و وعده‌هایی در این نشست مطرح شده، پرسش‌هایی را درباره انفعال رئیس‌جمهور آمریکا در برابر عربستان به‌ویژه بعد از حادثه قتل جمال خاشقجی در شهر استانبول ترکیه مطرح می‌کند.
رفت و آمدهای جارد کوشنر به عربستان و بده بستان‌های او با مقامات سعودی نیز که خارج از عرف دیپلماتیک بوده خشم نمایندگان آمریکا را برانگیخته است.
افشاگری نیویورک تایمز
افشاگری نیویورک تایمز که سال پیش اتفاق افتاد مطالب جالبی را درباره تبانی وقیحانه ترامپ با امارات و عربستان برای دشمنی با ایران نشان می‌داد. به گفته این منبع جورج نادر، مشاور ولیعهد ابوظبی و ولیعهد سعودی، جوئل زامل، فعال اطلاعاتی صهیونیست که شرکتش جاسوس‌های سابق موساد و شین‌بت را به استخدام درآورده، اریک برویدیاز حامیان مالی جمهوریخواهان که گرایش‌های به‌شدت ضدایرانی دارد ازجمله افراد حاضر در نشست برج ترامپ بودند‌.
هماهنگی و برگزاری این نشست هم
بر عهده فردی بود که سابقه‌ای جنجالی در امور غرب آسیا دارد و آن‌طور که پایگاه اینترسپت نوشت دست‌کم از یک دهه پیش طرح‌هایی برای مقابله با جمهوری اسلامی و حتی ایجاد درگیری نظامی با ایران را دنبال می‌کند: در این میان نام اریک پرینس، رئیس موسسه بدنام بلک‌‌واتر نیز برای همگان شناخته شده بود. شرکتی که به سفارش دولت‌ها ارتش خصوصی به مناطق مختلف جهان اعزام می‌کند و سابقه سیاهی در عراق و افغانستان دارد. به عنوان نمونه، سال 2007
چهار نفر از نظامیان این شرکت در پرونده کشتار 14 غیرنظامی عراقی، به حبس محکوم شدند. این شرکت همچنین همکاری مخفیانه اما موثری در به قدرت رساندن محمد بن سلمان و مقابله او با شاهزادگان سعودی داشت که آنها را در هتل ریتز کارلتون زندانی کرد و به دست نیروهای بلک‌‌واتر سپرد.
علاوه بر نشست برج ترامپ، افراد یاد شده ژانویه 2017 هم دیداری در جزیره سیشل داشتند و در آن محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و کریل دمیتریف، سرمایه‌دار روس و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه شرکت داشتند. روزنامه واشنگتن‌پست که اولین بار از دیدار جزیره سیشل پرده برداشت، نوشت امارات این دیدار را برگزار کرده بود تا امکان متقاعد کردن مسکو به عدم حمایت از ایران در سوریه و مناطق دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد. جرمی اسکهیل، روزنامه‌نگار تحقیقی شناخته‌شده و از موسسان پایگاه تحلیلی اینترسپت می‌گوید به فایلی صوتی‌ دست یافته که نشان می‌دهد پرینس پیش از بحران سوریه و مسائل یمن هم طرحی برای محاصره ایران از طریق استقرار نظامیان اجاره‌ای در کشورهای مجاور ایران در سر داشته است. اسکهیل می‌گوید:پرینس در آن سخنرانی جهانی را به تصویر کشید که در آن، ایران کانون اصلی شر در منطقه است. او می‌گوید ایرانی‌ها بمب اتم می‌خواهند تا خلیج [فارس] را دوباره به خلیج فارس تبدیل کنند.
این روزنامه‌نگار تحقیقی می‌افزاید: «اولین سفر رسمی ترامپ به عنوان رئیس دولت به عربستان سعودی بود. ترامپ به صورت یکجانبه توافق هسته‌ای با ایران را نابود کرد. ما می‌دانیم ادعا شده که جرد کوشنر [داماد و مشاور ترامپ] داده‌های اطلاعاتی جلسه توجیهی روزانه رئیس‌جمهور را در اختیار سعودی‌ها قرار داده است، آن هم دقیقا در ابتدای زمانی که محمد بن سلمان تسویه سیاسی داخلی علیه رقبایش را شروع کرده بود. می‌دانیم اریک پرینس درگیر عملیات‌ امنیتی خصوصی و اجاره‌ای در یمن بوده است، می‌دانیم اریک پرینس با عوامل اطلاعاتی اسرائیل در ارتباط است و می‌دانیم اریک پرینس با ولیعهد ابوظبی رابطه دیرینه‌ای دارد و به او هم پیشنهاد ارائه خدمات امنیتی اجاره‌ای را داده است.»
افشاگری جدید شبکه الجزیره و اعترافات اریک پرینس ضمن این‌که می‌تواند افکار عمومی جهان را به بده‌بستان‌های پشت‌پرده دولت ترامپ و مقامات سعودی اماراتی جلب کند باید در عین حال بتواند چشمان آمریکایی‌ها را به این بده‌بستان‌ها باز کرده و نشان دهد دولت ترامپ نه منافع مردم آمریکا بلکه منافع عده‌ای جنگ طلب را در داخل و خارج تعقیب می‌کند و سرنوشت ملت‌ها و کشورها برایش هیچ اهمیتی ندارد.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها