واقعیت ماجراهای چندروز گذشته در افتتاح سیم خاردار، توالت و تیرچراغ برق چه بود؟

آن‌سوی روبان

سه عکس داشت دیوانه‌مان می‌کرد و مثل خوره افتاده بود به جانمان، یکی از ایلام، یکی از بیله‌سوار و یکی دیگر از رشت. سه روبانی که در این عکس‌ها داشت قیچی می‌خورد و یک عده شاد و خندان دورش جمع شده بودند و داشتند حریصانه از آن صحنه عکس و فیلم می‌گرفتند آن‌قدر مضحک به نظر می‌رسید که جا داشت قلم بچرخانیم و هرچه دلمان می‌خواست بنویسیم به خصوص که در شرح عکس‌هایی که از سه آیین افتتاحیه منتشر شده بود نوشته بودند افتتاح سیم‌خاردار، توالت و تیرچراغ برق.
کد خبر: ۱۱۹۳۱۸۱

آخر مگر سیم خاردار را افتتاح می‌کنند؟ اصلا یک تیر چراغ برق چه قابلی دارد که به آن روبان ببندند و با افتخار قیچی‌اش کنند و بدتر این که مگر اصلا صدای افتتاح یک سرویس بهداشتی را در‌می‌آورند و در بوق و کرنایش می‌کنند؟
این سه عکس حالا فضای سایت‌های خبری و کانال‌ها و گروه‌های مجازی را پرکرده و خنده و زهرخند خیلی‌ها را در‌آورده و حتما کلی بحث و کل‌کلِ همراه آه و افسوس به پا کرده که در این شرایط اقتصادی ویژه که کارهای بزرگ و کلیدی خوابیده کار به جایی رسیده که مسؤولان دل‌خوش کرده‌اند به افتتاح سیم خاردار و توالت و تیرچراغ برق.
اما ما که پیگیر شدیم و از استانداری‌های گیلان و ایلام و فرمانداری بیله‌سوار اصل ماجرا را خواستیم مشخص شد پشت این لایه مضحک و پر ایراد، یک حقیقت سنگین و رنگین خوابیده که فقط به دست عده‌ای قلب شده تا همه چیز حقیر و خنده‌دار به نظر برسد. از این سه منبع که اطلاعات می‌گرفتیم هر سه متفق‌القول تقصیر را گردن کج‌سلیقگی و بعضا شیطنت‌های رسانه‌های محلی انداختند که با نیات عیب‌جویانه یا برشی از واقعیت را نشان داده‌اند یا ناچیزترین بخش واقعیت را. اینها قبول، اما مسؤولان و دست‌اندرکاران عزیز باور کنید اگر افتتاحیه پروژه‌ها چه کلان و چه کوچک پیوست رسانه‌ای داشت و یک تیم کار بلد در میدان عهده‌دار امور اطلاع‌رسانی می‌شد این همه شایعه ساخته نمی‌شد و افکار عمومی خسته تا این حد دلزده نمی‌شد از این که پیش خودش فکر کند خدایا نزدیک به 30 نفر جمع می‌شوند برای افتتاح یک تیر چراغ برق و امان از این که افتتاح یکی دو توالت برایمان شده افتتاح پروژه عمرانی. راستی شاید اگر به تیر چراغ برق و درِ توالت و سیم خاردار روبان نمی‌بستند و مقام مسؤول را وانمی‌داشتند که آن را قیچی کند این همه حرف و حدیث پیش نمی‌آمد. شاید با ما هم‌عقیده باشید که از این نظر کمی کج‌سلیقگی رخ داده.
اما بشنوید از واقعیت پروژه‌هایی که افتتاح شده، یکی از زبان فرماندار بیله‌سوار، یکی به قلم نماینده رشت در مجلس و تایید استانداری گیلان و دیگری از زبان مدیر روابط عمومی استانداری ایلام.

پروژه خیران در روستای گاودول

دهستان زردلان از توابع روستای گاودول در منطقه محروم هُلیلان در شهرستان چرداول استان ایلام به محرومیت مشهور است. این محرومیت به حدی است که وقتی تابستان سال گذشته خبرنگاران یکی از رسانه‌ها به آنجا سفر و عکس‌های این منطقه را منتشر کرد، جمعیت هلال احمر روی این منطقه متمرکز شد و گزارشی از وضعیتش تهیه کرد که نشان می‌داد روستای گاودول آب شرب ندارد و 25 خانوار آن در سخت‌ترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند؛ به طوری که سرویس بهداشتی و حمام از اساس برایشان مفهوم نداشت و برای رفع نیازهای بهداشتی‌شان به دل کوه می‌زدند. این گزارش جرقه‌ای شد تا استانداری و هلال احمر، خیران را برای کمک به این مردم بسیج کنند. یکی از خیران تصمیم گرفت برای همه خانه‌ها سرویس بهداشتی و حمام بسازد و خیری دیگر ساخت یک مدرسه و نیکوکاری دیگرساخت یک حسینیه را تعهد کرد. روزی که یکی از خیران مشغول بریدن روبان افتتاح یکی از سرویس‌های بهداشتی بود و تصویرش در دوربین یک عکاس قاب گرفته می‌شد مردم گاودول در سیاه‌چادر جشن گرفته بودند.

پروژه برق‌رسانی سد سقالکسار

در هفتمین روز از دهه فجر پروژه برق‌رسانی سدخاکی روستای سقالکسار بخش مرکزی رشت به ارزش دو میلیارد و400 میلیون تومان افتتاح شد که غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس آن را این‌گونه روایت می‌کند: در دهه فجر مطابق برنامه اعلامی فرمانداری رشت به روستایی دعوت شده بودم و مدیر شبکه توزیع برق استان و شهرستان و عوامل آنها و سایر مدیران مرتبط و غیرمرتبط حضور داشتند. ماجرا افتتاح یک پست تقویت برق به نمایندگی از 107 پروژه‌ای بود که برای تقویت شبکه برق روستاهای رشت صورت گرفته و حدود 25 میلیارد تومان برای آنها هزینه شده بود. بعد از این مراسم در کمال ناباوری یک سایت بی‌اخلاق با برش تصویر پست برق سعی کرد وانمود کند موضوع این مراسم افتتاح تیر برق است. آن‌قدر این موضوع مضحک، مسخره و خنده‌دار بود که ابتدا فکر نمی‌کردم چنین بازتابی در شبکه‌های مجازی داشته باشد، با این حال این اتفاق رخ داد. البته دوستان ما در آن روستا نیز دقت به خرج نداده بودند و یک سر روبان را به تیر چراغ برق کنار پست برق بسته بودند که بهانه‌ای شد برای اعلام این که در یکی از روستاهای رشت یک تیرچراغ برق افتتاح کرده‌اند.

بیله‌سوار، پروژه انسداد مرز
ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه بیله‌سوار اردبیل مرز مشترک دارند. برنامه این بوده که این نوار مرزی مسدود شود تا هم جلوی قاچاق کالا و موادمخدرگرفته شود و هم خواسته ساکنان نقطه صفر مرزی تامین شود که جلوی ورود حیوانات وحشی گرفته شود. سیم خارداری که روبانی به آن وصل شده و در حال بریده شدن است بخشی از این پروژه انسداد مرز است که به طول پنج کیلومتر به کارفرمایی مرزبانی کشور و اعتبار یک میلیارد و200 میلیون تومانی در دهه فجر افتتاح شد.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها