نتایج مطالعات تازه نشان داده است، چرا بعضی از مردم با وجود پُرخوری لاغر می‌مانند

می‌خورم و چاق نمی‌شوم!

احتمالا در اطرافیان خودتان کسی را می‌شناسید که با این‌که خیلی غذا می‌خورد، ولی وزنش اضافه نمی‌شود و لاغر است. اگر می‌خواهید به راز این افراد پی ببرید متأسفانه باید بگوییم مساله عمدتا به دی‌اِن‌اِی (DNA) آنها برمی‌گردد و جنبه وراثتی دارد.
کد خبر: ۱۱۹۳۳۸۲

نتایج تازه‌ترین تحقیقات که گویای بزرگ‌ترین مطالعه از نوع خود تا به امروز در مورد معماری ژنتیکی لاغر شدن در افراد بسیار چاق است؛ در نشریه آزاد پلاس ژنتیکس (Plus Genetics) منتشر شده است. یافته‌های این تحقیق چند گونه جدید ژنتیکی را نشان می‌دهد که به طور گسترده‌ای با چاقی شدید مرتبط است و می‌تواند توضیحی برای این سوال باشد که چرا خوش‌اندام ماندن برای بعضی‌ها آسان‌تر از دیگران است.
بیشترین علل شیوع چاقی در بین افراد، روی فاکتورهای محیطی مانند رژیم‌های غذایی پُر کالری یا شیوه زندگی کم‌تحرک متمرکز شده است. مطالعه نشان می‌دهد ژنتیک نیز می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای برای چاقی باشد. ولی چاقی وضعیت پیچیده‌ای است که از زیاد خوردن نیز عارض می‌شود.
پروفسور ساداف فاروقی، سرپرست تیم این تحقیق در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای اولین بار این تحقیق نشان داد که افراد خوش اندام و سالم معمولا لاغرند زیرا آنها دارای بار کمتری از ژن‌هایی هستند که موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود که البته باید گفت این موضوع از لحاظ اخلاقی نشانه برتری این افراد نیست. ممکن است که افراد چاق به خاطر سرزنش مردم اقدام به گرفتن رژیم‌های سخت برای کم کردن وزن خود کنند، اما امروزه علم ثابت کرده که این گونه مسائل پیچیده‌تر از اینهاست و ما خیلی کمتر از آنچه بخواهیم فکر کنیم روی اضافه‌شدن وزن‌مان کنترل داریم.
در این تحقیق محققان دانشگاه کمبریج در بریتانیا به بررسی دی‌اِن‌اِی حدود 14هزار نفر پرداختند (1622 فرد لاغر، 1985 شخص خیلی چاق، ده هزار و 433 نفر با توده بدنی متوسط). پژوهشگران بعد از شناسایی ژن‌های هریک از شرکت کنندگان در این تحقیق، یک نمره ریسک ژنتیکی برای هر فرد به‌دست آوردند. دکتر اینس باروسو از محققین مؤسسه وِلکام سنجر (Wellcome Sanger) در این باره گفت: ما از شرکت‌کنندگان در این تحقیق تست ژنتیکی به عمل آوردیم. همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم؛ دریافتیم افرادی که به لحاظ ژنتیکی چاق هستند نسبت به افراد با وزن طبیعی، بیشتر در معرض خطر اضافه وزن قرار دارند. هنوز مشخص نیست چگونه ژن‌ها می‌توانند موجب افزایش وزن شوند. هرچند برخی مطالعات پیشین نشان داده است این موضوع به متابولیسم (سوخت و ساز) بدن مربوط است. مرض چاقی یک مشکل رو به رشد در بسیاری از نقاط جهان است. بیش از 93 میلیون نفر یعنی تقریبا 40 درصد از جمعیت آمریکا در رده افراد چاق طبقه‌بندی می‌شوند و این رقم پیوسته در حال افزایش است. شمار این‌گونه افراد در بریتانیا حدود یک‌چهارم این تعداد است. محققان امیدوارند مطالعات آنها به درک کلی‌تری از علت چاقی بینجامد تا بتوانند راهی برای جلوگیری از افزایش وزن این افراد پیدا کنند.
پروفسور فاروقی افزود: اگر ما بتوانیم ژن‌هایی را که مانع افزایش وزن افراد می‌شود شناسایی کنیم، ممکن است بتوانیم آن ژن‌ها را مهندسی کرده و به کاهش وزن افراد چاق کمک کنیم.

صدیقه سخندان فداکار

جام‌جم

منبع: IFL Science

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها