گفت و گو با دکتر امین‌ا... نیک اقبالی، متخصص بیماری‌های چشم

سلامت چشم در میانسالی

کنترل بینایی از چه جهاتی در میانسالی اهمیت دارد؟
کد خبر: ۱۱۹۳۶۱۳

بعد از40 سالگی بیماری‌های چشم بیشتر می‌شود و می‌تواند عوارضی برای فرد داشته باشد. کسانی که سابقه بیماری داشتند در ادامه باید کنترل شوند، چون احتمال آب‌مروارید و آب‌سیاه در این افراد بیشتر می‌شود. نزدیک‌بین‌ها عوارض بیشتری را تجربه می‌کنند. آنهایی که سابقه آب‌سیاه در فامیل دارند. در کسانی که بیماری قند یا فشارخون دارند، احتمال آب‌سیاه و عوارض چشمی بیشتر. هرچه فرد نزدیک‌بین‌تر باشد، شانس عوارض شبکیه در وی بیشتر و در شبکیه احتمال پارگی، سوراخ‌شد‌گی و جداشدگی بیشتر است. اگر فرد مگس‌پران می‌بیند، مو یا نقطه در جلوی چشم می‌بیند و به‌خصوص احساس این‌که چراغ روشن و خاموش می‌شود، باید مراجعه کند.
آیا شماره پیرچشمی سال به سال تغییر می‌کند؟
پیرچشمی از جایی شروع می‌شود که فرد خطوط ریز نزدیک را به طور واضح نمی‌بیند. از کودکی شروع می‌شود و از40 سالگی خود را نشان می‌دهد و شخص برای خواندن روزنامه آن را به عقب می‌برد تا 60 سالگی هر سال 25درصد اضافه می‌شود. در60 سالگی شماره عینکش 5/2 تا 3 است و معمولا همین طور باقی می‌ماند.
آیا بروز خشکی چشم به آرتریت روماتوئید ربط دارد؟
ضربه به چشم، نزدیک‌بینی، سابقه آب‌سیاه، بیماری‌های قلبی- عروقی، فشارخون بالا، چربی خون، قند بالا و روماتیسم شانس ابتلا به بیماری‌های چشم را افزایش می‌دهد. بیماری‌های روماتیسمی خشکی چشم ایجاد می‌کند که به آن سندرم شوگرن می‌گوییم. در این بیماری دهان هم خشک می‌شود. بهترین درمان استفاده از مرطوب‌کننده (اشک مصنوعی) است. در سن بالا چشم خشک‌تر ‌شده و نیاز به قطره اشک مصنوعی بیشتر می‌شود.
آیا گریه باعث آب‌مروارید می‌شود؟
از نظر علمی تایید نشده است. شاید غم و اندوه روی تغذیه و سپس روی چشم اثر بگذارد.
آیا استرس روزمره بر چشم اثر دارد؟
بله. گریه زیاد باعث می‌شود کیفیت اشک تغییر کند. دوم این‌که اعصاب روی فشار خون اثر کرده و فشارخون باعث گرفتگی عروق در چشم و زمینه‌ساز سکته چشمی می‌شود.
فاصله ارزیابی سلامت چشم در میانسالان چقدر است؟
هرچه سن بالاتر می‌رود، فاصله‌ها کمتر می‌شود. در فرد 30 ساله دو سال یکبار و بالای 40سال، سالی یکبار باید ارزیابی انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها