گفت‌وگو با دکتر صادق خرازی به مناسبت زاد روز سردار قاسم سلیمانی

دنیا به سردار سلیمانی نیاز دارد

برای سیاسیون و نظامیان، نامی آشناست ، نامی که با شنیدنش، گوش‌ها را تیز می‌کنند و نگاه‌‌ها را می‌چرخانند.برای تروریست‌ها هم نامی آشناست، زنگ خطری پر‌هیبت است. نمی‌توانند او را جدی نگیرند. مردم منطقه به خوبی او را می‌شناسند چون می‌دانند، مردی پر صلابت است که می‌تواند امنیتشان را تامین کند.رسانه‌های جهان برایش تیتر می‌زنند و عکسش را بالا می‌برند و در فهرست قدرتمندان جهان قرارش می‌دهند. سردار قاسم سلیمانی که امروز 62 سالگی را به پایان می‌رساند برای مردم ایران محبوب است.سال‌های زیادی است مرد و مردانه از مرزهای کشورمان دفاع می‌کند و نمی‌گذارد احدی به ایران چپ نگاه کند.مرد قدرتمند دنیا اما زمانی که به میان مردم می‌آید، ساده است و بی‌تکلف. مهربان است و حامی و فروتن.اینها را حتی از عکس‌هایش نیز می‌توان فهمید. در زادروز تولد مرد خطه کرمان با دکتر صادق خرازی که از دوستان نزدیک سردار است هم‌صحبت شدم تا برایمان از ویژگی‌‌های این مرد بزرگ بگوید. اگر این مطلب را برای شبکه‌های اجتماعی می‌نوشتم حتما با هشتگ‌ زاد روز سردار ایرانی برای امنیت جهان منتشر می‌کردم.
کد خبر: ۱۱۹۶۷۶۴

از ویژگی‌های فردی و سبک زندگی سردار سلیمانی برایمان بگویید.
آقای سلیمانی چند ویژگی ممتاز دارد.آدم بسیار بلند طبع و بلند نظری است.جهان‌بینی وسیعش باعث شده که آدم دُگم و بسته‌ای نباشد.مفاهیم دنیای مدرن را به‌درستی می‌شناسد و درباره پیچیدگی‌های این دنیا شناخت خوبی دارد.با همه این‌ها، در رفتارش فقط فضیلت‌های انسانی که ریشه در مذهب و سنت ایرانی دارد نمود پیدا می‌کند.آگاهی ایشان درباره دنیای امروزی و فناوری بی‌نظیر است اما با این همه آگاهی و شناخت، در زندگی شخصی مراعات می‌کند که آنها را به رخ نکشد.او نه تنها قدرت فرماندهی دارد بلکه قدرت رهبری هم دارد.ویژگی‌های یک مدیر، فرمانده و رهبر با یکدیگر متفاوت است.قاسم سلیمانی همه اینها را می‌داند.ابعاد حوزه‌های فرماندهی‌اش را می‌شناسد و کاملا با روحیات آدم‌های حوزه‌اش آشناست.به نظرم آقای سلیمانی در هر جایی که بوده فرماندهی نکرده بلکه رهبر بوده و این امتیاز او نسبت به مدیران و فرماندهان دیگر است. او استراتژیستی است که اهل مطالعه است.آخرین فعل و انفعالات جهان را می‌‌خواند و می‌شناسد.این‌جور نیست که اطلاعات را گردآوری کرده به او بدهند او خودش اهل تحقیق و مطالعه است.
دو خصلت ایشان بین مردم زبانزد است؛ فروتنی و مصمم بودنشان.وقتی تصمیمی می‌گیرند از آن کوتاه نمی‌آیند، دلیلش می‌تواند آگاهی باشد که شما آن را ذکر کردید.
آقای سلیمانی بسیار با اخلاق و در عین حال متواضع است.او بین خودش و کسانی که تحت راهبری او هستند از نظر انسانی هیچ تفاوتی قائل نیست.اما زمان فرماندهی و عمل، شرایط فرق می‌کند.بسیار فهیم است، او برای مبارزه با نفسش خیلی تلاش کرده. برای این موضوع گاهی تصمیماتی باید بگیرد که رفاه خانواده‌ و منافع شخصی‌اش را تحت الشعاع قرار می‌دهد.برای او رفاه و موقعیت شخصی اهمیت ندارد اما آنقدر آگاه است که برای پشتوانه خانواده و قوم و خاکش احترام قائل شود.قاسم سلیمانی خودساخته است به همین دلیل همیشه بین حق و باطل، حق را انتخاب می‌کند، بین انصاف و ظلم، انصاف را انتخاب می‌کند.بین عدالت و قدرت، عدالت را انتخاب می‌کند.از درون چنین شخصیتی اخلاق و تواضع، تراوش می‌کند. قاسم سلیمانی را قدرت راضی نمی‌کند.برای او اخلاق، تواضع، احترام به حقوق و عدالت اجتماعی و فردی،‌طرفداری از مردم و از مظلوم، مبارزه با ظلم اهمیت بیشتری دارد.شاقول تقوا، عدالت است و سردار سلیمانی معنای واقعی عدالت را درک کرده است.برای همین است سه موضوع اهمیت دارد: عدالتخواهی، شرف و انسانیت.هر سه ویژگی را آگاهانه و با شناخت انتخاب کرده. در درون خودش بداهه‌نوازی نکرده که چنین باشد.همه رفتارهایش آگاهانه و با شناخت است.
در وضعیت و موقعیت کنونی که کشور ما در جهان و در منطقه دارد، سردار سلیمانی چه نقشی در ثبات و نشان دادن قدرت ایران دارد؟
سردار سلیمانی به گونه‌ای عمل کرده که دنیا به او نیاز دارد.یک شخصیت معتبر نظامی است که جهان از او به‌عنوان یکی از استراتژیست‌‌های مهم، یاد می‌کند.سیاستمداران و نظامیان جهان بر این باورند که آقای سلیمانی در مبارزه با تروریست! حرف برای گفتن دارد.برای استقرار امنیت جمعی نظریه‌پرداز و صاحب تفکر است.وزیر خارجه آمریکا در برابر دشمنان قسم خورده ایران با دستش محکم روی میز می‌کوبد و خطاب به اعراب می‌گوید: «شما یک ژنرال سلیمانی ندارید! شما یک ژنرال ندارید که با تروریسم مبارزه کند.ژنرال سلیمانی برای من قابل احترام است چون برای مبارزه با تروریسم ایده دارد...» اوباما هم گفته بود ژنرال سلیمانی دشمن من است اما برایم قابل احترام است چون در حوزه خودش مصمم است ...
سردار سلیمانی با روش مبارزه‌ و دکترینی که دارد دنیا و منطقه را به خودش محتاج کرده‌است.امنیت منطقه در گرو همکاری منطقه‌ای است،‌معمار این همکاری سردار سلیمانی است.منطقه امروز به استراتژی مقاومت نیاز دارد و سردار سلیمانی می‌داند چگونه این مقاومت را ایجاد کند.در این شرایط عناصری مانند متجاوز ، تروریسم و تقابل ملت‌ها باید از بین بروند.بیشترین بروز را تروریسم دارد و سردار سلیمانی برای مبارزه با تروریست، تئوری عملی دارد.ثبات و حیات منطقه باید حفظ شود هر دو در کنار هم.نمی‌توان گفت یک جغرافیای سیاسی حیات دارد اما ثبات ندارد یا برعکس.سردار سلیمانی ادبیات زبان بین‌الملل و جغرافیای سیاسی را دانسته و کاملا به آن اشراف دارد.
او می‌داند چگونه بر اساس این ادبیات، امنیت منطقه‌ای و جهانی و حقوق مرزهای خاکی و آبی را تعریف می‌کنند.این حجم از آگاهی سردار سلیمانی را شاخص و برتر کرده است.او امنیت جغرافیای خاورمیانه را گسترش داده که بخشی از آفریقا را هم در بر می‌گیرد به همین دلیل به او لقب پدر امنیت منطقه هم داده‌اند.امنیتی که دریای مدیترانه ،جلگه هند ، دریای سرخ ، آسیای مرکزی و قفقاز را در بر می‌گیرد.امنیت کل این منطقه با تئوری‌های سردار سلیمانی تامین می‌شود.چیزی که آقای سلیمانی را از امثال من متمایز می‌کند، قدرت و وسعت دید اوست.
سردار سلیمانی یک الگوست او از همه منافع و امنیت شخصی عبور کرده برای مردم منطقه، فراتر از ایران رفته او برای امنیت سوریه ، لبنان، عراق و ... کار کرده.او صاحب دکترینی است که جهان شمول است.ادبیات امنیتی سردار سلیمانی از مرزها عبور کرده و جهان را در برگرفته است.او دلش را به خدا داده و خدا هم از زمین و آسمان برای او برکت می‌ریزد به همین دلیل روز به روز محبتش بین مردم ایران و منطقه و جهان بیشتر و بیشتر می‌شود.
آقای سلیمانی در مقابل اتفاقات داخلی هم در شرایط ویژه واکنش نشان می‌‌دهد که باعث انسجام ملی می‌شود. آخرینش واکنش متفاوت و سریع ایشان درباره استعفای آقای ظریف از وزارت خارجه بود. نظر شما درباره این موضعگیری‌ها چیست؟
آقای سلیمانی وابسته به قدرت نیست.به همین دلیل موقعیت شخصی‌اش برایش مهم نیست.آنچه همیشه برایش مهم بوده و هست، حق است.شعار نمی‌دهد.او عملا دنبال بروز و اثبات حق است.خیلی‌ها از حق صحبت می‌کنند اما حق در اندیشه‌ آنها جایی ندارد از حق دفاع می‌‌کنند تا نان و نامی برای خودشان دست و پا کنند اما سردار سلیمانی هر جا لازم باشد وارد عمل می‌شود و حرف حق را برای حق به زبان می‌آورد.شاید به همین دلیل است که برخی از موضعگیری‌های سیاسی ایشان خوششان نمی‌آید، به صورت علنی به دلیل محبوبیت آقای سلیمانی جرات اعتراض ندارند اما در محافل خصوصی اعتراض خود را بروز می‌‌دهند اما آقای سلیمانی از موضع خود کوتاه نمی‌آید.
هر جای کره زمین لازم باشد حرف حق گفته شود، آن را به صورت عملی نشان می‌‌دهد.بدون این‌که منافع شخصی‌اش را قاطی این حق‌خواهی و دفاع از حق کند.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها