یکی از دلایل افزایش دیابت در کشور ما، مصرف شکر بیش از 6 برابر میانگین جهانی است

زندگی خیلی شیرین ایرانی‌ها!

دیابت یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامت در دنیای پیشرفته امروز است. سبک زندگی کم‌تحرک در کنار رژیم غذایی ناسالم، موجب افزایش تعداد مبتلایان دیابت در سال‌های اخیر شده است. این بیماری که به نوعی از عوارض زندگی مدرن به شمار می‌آید، به دلیل عوارض جانبی متعددش به دغدغه بسیاری از خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است. دکتر شکور امیدی، رئیس انجمن خیریه دیابت ایران در نشست خبری این انجمن در 29بهمن 97 با تاکید بر ضرورت آموزش پزشکی پیوسته در مورد درمان‌های روز دنیا به پزشکان، به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌کند آگاهی خود را نسبت به شرایط بیماری، مراقبت‌های مورد نیاز و روش‌های درمانی افزایش دهند. اگر شما نیز در خانواده خود با این بیماری مواجه شده‌اید و اطلاع کافی از عوارض، شیوه‌های کنترل و درمان و مراقبت‌های مورد نیاز آن ندارید با ما همراه شوید.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۱۳

گرچه به نظر می‌رسد که ابتلا به دیابت نیاز به زمینه ارثی دارد، اما به گفته رئیس انجمن خیریه دیابت ایران، وراثت فقط 10درصد در ایجاد دیابت موثر است. بیشترین عامل ایجاد دیابت در جوامع امروزی شرایط زندگی مدرن است. تحرک کم، استفاده از غذاهای چرب و شیرین مانند فست‌فودها، اضافه وزن اصلی‌ترین عوامل ابتلا به دیابت هستند. دکتر شکور امیدی با اشاره به روند رو به افزایش جمعیت افراد مبتلا به دیابت در کشور، گزارش می‌دهد: با توجه به بررسی‌های انجام شده حدود 10درصد جمعیت ایران (هشت میلیون نفر) مبتلا به دیابت هستند که از میان آنها فقط حدود سه میلیون نفر از بیماری خود آگاهی دارند. در برخی استان‌ها مانند یزد و قزوین درصد ابتلا حدود 20درصد نیز افزایش می‌یابد. اگرچه کشورهای پیشرفته آمار ابتلای بالاتری نسبت به کشور ما دارند، اما میزان مرگ‌ومیر ناشی از عوارض ثانویه دیابت در این کشورها به مراتب کمتر است. علت اصلی این موضوع برنامه‌ریزی مناسب برای کنترل دیابت و آموزش پیوسته در سطح جامعه و کادر پزشکی است. وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش دیابت در کشور ما، مصرف شکر بیش از شش‌برابر میانگین جهانی است.
دیابت یک محدودیت است نه بیماری!
دکتر امیدی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی در جامعه، تصریح می‌کند: دیابت یک محدودیت است، نه بیماری! این یعنی اگر این افراد برخی نکات را در سبک زندگی، خوراک و سلامت رعایت کنند می‌توانند مانند سایر افراد عمر طبیعی داشته باشند. متاسفانه ذهنیتی که در جامعه ما نسبت به دیابت وجود دارد، زندگی با سختی‌های متعدد، قطع عضو و در نهایت مرگ
زود هنگام بر اثر عوارض ثانویه دیابت است. این در حالی است که در صورت تشخیص زودهنگام دیابت می‌توان به راحتی آن را کنترل کرد. وی در ادامه تاکید می‌کند: «با انجام آزمایش خون ساده به صورت دوره‌ای از سلامت خود اطمینان حاصل کنید. این آزمایش ساده می‌تواند از مشکلات حاد آینده پیشگیری کند.»
پزشکان خود را به‌روز کنند
افراد مبتلا به دیابت باید از همان ابتدا تحت معاینات دوره‌ای پزشک قرار بگیرند. رئیس انجمن خیریه دیابت ایران در این رابطه توضیح می‌دهد: «این افراد الزامی برای مراجعه به افراد متخصص و فوق‌تخصص ندارند. پزشکان عمومی که دوره‌های مرتبط برای درمان بیماران دیابتی را گذرانده‌اند می‌توانند 99درصد فعالیت‌های پزشکی مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت را به‌عهده بگیرند و در صورت نیاز در موارد خاص به پزشک متخصص ارجاع دهند.»
از مشکلات عمده بیماران دیابتی در کشور ما قطع عضو زودهنگام بر اثر زخم‌پای دیابتی است که می‌تواند موجب مشکلات عمده‌تر و در برخی موارد حاد، حتی فوت بیمار شود. رئیس انجمن دیابت ایران علت این موضوع را نداشتن آگاهی کافی برخی پزشکان از درمان‌های روز دنیا می‌داند و می‌افزاید: «در بسیاری از موارد تجویز نامناسب عامل پیشرفت و وخیم شدن شرایط بیمار است. یکی از وظایف انجمن‌ها تشکیل دوره‌های آموزشی پیوسته برای افزایش آگاهی مجموعه درمانی از آخرین پیشرفت‌های علمی روز دنیاست.»
درد غفلت آموزش مبتلایان
کادر پزشکی باید به فرد مبتلا به دیابت درخصوص شرایط ویژه‌اش، نکاتی را که در شیوه زندگی باید رعایت کند آموزش دهند.
به گفته دکتر امیدی، نداشتن آگاهی‌های لازم در بسیاری از موارد موجب وخیم شدن شرایط فرد مبتلا خواهد شد. وی با اشاره به برخی از توصیه‌های مهمی که کمتر مطرح می‌شوند، می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که به‌دنبال دیابت ایجاد می‌شود، مشکلات مویرگی در اندام‌های تحتانی مانند کف‌پا و به دنبال آن اختلال در عملکرد پایانه‌های حسی است.
افراد مبتلا به دیابت در کف پای خود حس ندارند در نتیجه احتمال آسیب کف‌پا در آنها به مراتب زیاد است. بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای پیشگیری از زخم پای دیابتی باید به آن توجه شود، استفاده مداوم از کفش و دمپایی مناسب و راحت است و معاینات همیشگی کف‌پا ست.» وی در ادامه می‌افزاید: پزشک معالج بیمار دیابتی نباید فقط به تجویز دارو بسنده کند، بلکه باید به او مجموعه مراقبتی شامل دارو، فهرست خوراکی‌های مجاز و غیرمجاز و فعالیت‌های لازم و کارهایی که باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشد را ارائه کند.
گیاهان دارویی، مکملی طبیعی برای درمان
در حاشیه نشست خبری، رئیس انجمن دیابت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم در مورد کارایی طب سنتی برای درمان دیابت خاطرنشان می‌کند: «به عقیده من یکی از اثرگذارترین موارد استفاده طب سنتی، استفاده از آن به‌عنوان درمان مکمل دیابت است. زیرا بیشترین نیاز درمانی دیابت، بهبود خوراک و سبک زندگی است که در طب سنتی به هر دو نگاه ویژه‌ای شده است.» وی در ادامه می‌افزاید: «در حال‌حاضر رویکرد جهانی نیز برای تولید داروهای نسل جدید استفاده از ترکیبات طبیعی و ارگانیک است. در کشور ما نیز افشانه‌ای برای بهبود زخم‌های دیابتی آماده ورود به بازار است که پایه آن ترکیبات کاملا گیاهی است. همچنین به زودی شاهد ورود عسل طبیعی با میزان ساکاروز زیر 5/1 درصد برای مصرف افراد مبتلا به دیابت خواهیم بود.»

عسل اخویان طهرانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها