دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور در حالی برگزار می‌شود که هنوز مشکلات بیمه‌ای این صنف پابرجاست

راهنمایان دیجیتالی گردشگری

بیست و یکم فوریه روز جهانی راهنمایان گردشگری است و راهنمایان در کشورهای گوناگون جهان هر سال در این ایام گردهم آمده و در باب مسائل و مشکلات صنفی خود به گفت‌وگو می‌نشینند؛ یک گردهمایی کشوری که برای نخستین‌بار، 11 سال پیش، راهنمایان گردشگری ایرانی را هم دور هم جمع کرد و از آن زمان تاکنون به‌صورت پیوسته و هرسال برگزار شده است. متولی این رویداد، کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران است که از آغاز فعالیت‌های صنفی خود توانسته نقش قابل قبولی در معرفی ایران به‌عنوان یک کشور گردشگرپذیر داشته باشد و جایگاه شغلی شاغلان این حوزه را در سطح داخلی و جهانی ارتقا دهد؛ حالا هم که در حال مطالعه این صفحه هستید، گردهمایی دوازدهم راهنمایان گردشگری کشور با حضور راهنمایان گردشگری در شیراز در حال برگزاری است؛ با هدف گره‌گشایی از مشکلات و برطرف کردن موانع و کمبودهای صنفی راهنمایان و نیز برنامه‌ریزی برای سال کاری پیش‌رو؛ آن هم در شرایطی که کشور به دنبال برقراری دوباره تحریم‌ها، در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۰۴

امروز، دوازدهمین گردهمایی راهنــــــمایان گردشـــــــــــگری کشور آغاز به کار کرد. این نشست که هر ساله، همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری و با میزبانی یک استان برگزار می‌شود، امسال در شیراز، راهنمایان گردشگری را گردهم آورده تا در یک رویداد چهار روزه، از مطالبات صنفی خود سخن گفته و برای یک سال کاری پیش‌رو، برنامه‌ریزی کنند.
در این گردهمایی که با شعار «میراث جهانی، راهنمای ایرانی» در حال برگزاری است، همچنین بر معرفی جاذبه‌های شناخته شده و همچنین کمتر شناخته شده استان فارس تاکید خواهد شد.
هم‌راستا با شعار روز جهانی گردشگری
رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کشور درباره این رویداد به جام‌جم گفت: شعار امسال روز جهانی گردشگری، «گردشگری و تحول دیجیتالی» است؛ بر همین اساس، راهنمایان گردشگری در عصر دیجیتال، شعاری است که توسط فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری انتخاب شده است. هم راستا با این شعار و در ادامه تلاش‌های برنامه‌ریزی شده برای ورود هرچه بیشتر فعالیت راهنمایان گردشگری به فضای مجازی و دیجیتال، فردا از سامانه پاسخگویی گردشگری ایران رونمایی خواهیم کرد. به گفته اویس کیانی، کانون راهنمایان گردشگری با همکاری بخش خصوصی متولی این طرح است و از این پس، مشترکین خطوط تلفن یکی از اپراتورهای فعال تلفن همراه در کشور می‌توانند با شماره‌گیری 99221717، سوالات گردشگری خود را با کارشناسان مطرح کنند. آن‌طور که رئیس انجمن گفت، این تلفن گویا از قابلیت ارائه خدمات به دو زبان عربی و انگلیسی نیز برخوردار است. کیانی معرفی جاذبه‌های گردشگری شیراز و استان فارس را یکی دیگر از اهداف گردهمایی عنوان کرد و افزود: استان‌هایی که میزبانی این رویداد را تقبل می‌کنند، شانس معرفی ظرفیت‌های گردشگری خود را به گونه‌ای کاملا حرفه‌ای و در سطح جهانی به‌دست می‌آورند. برای مثال در رویداد امسال، بر معرفی و مطالعه بیشتر پیرامون مجموعه زندیه تاکید خواهد شد تا زمینه ثبت جهانی این اثر از این طریق فراهم شود. او در پاسخ به اطلاع‌رسانی ناکافی و دیرهنگام گردهمایی امسال به خبرنگار ما گفت: تغییر و تحولاتی که در سطح مسؤولان استانی فارس پیش آمد، روند اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی این رویداد را با تاخیر همراه کرد؛‌ با این همه باید تاکید کنم با وجود مشکلات، کارها به خوبی پیش رفته است.
این راهنمای گردشگری به روند انتخاب شهر میزبان گردهمایی‌های سالانه راهنمایان گردشگری نیز اشاره کرد. بنا بر توضیحات اویس کیانی، از سال گذشته، شیوه‌نامه گردهمایی تدوین شده و براساس آن فرایند انتخاب میزبان از اردیبهشت هر سال آغاز می‌شود. به این ترتیب که استان‌های داوطلب برای میزبانی اعلام آمادگی کرده و پس از بررسی‌ در شهریور ماه، میزبان مشخص خواهد شد.
شیراز برای نخستین‌بار میزبانی این رویداد را به‌عهده گرفته و قرار است در این نشست چهار روزه، محور باستانی این شهر و نیز صنایع‌دستی شهرستان آباده به نحو احسنت معرفی و شناسانده شود. همچنین در این مدت کارگاه‌هایی با شش عنوان برگزار می‌شود که موضوعات حراست از میراث تاریخی را نیز دربر خواهد گرفت.
دستاوردها و موانع
کیانی در ادامه این گفت‌وگو، به مقایسه گردهمایی راهنمایان گردشگری در ایران و سایر کشورهای جهان نیز پرداخت:« این رویداد یک رویداد صنفی است که از آغاز برگزاری آن در ایران، این اصل همواره مورد توجه انجمن بوده، ضمن اینکه گردهمایی راهنمایان در ایران، بزرگ‌ترین گردهمایی در جهان است.»
این فعال گردشگری، اهمیت قائل شدن برای این رویداد در ایران را لازمه طی شدن مسیر رشد این جایگاه شغلی عنوان کرد و دستاوردهای این انجمن را این‌گونه برشمرد: انجمن از آغاز فعالیت‌هایش توانسته، این فعالیت را به عنوان یک شغل معرفی و به این جایگاه شغلی رسمیت ببخشد. تصاحب کرسی بین‌المللی در هیات مدیره فدراسیون جهانی در دو نوبت، برگزاری دوره‌های تخصصی بین‌المللی برای راهنمایان گردشگری در داخل کشور، تصویب آیین‌نامه راهنمایان بعد از 40 سال و ابلاغ آن، میزبانی نشست کنوانسیون جهانی و نیز توسعه ارتباطات با راهنمایان جهانی و ... از جمله نقاط درخشان در کارنامه کاری این انجمن است.
دبیر انجمن راهنمایان گردشگری به مشکلات صنفی این تشکل نیز پرداخت و گفت: با این‌همه مشکلات کم نیست و ما هر ساله در این گردهمایی به‌دنبال جستن راه‌هایی برای برطرف کردن موانع هستیم که از آن میان باید به بیمه نبودن راهنمایان گردشگری و همچنین نوسانات بازار گردشگری که به نبود ثبات شغلی این صنف می‌انجامد اشاره کرد؛ مسائلی که بیش از همه باید مسؤولان اجرایی کشور و به‌ویژه سازمان میراث فرهنگی کشور را مقصر آنها دانست.

شیما رئیسی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها