گفت‌وگو با دکتر سارا ابوالقاسمی، متخصص بیماری‌های عفونی

فرمول پیشگیری از عفونت!

چرا عده‌ای از مبتلایان به آنفلوآنزا دربیمارستان بستری می‌شوند؟
کد خبر: ۱۱۹۵۳۷۸

معمولا افراد پرخطر بستری می‌شوند. این افراد شامل سالمندان، افراد بالای 65سال و خانم‌های باردار که سه ماهه دوم و سوم بارداری‌شان با شیوع آنفلوآنزا همزمان است، می‌شوند. افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، کسانی که شیمی‌درمانی می‌شوند، کسانی که به علت پیوند عضو، داروی تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، افرادی که نارسایی مزمن کلیه یا نارسایی مزمن ریوی یا سابقه بیماری‌های قلبی، نارسایی قلبی و سکته قلبی دارند در گروه افراد پرخطر محسوب می‌شوند. همچنین بیماران با بیماری کبدی مزمن و کودکان بین پنج تا شش سال در این گروه قرار دارند.
نشانه‌های سرماخوردگی چیست؟
سرماخوردگی با آبریزش بینی شروع می‌شود. همچنین خلط پشت حلق و خلط ریه نیز دیده می‌شود. البته مصرف زیاد و طولانی‌مدت آنتی‌هیستامین خلط را غلیظ می‌کند. همچنین اگر عفونت ویروسی ساده تبدیل به عفونت میکروبی شود، نیاز به آنتی‌بیوتیک داریم.
راهکارهای پیشگیری از عفونت چیست؟
شستن دست‌ها در پیشگیری از همه عفونت‌های تنفسی، گوارشی، پوست و مو اهمیت دارد. شست‌وشوی دست‌ها باید دقیق باشد. زیر ناخن و پشت دست باید شسته شود. حواسمان باشد دست‌های آلوده‌مان که به دستگیره در یا اتوبوس زده‌ایم به مخاط چشم نزنیم و وقتی به منزل می‌رسیم دست را با آب و صابون بشوییم. فرد مبتلا به بیماری روزانه چند بار دست‌ها را بشوید. به کودکان آموزش صحیح شستن دست را بدهیم. وقتی عفونت تنفسی شروع می‌شود از دست دادن و روبوسی خود‌داری کنیم. فرد مبتلا از دستمال کاغذی برای عطسه و سرفه استفاده کند. دستمال کاغذی را در سطل زباله دربسته قرار دهیم. مدارس نیز باید تهویه مناسب داشته باشند. مسؤول بوفه مدارس رعایت بهداشت را داشته باشد. وجود کودکان مریض در کلاس دربسته، دیگران را هم مریض می‌کند. کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.
علت این‌که برخی افراد بزرگسال به دنبال تماس با کودک سرما‌خورده به این بیماری مبتلا می‌شوند، چیست؟
این افراد ممکن است تغییراتی در سیستم ایمنی بدن یا کمبود ویتامین‌های D و C داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها