در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
خبر این است که مدیریت تئاتر شهرزاد طی قراردادی از شهرزاد جعفری گرفته شد و به محمدصادق رنجکشان واگذار شده است. شهرزاد جعفری، دختر قاسم جعفری، کارگردان سینما و تلویزیون است، البته با وجود فیلمهای بسیار در کارنامه کاری قاسم جعفری، شهرت او بهواسطه سریالهایی است که در تلویزیون ایران ساخته است؛ سریالهایی همچون خط قرمز و مسافری از هند. شهرزاد جعفری هم هر چند کم و بیش در برخی از آثار پدر بازی کرده، اما به نظر میرسد چندان علاقهای برای ادامهکار جدی در این حوزه ندارد.
او خرداد سال گذشته پایهگذار سالن تئاتر شهرزاد شد؛ سالنی که اغراق نیست بگوییم در میان تماشاخانههای خصوصی کشور استاندارد بالا و قابلقبولی دارد. به گواه آمار ارائه شده برای ساخت این مجموعه جدای مبلغ زمین که جزو برآورد ساخت و تجهیز نیست؛ مبلغی حدود سه میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است. آنطور که از حرفهای شهرزاد جعفری میتوان متوجه شد برای آمادهسازی پردیس تئاتر شهرزاد ریالی وام یا کمک از جایی دریافت نشده و بخشی اعتباری بوده و بخش عمده آن نقدی. البته که برآورد اولیه او در زمان افتتاح تئاتر شهرزاد این بود که بعد از سه سال به هزینه اولیه خواهد رسید.
پردیس شهرزاد دارای سه سالن بلک باکس حرفهای است و سالن 1 و 2 آن دارای ظرفیت حدود 300صندلی است که با خارج از ظرفیت در برخی نمایشها به 510صندلی هم رسیده است. آنطور که از سوی روابط عمومی تئاتر شهرزاد عنوان شده، این واگذاری به دلیل مشغله شخصی شهرزاد جعفری اتفاق افتاده است، آنطور که سام بهشتی به جامجم میگوید، شهرزاد جعفری قرار است برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به خارج از ایران برود و ادامه اینچنینی فعالیتش در این حوزه امکانپذیر نیست.
حاشیههای شهرزاد
البته شاید برخی حواشی پیش آمده برای این پردیس تئاتری هم مزید بر علت باشد تا شهرزاد جعفری را راغب به واگذاری مدیریت این مجموعه کند، زیرا همین دی ماه امسال بود که در رسانهها عنوان شد نامه ابطال مجوز پردیس تئاتر شهرزاد از سوی یکی از نهادهای نظارتی به مرکز هنرهای نمایشی ارسال و ابلاغ شده است. هر چند خیلی زود این خبر از سوی روابط عمومی این پردیس تکذیب وعنوان شد توقف فعالیت این مجموعه به دلیل حساسیتهای بهوجود آمده بوده و نه فشاری از یک نهاد نظارتی بیرون از حوزه کاری آنها. توقف فعالیت این پردیس البته حدود 20 روز طول کشید و در این میان افرادی مثل شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد هم به نوعی آن را تایید کرده و قول پیگیری برای رفع مشکل دادند. هر چند مشکل حل شد و این پردیس تئاتری هم به کار خود ادامه داد، اما شاید بتوان ردی از این حاشیهها را در واگذاری مدیریت این مجموعه دنبال کرد.
بودن یا نبودن
شهرزاد جعفری چه خسته شده باشد از فضای کاری در حوزه تئاتر خصوصی و چه بخواهد در خارج از ایران ادامه تحصیل بدهد موضوع در این میان شخصی است که حالا با عنوان مدیر تازه پردیس تئاتر شهرزاد شناخته میشود.
محمدصادق رنجکشان که تا پیش از اینها نامش در سینما مورد سؤال بسیاری قرار گرفته بود حالا با تحویل پردیس تئاتر شهرزاد خیلی جدی به حوزه فرهنگی مورد علاقهاش یعنی تئاتر ورود پیدا کرده است. هر چند این خبر واگذاری در بسیاری از رسانهها با طعنههایی به سوی او همراه بود که از او در حوزه تئاتر با عنوان صاحب تئاتر لاکچری یاد میکردند، اما برخی از جمله مسؤولان پیشین تئاتر شهرزاد ورود او به حوزه سالنداری در تئاتر را اتفاق بسیار خوبی میدانند. جالب اینکه در گفتوگو با این افراد همگی آنها گفتند که شناخت محمد صادق رنجکشان از تئاتر جالب توجه بوده است. خود او هم در معدود گفتوگوهایش با رسانهها همواره عنوان کرده است انتخاب اول او در حوزه فرهنگ و هنر، تئاتر است. رنجکشان در یکی از گفتوگوهایش میگوید: «علاقهمندی اصلی من هم به تئاتر است و بعد سینما. الان بهجز تئاتر «بینوایان»، در تئاتر «جنون» که یک کار دانشجویی است سرمایهگذاری کردم که قرار بود در سالن تئاتر شهرزاد به نمایش درآید. در واقع این عرصه، عشق و علاقه شخصیام است، اما در عین حال با شم سرمایهگذاری و اقتصادی سراغ علاقهمندیام آمدهام و این مورد پسند برخی آقایان نیست.»
از صادرات خرازی تا تماشاخانه خصوصی
محمدصادق رنجکشان شخصی است که عنوان میکند نزدیک به 50 سال است کاراقتصادی کرده است. از واردات و صادرات در صنف خرازی گرفته تا آژانس هواپیمایی و کار در حوزه گردشگری.
آنطور که برخی مسؤولان پردیس تئاتر شهرزاد میگویند این سرمایهگذار اتفاقا شناخت بالایی در حوزه تئاتر دارد و این شناخت به او کمک میکند اتفاقهای قابل توجهی در تئاتر خصوصی رخدهد. تاهمین حالا هم بیشتر نقدهای وارد شده به تماشاخانههای خصوصی همین بوده است که کارهای مبتذل و بفروش جای کارهای فاخر و ارزشمند را گرفته و چه کسی است که نداند این تماشاخانهها برای جبران هزینههایشان این آثار را به آثار فاخر ترجیح میدادند. هر چه باشد حالا محمدصادق رنجکشان خیلی جدی وارد حوزه تئاتر شده است و باید دید او در این عرصه چقدر میتواند موفق باشد.
میثم اسماعیلی
فرهنگوهنر
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم