رهبر انقلاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی را به ریاست قوه قضاییه منصوب کردند

رئیس تازه‌نفس

با پایان دوران ریاست آیت‌ا... آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی طی حکمی از سوی رهبر انقلاب به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه منصوب شد.رئیسی که از سه سال پیش با حکم رهبری، تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشته است، با این حکم به تهران می‌آید و فعالیت خود را در دستگاه قضا که خود نیز مراحل مختلف را در این دستگاه طی کرده است، شروع خواهد کرد. براساس اخبار منتشر شده مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه با حضور مقامات و مسؤولان عالی کشوری، لشکری و قضایی صبح روز دوشنبه 20 اسفند برگزار می‌شود. در دوره ریاست آیت‌ا... آملی‌لاریجانی بر قوه قضاییه اقدامات موثری در حوزه‌های مختلف از جمله مبارزه با فساد انجام شد که به اعتقاد کارشناسان این اقدامات باید با قدرت و سرعت بیشتر از سوی رئیسی پیگیری شود. جام‌جم در شماره امروز خود نگاهی کوتاه به سوابق رئیس جدید قوه قضاییه داشته و مواردی را که مردم و چهره‌های سیاسی به عنوان اولویت‌های دستگاه قضا در دوره جدید عنوان کرده‌اند‌، منتشر کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۶۲۸۱


آیت‌ا... دکتر سیدابراهیم رئیسی آذر ۳۹ در خانواده‌ای روحانی در محله نوغان مشهد به دنیا آمد و از پدر و مادر نسب از سادات حسینی دارد.
ورود رئیسی به عرصه مدیریت از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از چندی با حکم شهید آیت‌ا... قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد. موفقیت وی در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد پس از دو سال خدمت در این جایگاه مهم (در سال‌های 1360 ـ 1359) وی سال 1361 همزمان با دادستانی کرج مسؤولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده‌دار شود. حضور همزمان رئیسی در این دو مسؤولیت برای مدتی ادامه یافت تا آن‌که به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال 1361 تا 1363 به مدت سه سال در این سمت خدمت کرد.
رئیسی سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی ایشان در تهران آغاز شد. سپس مورد توجه حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفت و احکام ویژه و مستقیمی را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد که این احکام در صحیفه امام ثبت شده است.
بعد از رحلت امام(ره)، رئیسی با حکم رئیس قوه قضاییه به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسؤولیت را برعهده داشت. وی از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد که خدمت وی در این سمت تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت.
تحولات ایجاد شده در حوزه نظارت بر دستگاه‌های اداری مربوط به این دوره است که همزمان با روی کار آمدن دولت ششم و هفتم می‌باشد.
رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ده سال معاون اول قوه قضاییه بوده و از سال 1393 تا اواخر سال 1394 نیز مسؤولیت دادستانی کل کشور را برعهده داشته. همچنین از سال ۱۳۹۱ تا کنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت می‌باشد.
او ۱۷ اسفند ۹۴، با حکم مقام معظم رهبری عهده‌دار تولیت آستان قدس رضوی(ع) شد.
او در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد برخی اعضای مؤثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت‌ا...
مهدوی‌کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت به عضویت در آن شورا در آمد.
رئیسی در سال ۱۳۸۵، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیه نخبگان استان خراسان جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری خود را در معرض انتخاب مردم آن دیار قرار داد و با نظر مثبت بیش از 80 درصد مردم این استان وارد مجلس خبرگان شد. دو سال پس از حضور در این مجلس با رای خبرگان ملت به عنوان عضو هیأت رئیسه انتخاب و عضویت وی در این جایگاه تا اتمام دوره چهارم با رای نمایندگان محترم مجلس خبرگان تمدید شد .
همچنین در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز با کسب اکثریت قاطع آرا برای دومین بار به عنوان نماینده مردم خراسان جنوبی برگزیده شد و عضویت وی در هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنان ادامه دارد.
تحصیلات حوزوی
حوزه علمیه مشهد، دوره مقدمات، در مدرسه نواب و مدرسه آیت‌ا... موسوی‌نژاد.
حوزه علمیه قم، سطوح متوسط و عالیه، در محضر حضرات آیات مروی، فاضل هرندی، موسوی تهرانی، دوزدوزانی، ستوده، خزعلی، طاهری خرم‌آبادی و محقق داماد.
حوزه علمیه تهران، خارج فقه و اصول، در محضر آیات عظام سید‌محمد‌حسن مرعشی شوشتری، سید‌محمود هاشمی شاهرودی، آقا مجتبی تهرانی و مقام معظم رهبری
مدظله‌العالی.
تحصیلات دانشگاهی
مدرسه (دانشگاه) عالی شهید مطهری، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی.
مدرسه (دانشگاه) عالی شهید مطهری، دکترای فقه و حقوق خصوصی.
(پذیرش سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور و در نهایت فارغ‌التحصیل با دفاع از رساله دکترا باعنوان تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق)

تبیین 8 اولویت دستگاه قضا از سوی رهبری
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج‌ سید‌ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضاییه منصوب کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضاییه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضاییه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد و در ادامه هشت توصیه مهم خطاب به رئیس جدید قوه قضاییه بیان کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌ا... الرحمن الرحیم
جناب مستطاب حجه‌الاسلام والمسلمین آقای حاج‌سید‌ابراهیم رئیسی دامت‌برکاته
آغاز دهه پنجم انقلاب و گذشت 40 سال از تشکیل دادگستری مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب می‌کند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحولی متناسب با نیازها و پیشرفت‌ها و تنگناها در قوه قضاییه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌‌ای مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.
اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه قضاییه و آشنا با همه زوایای آن می‌باشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید.
سند تحول قضایی پیشنهادی جنابعالی را ملاحظه کردم. براساس مشورت‌ها و نظرات کارشناسی، آن‌ را مفید و کارساز می‌دانم. با این حال چند نکته را مؤکداً به جنابعالی سفارش می‌کنم.
نخست آن‌که برای همه فصول این سند و بندهای ذیل آنها، زمان تعیین کنید و خود و همکارانتان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمایید. در زمان‌بندی‌ها نه عجله و نه مماطله نباید راه داده شود.
دوم آن‌که در همه فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید.
سوم آن‌که عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکی دامن آنان از هرگونه فساد، شرط لازم و اول برای همه توفیقات شما است. در ریشه‌کنی فساد از درون قوه که مایه مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاه‌ها و دادسراهاست، هیچ تردید و درنگ نکنید.
چهارم آن‌که گسترش عدل و احیای حقوق عامه و آزادی‌های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدف‌های قوه قضاییه در قانون اساسی است در رأس برنامه‌ها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضاییه در حوادث و منازعات خواهد شد.
پنجم آن‌که در برخورد قضایی ملاحظه این و آن را نکنید.
ششم آن‌که از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیت‌های قوه استفاده کنید.
هفتم آن‌که قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سد محکمی در برابر انگیزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف است.
هشتم آن‌که همکاری با قوای مجریه و مقننه و هم‌افزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند.
در پایان لازم می‌دانم از آیت‌ا... آملی به‌خاطر تلاش‌های ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم و برای توفیق کامل جنابعالی و همکارانتان دست دعا و توسل به درگاه ربوبی بلند کنم و توجهات و دعای حضرت بقیه‌ا... ارواحنا فداه را مسألت نمایم.
والسلام علیکم و رحمه‌ا...
سید‌علی خامنه‌ای / ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

پیشنهاد 10 چهره سیاسی به رئیسی

محمد هاشمی
فعال سیاسی

یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در حکمشان خطاب به آقای رئیسی اشاره کردند بحث احیای حقوق عامه است. در جامعه اسلامی اگر حقوق عامه رواج نداشته باشد ظلم بزرگی به مردم صورت می‌گیرد. نکته دیگر مورد تاکید رهبری، فسادزدایی از درون قوه قضاییه است. این اتفاق در پی به‌کارگیری قضات انقلابی و متدین رخ خواهد داد. از سویی دیگر در دستگاه قضایی باید نگاه اسلامی رواج داشته باشد و همان‌طور که امام راحل(ره) به این مساله تاکید داشتند دستگاه قضایی با آبرو، مال، جان و ناموس مردم سروکار دارد و باید توجه شود که این موارد در معرض هتک حرمت قرار نگیرد.

بهرام پارسایی
نماینده شیراز

عدالت‌محوری و تقویت بازوهای نظارتی از اولویت‌های دستگاه قضاست. دستگاه قضا وقتی می‌تواند موفق باشد که سیاسی نشود و تخصصی به مسائل نگاه کنند. به خصوص در بحث مبارزه با فساد جدی باشند و بدون هیچ اغماض و مصلحت‌اندیشی به این موضوع بپردازند و همه را فارغ از جایگاهی که دارند به یک چشم نگاه کنند.

رمضانعلی سبحانی‌فر
نماینده سبزوار و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه

رئیس جدید قوه قضاییه فرد با‌تجربه‌ای است و از درون قوه قضاییه برخاسته و شناخت از ساختار سازمانی قوه قضاییه دارد و به زوایای مختلف بحث‌های مدیریتی قوه قضاییه مسلط است، از این جهت انتصاب ایشان به ریاست قوه قضاییه، انتصاب بسیار مناسبی است.عدل و عدالت‌محوری و فعالیت به دور از توجه به جریانات سیاسی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دستگاه قضا در دور جدید است. همچنین انتظار همه مردم برخورد قاطع با فساد و افرادی است که به نوعی در بازار اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کنند.

سیدرضا اکرمی
عضو جامعه
روحانیت مبارز

رئیس دستگاه قضا باید افراد بایسته، شایسته و باتجربه را در پست‌های کلیدی بگمارد. همچنین سرعت و دقت در کار دومین اولویت ایشان است که باید مورد توجه قرار گیرد. از سویی دیگر با توجه به این‌که سال 97 سال سختی به لحاظ اقتصادی برای مردم بود حتما باید در مبارزه با فساد دقت شود و به آن سرعت داد. برخی در کشور در حوزه ارز بسیار بد عمل کردند، بنابراین برخورد با این افراد می‌تواند جزو اولویت‌های رئیس دستگاه قضا باشد.

محمدصادق جوادی‌حصار
عضو شورای مرکزی
حزب اعتماد ملی

در حکم آقای رئیسی به صراحت آمده است که در سیستم قضایی باید فسادزدایی صورت گیرد و اگر به این مهم توجه نشود زمینه را برای بی‌اعتمادی مردم نسبت به قوه قضاییه فراهم می‌آورد. از سویی دیگر سیستم قضا باید به سمت تخصصی شدن پیش برود. دستگاه قضایی باید به صورت یکپارچه و با ضوابط مشترک درآید و برخی نهادهایی که در شرایط خاص به وجود آمدند و اثر و ثمری از آنها در قانون اساسی نیست باید برچیده شوند. همچنین به استقلال قوه قضاییه و برخورداری متهمان از شرایط قانونی باید اهمیت داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی

مهم‌ترین اولویت، اعتمادسازی و ایجاد امنیت فکری و تامین آزادی‌های مشروع و فضای آرامش‌بخش و پشتیبانی از مظلومان و اقشار ضعیف جامعه است که به قوه قضاییه پناه می‌برند. مردم در کشور باید حس کنند قوه قضاییه پشتیبان آنها و ملجا و مرجع دادخواهی آنهاست. همچنین باید با کسانی که به هرشکلی به بیت‌المال دست درازی می‌کنند بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد شود.

اسماعیل دوستی
نماینده ادوار و عضو سابق شورای شهر تهران

آقای رئیسی در طول 40 سال گذشته در عرصه قضا در مسؤولیت‌های مختلفی بودند و بنابراین شناخت کافی نسبت به شرایط این قوه را دارند. همچنین حضور ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری هم زمینه را برای آشنایی ایشان با مسائل و مشکلات مردم فراهم کرد. از سوی دیگر، تصدی تولیت آستان قدس رضوی نیز ایشان را با سرمایه‌گذاری‌های در بخش خصوصی آشنا کرد. بنابراین با توجه به چنین شناختی آقای رئیس می‌تواند با به کارگیری نیروهایی که متدین و از روحیه انقلابی برخوردار هستند، براساس عدالت و انصاف مبارزه با فساد را با قدرت پی بگیرند.

سیده فاطمه ذوالقدر
عضو کمیسیون فرهنگی

مشکلات اخیر که در حوزه اقتصادی در کشور به وجود آمده، زمینه را برای گسترش برخی مفاسد اقتصادی فرآهم آورده و از این رو پرونده‌های زیادی در این زمینه در دست بررسی قرار گرفته است. مسائل مرتبط با حوزه ارز و وضعیت بازار و گرانی‌های کالاهای اساسی شرایط را برای مردم دشوار کرده است. بنابراین آقای رئیسی می‌توانند قدم‌هایی را که در گذشته در زمینه مبارزه با فساد برداشته شده تسریع بخشند و با سرعت و دقت نسبت به رسیدگی پرونده‌های شکل گرفته در این حوزه اهتمام بورزند.

مهدی شیخ
نماینده تهران

با توجه به این‌که آقای رئیسی از بدنه قوه قضاییه است، می‌توان امید داشت با حضور ایشان در مسند ریاست قوه قضاییه تحول ساختاری متناسب با وضعیت کشور شکل بگیرد. نکته دیگر این‌که در صورت ایجاد تحولات در عرصه‌های مدیریتی و ساختاری می‌توان انتظار داشت مبارزه با فساد به صورت جدی‌تری پیگیری شود. همچنین یکی از معضلات قوه‌قضایی وجود تعداد زیادی زندانی در زندان‌هاست و امیدواریم که با استقرار آقای رئیسی و رسیدگی درست پرونده‌ها در محاکم قضایی، شاهد زندانی‌های کمتری در زندان‌ها باشیم.

محمد زارع فومنی
دبیر‌کل حزب مردمی اصلاحات

معتقدم اولین اولویت ایشان باید برخورد با فساد در هر حیطه و حوزه‌ای باشد. چه کسانی که در مناصب مختلف اقدام به فساد کردند و چه کسانی که در قوه‌قضاییه به عناصر فاسد کمک کردند. از سوی دیگر یکی از معضلات فعلی قوه قضاییه وجود زندانی‌های فراوانی است که به دلایل مختلف در زندان‌ها به‌سر می‌برند. تصور می‌کنم اگر دقت و بررسی‌های لازم در رسیدگی به پرونده‌های برخی از زندانی‌ها صورت گیرد می‌توان به سمت کمتر شدن زندانی‌ها پیش رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها