اظهارات دادستان درباره متن 12 صفحه‌ای وزیر امورخارجه:

ظریف گفت مستندی ندارم

دادستان کل کشور با اشاره به نامه وزیر خارجه درباره موضوع پولشویی گفت: نامه ۱۲ صفحه‌ای وزیر امورخارجه در پاسخ نامه بنده حاوی هیچ مستند و دلیل و مدرکی که قابل تعقیب باشد، نبود.
کد خبر: ۱۱۹۴۵۸۹



به گزارش میزان، محمدجعفر منتظری در مراسم گرامیداشت هفته بسیج گفت: در نامه ۱۲ صفحه‌ای که وزیر خارجه چند روز قبل برای بنده فرستادند یک سری بیانات خودشان را در آنجا بازتوضیح داده بودند، همچنین حاوی مسائل دیگری بود که خیلی مرتبط با آنچه ما خواستیم نبود و درآخر هم اشاره کردند که دلیل و مستندی ندارم که بخواهم بفرستم و یکی دو مورد بوده که به آقای رئیس‌جمهور داده‌ام.
دادستان کل کشور گفت: بنده منتظر هستم که از ناحیه ایشان و هر مقام اجرایی دیگری اگر مستندانی هست به ما ارسال شود و مطمئن باشند که ما تعقیب می‌کنیم.
وی اظهار کرد: بحث پولشویی یک بحث است که امروز مرتبط با مباحث خارج از کشور است، بحث FATF و چهار لایحه قانونی که دولت به مجلس داده است نیز مطرح است، ولی در این شرایطی که دشمن ما را تحریم اقتصادی کرده و برای گرفتن برخی از امتیازات فشار وارد می‌کند، این‌که از زبان وزیر امور خارجه ما این مسائل راجع به پولشویی مطرح شود خیلی موجه و حکیمانه نیست.
منتظری با اشاره به این‌که وزیر محترم امور خارجه نباید در این شرایط در عرصه پولشویی این حرف‌ها را می‌زد، اظهار کرد: بنده وقتی مطالب ایشان را شنیدم براساس وظیفه و تکلیف، نامه‌ای نوشته و خواستم که مستندات را برای پیگیری به دادستانی کل ارسال نمایند.
وی همچنین با تاکید بر این‌که وزیر امورخارجه در شرایط کنونی و با توجه به مسائل ارتباط بین‌المللی باید تقویت شود، ادامه داد: دیپلماسی بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی از کانال وزارت امورخارجه و شخص وزیر انجام می‌شود و نباید وزیر امورخارجه تضعیف گردد.
قانون مبارزه با پولشویی اجرا نشد
منتظری در بخش دیگری از سخنانش یکی از آسیب‌های کشور را پولشویی عنوان کرد و با انتقاد از عدم اجرای قانون مبارزه با پولشویی گفت: قانون پولشویی را تصویب، اما به آن عمل نکردیم و همچنان از قوانینی است که غیرمعمول بر زمین مانده است.
وی با تاکید بر این‌که همه کشور‌ها با پولشویی مواجه هستند، ادامه داد: پولشویی واقعیتی در جامعه ما است که از طریق قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر وارد کشور می‌شود و سمی برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود و به نحوی همه کشور‌ها با آن مواجه هستند و نمی‌شود کشوری را پیدا کرد که در آن پولشویی نباشد.
دادستان کل کشور مسؤولان اجرایی، مسؤولان پولی و بانکی و مسؤولان قضایی را متولیان مبارزه با پولشویی دانست و خاطرنشان کرد: مرحله اول مقامات اجرایی و دولت هستند که باید با پولشویی مبارزه کنند.
وی از مسؤولان اجرایی و دولتمردانی که مرتبط با مسائل اقتصادی هستند خواست که مجدانه قانون پولشویی را به مرحله اجرا بگذارند و اگر ضعف و اشکالی دارد در عمل مشخص کنند و رفع اشکال نمایند.
منتظری ادامه داد: بانک‌ها، بانک مرکزی، بخش‌های پولی و بانکی هم در مبارزه با پولشویی نقش موثری می‌توانند داشته باشند، ولی متاسفانه در مسائل بانکی شفاف سازی نداریم و به دلیل عدم شفافیت در عملیات بانکی، مسائل پولی و بانکی خیلی مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها