گزارش جام‌جم از وضعیت فروش تورهای داخلی و خارجی در آستانه تعطیلات نوروزی

چرا راه دور بـریم؟!

تعطیلات دو هفته‌ای سال نو یا همان نوروز در ایران، گرچه در گذشته اغلب به دیدارها و دور هم جمع شدن‌های خانوادگی و فامیلی طی می‌شد، حالا اما فرصتی شده برای سفرهای خانوادگی. در واقع، گرفتاری‌های شغلی و تحصیلی افراد در تمام طول سال، با کم کردن امکان داشتن سفرهای مفصل و چند روزه، ایام نوروز را به بهترین زمان برای برنامه‌ریزی سفرهای داخلی و خارجی بدل کرده است؛ سفرهایی که در سال‌های اخیر بیش از پیش رونق یافته و علاوه‌بر مقاصد داخلی، کشورهای خارجی را نیز شامل شده است. با وجود این، در پی تغییرات اقتصادی و کاهش قابل توجه قدرت خرید اقشار مختلف جامعه، به نظر می‌رسد در سال پیش رو، الگوی سفرهای نوروزی شاهد تغییری چشمگیر باشد؛ موضوعی که آن را با چند نفر از صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی در میان گذاشتیم و از آنها در خصوص استقبال جامعه از سفرهای داخلی و خارجی نوروزی پرسیدیم. این فعالان گردشگری با استناد به آمار فروش تورهای داخلی و خارجی در سال جاری و همچنین تقاضا برای بسته‌های نوروزی 98 تا امروز، از کاهش حجم سفرها خبر دادند و بر لزوم ورود دولت برای مهیا کردن امکان سفرهای ارزان و آسان تاکید کردند.
کد خبر: ۱۱۹۶۸۳۲

شاید هنوز برای برآورد میزان سفرهای داخلی در نوروز پیش رو زود باشد، اما نکته مسلم کاهش فروش تورهای نوروز 98 است؛ موضوعی که قاطبه دست اندر کاران فروش خدمات گردشگری به آن اذعان کرده‌اند، در حالی که بنا بر آمارهای رسمی اعلام شده،‌ سفرهای داخلی در نوروز 97، رشدی 20 درصدی راتجربه کردند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی اژانس‌های مسافرتی استان تهران در این باره به جام‌جم می‌گوید: به دنبال افزایش نرخ ارز، حجم سفرهای خارجی در ماه‌های اخیر در مقایسه با سال گذشته، به تقریبا ده درصد رسیده و محدود به قشر پردرآمد جامعه شده است. امیر هاتفی این روند را اما منحصر به سفرهای خارجی نمی‌داند و سفرهای داخلی را نیز مشمول این کاهش عنوان می‌کند. او در توضیح بیشتر عنوان می‌کند: گرانی نرخ بلیت و نیز افزایش هزینه‌های اقامتی در کنار افت قابل توجه قدرت خرید خانواده‌ها، تاثیری مستقیم بر تقاضای آنها برای خرید تورهای مسافرتی داخلی داشته است و در نوروز سال جدید، مردم به سفر با وسایل نقلیه شخصی و نیز اقامت در چادرهای مسافرتی روی آورده‌اند. او همچنین اثر مشکلات اقتصادی را بر انتخاب مقاصد مشهود می‌داند و تاکید می‌کند: انتخاب خانواده‌ها، مقاصد نزدیک‌تر به محل زندگی‌شان است تا از این طریق از هزینه‌های سفرشان بکاهند.
پای ارز در میان است
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن تایید گفته‌های هاتف اضافه می‌کند: با افزایش نرخ ارز و نیز افزایش عوارض خروج از کشور، سفرهای خارجی کاهشی ملموس داشته و افزایش هزینه‌های سفرهای داخلی نیز مانع جبران حجم از دسته رفته تقاضا برای سفرهای خارجی شده است. امیر پویان رفیعی شاد با بیان هزینه دو تا سه میلیونی یک سفر سه روزه به چابهار به‌عنوان مثال، هزینه سفرهای داخلی به برخی از مقاصد را که می‌توانند جایگزین مقاصد خارجی شوند، قابل مقایسه با سفر به کشورهای خارجی همسایه می‌داند و خاطر نشان می‌کند: اگر می‌خواهیم سفرهای داخلی و به تبع آن گردشگری ورودی از رونق نیفتد،‌ باید تمهیداتی برای ارائه بسته‌های سفر ارزان و آسان داشته باشیم. او معافیت‌های مالیاتی برای واحدهای ارائه‌کننده خدمات گردشگری،‌ تولید انبوه کالاهای مورد نیاز صنعت گردشگری در داخل و نیز همه زمانی شدن سفر در کشور را از جمله مواردی می‌داند که با در نظر گرفتن آنها از سوی دولت، می‌توان تا حد زیادی به تعدیل قیمت سفرهای داخلی و در نتیجه رونق گردشگری داخلی کمک کرد.
از اروپا به آسیا
در ادامه، دو نفر از دیگر فعالان صنعت گردشگری کشور نیز با بیان اظهاراتی مشابه با دو فعال قبلی، کاهش سفرهای داخلی و خارجی را مورد تایید قرار می‌دهند. خادم‌الرضا می‌گوید: با افزایش نرخ ارز، سفرهای اروپایی به سفرهای آسیایی و سفرهای آسیایی به سفرهای خارجی به کشورهای همسایه و در ادامه ضعیف‌تر شدن وضع اقتصادی مردم، این سفرها به مقاصد داخلی تغییر کرد؛ با این‌همه هنوز هم نمی‌توان گفت سفرهای داخلی رشد داشته‌اند و این موضوعی است که به راحتی در تقاضای مردم برای خرید تورهای نوروزی قابل مشاهده است. سید مجتبی تهرانی، یکی دیگر از مدیران آژانس‌های مسافرتی هم با بیان کاهش فروش تورهای نوروزی می‌افزاید: فروش نوروزی تورهای خارجی بسیار کمتر شده و در عین حال تورهای داخلی نیز با توجه به افزایش قیمت‌ها، رشد نداشته است.

سفر با خودروی شخصی به جای تور

هر سال در آستانه نوروز و در میانه بدو بدوهای پایان سال، خانواده‌ها برای گذراندن تعطیلات سال نو خود برنامه‌ریزی می‌کنند و در این میان،‌ خانواده‌های زیادی هستند که ترجیح می‌دهند این ایام را به سفر اختصاص دهند؛ حالا چه سفرهای داخلی، چه سفرهای خارجی. امسال اما، به دنبال افزایش نرخ ارز و در ادامه کاهش تقاضا برای سفرهای خارجی، مسافرت‌های داخلی در اولویت قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که بسیاری از خانواده‌ها برای کاهش هزینه‌های سفر خود، سفرهای فردی و با اتومبیل شخصی را ترجیح دهند. موضوعی که گرچه تا پیش از پایان نوروز و درآمدن آمارها قابل تایید نیست، اما به دلیل کاهش تقاضای سفر با تورهای مسافرتی، تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است.

شیما رئیسی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها