نگاهی تحلیلی به گیشه سینما در پاییز

اکران کج دار و مریز

معمولا ماه‌های پایانی سال با اکرانی کجدار و مریز در سینمای ایران روبه‌رو هستیم و فقط تعداد انگشت‌شماری از فیلم‌ها می‌توانند به سود و فروش خوبی دست پیدا کنند و دست‌کم دخل و خرجشان را دربیاورند. طبق قانونی نانوشته، تقریبا هرچه فیلم خوب و بفروش است در عید نوروز و ماه‌های اول سال و تابستان روی پرده سینما می‌رود و آثاری که به دلایل تقاضای پایین سینماداران و ثبت نشدن قرارداد در شورای اکران، نتوانسته اند جایی برای خود در فصول خوب و طلایی نمایش فیلم در ایران دست و پا کنند، بناچار در ماه‌ها و روزهای پایانی سال روی پرده می‌روند. نبود مولفه‌های فروش و ارتباط با مخاطبان، در کنار زمان نامناسب و اندک نمایش و پیچیدگی‌ها و سازوکار معیوب اکران، باعث می‌شود بسیاری از فیلم‌ها در سینمای ایران، فروش خوبی در گیشه نداشته باشند و با شکست تجاری روبه‌رو شوند. در این شرایط فقط تعداد اندکی از فیلم‌ها هستند که به‌دلیل توجه به مخاطب و نیم نگاهی هوشمندانه به گیشه (این بحث البته فارغ از کیفیت و ساختار هنری آثار است)، در هر زمانی اکران شوند، موفق به فروش خوب و قابل قبول خواهند شد؛ حتی اگر زمان اکران در ماه‌ها و روزهای به اصطلاح «مرده» اکران باشد. اگر رکوردشکنی «هزارپا» (37 میلیارد تومان) و فروش بالای فیلم‌های اکران آغازین سال همچون مصادره (15 میلیارد تومان)، لاتاری (حدود 15 میلیارد تومان)، تگزاس (14 میلیارد تومان)، به وقت شام (13 میلیارد تومان)، لونه زنبور (9 میلیارد تومان) و فیلشاه (8 میلیارد تومان) را کنار بگذاریم، در نیمه دوم و در ماه‌های پایانی سال، سینمای ایران با همان معضل همیشگی فروش پایین فیلم‌ها و شکست آنها در گیشه روبه‌روست. حتی با نگاهی به فیلم‌های روی پرده هم می‌توان دریافت که از غالب این آثار، کار موفق و پرفروشی بیرون نمی‌آید. در میان فیلم‌های اکران شده در نیمه دوم سال، تا اینجا فقط «مغزهای کوچک زنگ زده» موفق شده فروش خوب و قابل اعتنای ده میلیارد تومانی داشته باشد و از این نظر، در حد و اندازه فیلم‌های اکران عید نوروز ظاهر شود، ضمن این‌که این فروش خوب، در مجموع با رضایتمندی مخاطبان هم همراه بوده است. در گزارش پیش‌رو و امروز صفحه سینمای جام‌جم، به‌صورت فهرست وار و تحلیلی نگاهی داریم به فیلم‌هایی که در 7 هفته اخیر روی پرده سینما رفته‌اند. این‌که چقدر در گیشه فروخته‌اند و آیا باتوجه به کیفیت و ساختار فیلم، این میزان فروش یا نفروختن در گیشه قابل انتظار بوده است یا نه. آمار فروش فیلم‌ها هم از سینماتیکت نقل شده است.
کد خبر: ۱۱۹۶۶۶۲

لس‌آنجلس ـ تهران (تینا پاکروان)
چقدر فروخت؟ ۶,۶۸۲,۵۶۱,۰۰۰
چرا فروخت؟ این فیلم که وارد هفتمین هفته نمایش خود می‌شود تا اینجا فروش خوبی داشته که مهم‌ترین دلیل آن حضور و بازی کمیک پرویز پرستویی است که ده سال پس از «کتاب قانون» در نقشی کمدی و خنده دار، ایفای نقش کرده.
واقعا باید می‌فروخت؟ کنجکاوی تماشاگران البته با ورود به سالن سینما به رضایت کامل منجر نمی‌شود و فیلم به دلیل ضعف فیلمنامه، به هیچ وجه توقعات ایجاد شده را برآورده نمی‌کند. بنابراین می‌توان گفت انصافا حق این فیلم، حتی این میزان از فروش هم نبود.


پیشونی سفید 2 (سیدجواد هاشمی)
چقدر فروخت؟ ۲,۷۷۸,۴۷۴,۰۰۰
چرا فروخت؟ آن دسته از مخاطبان کودکی که قسمت اول فیلم با نام آهوی پیشونی سفید (اختاپوس) را دیده بودند و دوست داشتند، مخاطب قسمت دوم فیلم هم بوده اند و همین باعث شده این فیلم کودک و نوجوان تا اینجا و در آغاز هفتمین هفته نمایش، فروش نسبتا خوبی داشته باشد. موزیکال بودن فیلم هم نکته موثری در این فروش است.
واقعا باید می‌فروخت؟ در شرایطی که سینمای کودک و نوجوان ایران مهجور است و از دوران طلایی خود فاصله گرفته، ساخت هر فیلم جذاب و باکیفیتی در این زمینه غنیمت است و باید امیدوار به اکران مناسب و فروش خوب آن بود.


خانم یایا (عبدالرضا کاهانی)
چقدر فروخت؟ ۲,۲۰۴,۲۳۴,۰۰۰
چرا فروخت؟ حضور سه بازیگر محبوب و باسابقه‌ای موفق در گیشه یعنی رضا عطاران، حمید فرخ‌نژاد و امین حیایی، از مهم‌ترین دلایل این فروش در هفته اول نمایش است؛ بویژه دو بازیگر اول که از آنها به‌عنوان پولسازترین بازیگران سال‌های اخیر سینمای ایران نام می‌برند. روایت قصه در پاتایای تایلند و حضور بازیگر زن خارجی هم احتمالا باید از دیگر دلایل این فروش باشد.
واقعا باید می‌فروخت؟ راستش را بخواهید، نه! مثلث عطاران، فرخ‌نژاد و حیایی و البته کارگردانی کاهانی که فیلم‌های خوبی در کارنامه دارد و البته خلاصه یک خطی فیلم، بشدت برای تماشا وسوسه‌کننده است، شاید وسوسه‌ای به وسعت سفر به آن سرزمین اسمشو نبر! اما اگر ایمانتان قوی باشد بلافاصله دور این مسافرت سینمایی را خط می‌کشید و هوس دیدن را از سرتان بیرون می‌کنید. فیلمنامه و روایت کاهانی، حتی برای تماشاگران نخبه سینما هم دشوار است. فروش فیلم در همین حد و شاید کمی بیشتر آن هم به‌دلیل همان کنجکاوی‌ها معقول است، اما بیشترش را فکر کنم، حتی خود سازندگانش هم راضی نباشند، چون به قول خودشان «این فیلم اصلا خنده‌دار نیست.»


گرگ بازی (عباس نظام‌دوست)
چقدر فروخت؟ ۱,۰۲۶,۳۶۷,۰۰۰
چرا فروخت؟ یک میلیارد تومان، آن هم در آغاز پنجمین هفته نمایش، فروشی دووجهی برای این فیلم محسوب می‌شود؛ این رقم برای فیلمی که روزهای پایانی اکران را تجربه می‌کند، به هیچ وجه فروش خوبی نیست و به نوعی می‌توان گفت این فیلم نفروخته است، اما از جنبه‌ای دیگر اتفاقا فیلم باتوجه به فضای خاصی که دارد، بد هم فروش نکرده است.
واقعا باید می‌فروخت؟ فیلم، به‌دلیل ترکیب بازیگران و بناشدن قصه روی بازی مافیا، کنجکاوی‌هایی برای تماشا ایجاد می‌کند، اما به‌دلیل ضعف و ابهامات و انبوه سوالات بی‌جواب، رضایت تماشاگر را فراهم نمی‌کند. بنابراین، اگر روی نیمه خالی لیوان در بخش قبلی تمرکز کنیم، این شکست در گیشه برای فیلم طبیعی و منطقی است. ضمن این‌که گرگ بازی چندان به درد اکران عمومی نمی‌خورد و بهتر بود باوجود گروه هنر و تجربه، در آنجا اکران می‌شد.


در مسیر باران (حامد کاتب)
چقدر فروخت؟ ۶۹,۳۶۶,۰۰۰
چرا نفروخت؟ باوجود موفقیت‌های تعداد اندکی از انیمیشن‌های بلند سینمایی در این چند ساله، صنعت پویانمایی هنوز در ایران نوپاست و راه درازی برای موفقیت تام و تمام و ارتباط با مخاطب، در پیش دارد. در مسیر باران گرچه شخصیت‌های اثر را از چهره بازیگران وام گرفته و واجد نکاتی برای تماشاست، اما قبول کنیم ظرفیت جذابی برای اکران گسترده و فروش بالا ندارد.

تازه‌واردهای اکران

سرو زیرآب (محمدعلی باشه‌آهنگر)
چقدر فروخت؟ ۱۰۸,۷۵۳,۰۰۰
چرا فروخت؟ این فیلم دفاع مقدسی وارد دومین هفته نمایش خود در سینماها شده و هنوز قضاوت درباره میزان فروش آن زود است. با این حال ترکیب بازیگران و بازی‌های خوب آنها و سوژه خاص و متفاوت فیلم، مخاطبانی را برای تماشای آن به سالن سینما می‌کشاند، هرچند انتظاری درباره فروش بالای این اثر نداریم.


وای آمپول (علیرضا محمودزاده)
چقدر فروخت؟ ۳۹۴,۶۳۶,۰۰۰
چرا فروخت؟ این فیلم کمدی وارد سومین هفته نمایش خود شده است و احتمالا این فروش پایین و ابتدایی در روزها و هفته‌های بعدی، تا اندازه‌ای سیر صعودی داشته باشد. حضور کمدین‌هایی چون علی صادقی و رضا شفیعی‌جم، تا حدی به داد فیلم در گیشه خواهد رسید، اما آن‌طور که از ظاهر و اسم فیلم برمی‌آید، وای آمپول کشش فروش چندان بالا و اقبال وسیع مخاطبان را ندارد و نمی‌توان از آن توقع زیادی داشت.


آستیگمات (مجیدرضا مصطفوی)
چقدر فروخت؟ ۳۴۷,۱۳۲,۰۰۰
چرا فروخت؟ این فیلم هم جزو تازه‌های اکران است و بتازگی وارد دومین هفته اکران خود شده. حضور بازیگرانی چون محسن کیایی، مهتاب نصیرپور، هادی حجازی‌فر، حسین پاکدل، سیامک صفری، باران کوثری، نیکی کریمی و بهنوش بختیاری و فضای اجتماعی فیلم و موضوع مواد مخدر، ظرفیت‌های بالقوه اثر برای جذب تماشاگر و این میزان فروش هستند. فیلم حتما در هفته‌های پیش‌رو، فروش بهتری را تجربه می‌کند، اما این تجربه سقفی هم دارد و چندان نمی‌توان روی آستیگمات به‌عنوان فیلمی پرفروش حساب باز کرد.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها