خرید مدیریت شده

یکی از مشکلات رایجی که برای بعضی اتفاق می‌افتد، رودربایستی در خریدهای روزانه و هفتگی است. یکی از این خجالتی بودن‌ها هم در حوزه خرید میوه اتفاق می‌افتد؛ چون احساس می‌کنیم که خرید چند عدد از یک میوه زیاد جالب نیست، در نتیجه اقدام به خرید کیلویی آن می‌کنیم. حتی موردهایی هم مشاهده می‌شوند که خریدهای جعبه‌ای اتفاق می‌افتد. البته به واسطه گرانی بی‌قاعده و غیرمنطقی و آزارنده میوه‌ها در روزهای اخیر و روزهای منتهی به نوروز، این عادت نه چندان جالب کمتر شده است، اما کماکان وجود دارد. یعنی فرد می‌داند که دارد بیشتر از حد مورد نیازش خرید می‌کند، ولی به خاطر این‌که خجالت می‌کشد، نمی‌تواند بر این عادت خود غلبه کند.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۱۰

با تصمیم قبلی
جمله‌ای هست منتسب به وین گرتسکی، حرفه‌ای‌ترین و امتیازآورترین بازیکن تاریخ هاکی. او می‌گوید که «یک بازیکن خوب هاکی در لحظه تصمیم می‌گیرد ولی یک بازیکن عالی، تصمیم خود را از قبل گرفته است.» به نظر می‌رسد در حوزه خرید و بودجه‌بندی روزانه، باید از یک بازیکن خوب تبدیل به یک بازیکن عالی بشوید. یعنی از قبل تصمیم بگیرید که چه اتفاقی باید بیفتد.
این عادت زشت ما ایرانی‌ها
اسراف و تبذیر، یکی از وجوه منفی سبک زندگی ایرانیان است. همین یکی، دو سال پیش بود که سازمان بین‌المللی غذا معروف به فائو، اعلام کرده بود که ضایعات غذای ایرانیان، به اندازه 60 درصد نفتی آنها و معادل دورریز غذای 10 کشور اروپایی است؛ چیزی معادل 35 میلیون تن
و ارزشی معادل 15 میلیارد دلار، البته با قیمت دلار آن روزها. به نظر می‌رسد که رتبه اول ایران در دورریز غذا، در بهترین حالت هم جزو پنج کشور اول در این حوزه خواهیم بود، شایسته این سبک زندگی نیست. پس برای خرید، باید از قبل تصمیم خود را گرفته باشیم؛ نه این‌که موقع ورود به بازار میوه و تره‌بار، جوگیر شده و کیلویی و حتی جعبه‌ای خرید کنیم.
کمی اروپایی برخورد کنیم!
بد نیست بدانید در اروپا و آمریکا، خرید میوه دانه‌ای انجام می‌شود؛ چرا که هم به صرفه‌تر است و هم قیمت بالای میوه اجازه خرید کیلویی را نمی‌دهد و هم این‌که به این ترتیب، همه روزه می‌توانید اقدام به خرید کرده و از میوه‌های تازه استفاده کنید؛ نه این‌که میوه‌ها در درون یخچال شما سیاه و خراب شود. در این مورد، باید جمله مایک تایسون، بوکسور افسانه‌ای دهه 90 را به یاد داشته باشیم که «نظم به انجام کاری می‌گویند که شما از آن متنفر هستید، اما با وجود این آن را طوری انجام می‌دهید که انگار عاشق آن کار هستید.» شاید از این ماجرا متنفر باشید، اما شما برای انتخاب عقلانی خود و رفاه بیشتر، این کار را انتخاب کرده‌اید. پس خرید دانه‌ای میوه‌ها را عار ندانید؛ پول کم آوردن بعد از خرید کیلویی و جعبه‌ای و فله‌ای را عار بدانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها