مطالعات نشان می‌دهد کشورهایی که نظام آموزشی باکیفیت‌تری دارند و در دوران مدرسه روی تغذیه و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری بیشتری کرده‌اند، مردم باهوش‌تری دارند

10 ملت باهوش جهان

واقعیت این است که مطالعات علمی و تجربی مختلف نشان داده بیشتر از آن‌که ضریب هوشی در تعیین سرنوشت افراد و ملت‌ها اثرگذار باشد، برنامه‌ریزی و کیفیت نظام آموزشی و تلاش آنهاست که وضعیت هوشی، آینده و کیفیت زندگی آنها را رقم می‌زند.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۸۴

نوابغ معمولا از ضریب هوشی (IQ) بالایی بهره می‌برند. چنان که مطالعات امروزی ضریب هوشی برای نوابغ بزرگ تاریخ را این گونه محاسبه کرده است: لئوناردو داوینچی (ضریب هوشی220)، گوته (210)، پاسکال (195)، نیوتن (190)، لاپلاس (190)، ولتر (190)، دکارت (185)، گالیله (185)، کانت (175)، داروین (165)، موتزارت (165)، بیل گیتس (160)، کوپرنیک (160) و اینشتین(160).
معمولا همین نوابغ هستند که توان حل پیچیده‌ترین مشکلات یک کشور را دارند و هوش بالای آنهاست که گاهی موجب می‌شود بتوانند ملت خود را از گردنه‌های حساس تاریخی به سلامت عبور دهند و زندگی باکیفیت‌تری را برای آنها زمینه‌سازی کنند.
محققان می‌گویند صرف نظر از عوامل ژنتیک، عوامل محیطی متعددی مانند وضعیت تغذیه بخصوص در دوران کودکی، مواجهه با استرس‌ها، بعضی مشکلات روانی، کمیت و کیفیت تحصیلات و نیز فقر عاطفی و ارتباطی بر ضریب هوشی افراد تاثیرگذار است.
ضریب هوشی یا به اصطلاح آی‌کیو (IQ) یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضرب در 100 به‌دست می‌آید. هنوز پارامترهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند برای یافتن هوشمندترین ملت‌های جهان استفاده شود. بیشترین روش احتمالی برای بررسی هوش، آزمون آی‌کیوست.
مردم کشورهای ذکر شده در این فهرست، با هوش‌ترین ملت‌های جهان هستند. به نظر می‌رسد مردم کشورهایی که خواهان پیشرفت بیشتر هستند باید سخت و جدی کارکردن و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از نظام آموزشی با کیفیت و کمیت بالا را سرلوحه پیشرفت و سازگاری با آن را به عنوان یک قانون جهانی پیشه خود کنند.

10. سوئد
جای تعجب نیست سوئد در رتبه دهم فهرست با هوش‌ترین ملت‌های جهان باشد. شاید به این دلیل که سابقه قوم اسکاندیناوی در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان درخشان است. سیستم آموزش و پرورش این کشور فوق‌العاده است. در این کشور بیشتر هزینه‌های تحصیلی را دولت تقبل می‌کند؛ بنابراین هرکسی که توانایی و استعداد خوبی برای درس خواندن داشته باشد، می‌تواند جایگاه خود را در سوئد تضمین شده بداند. همچنین سوئد از حیث استفاده از رایانه، دومین کشور جهان است. بیش از 75 درصد کارکنان دولت در محل کارشان از رایانه استفاده می‌کنند. سوئدی‌ها با ضریب هوشی 101 در رتبه دهم با هوش‌ترین ملت‌های جهان قراردارند.

9. هلند

هلند و شهرهایش جزو بهترین مناطق جهان برای زندگی است. مردم این کشور نه‌تنها از رفاه و کیفیت بالای زندگی برخوردارند، بلکه بسیار زیرک و با هوشند. هلند سیستم آموزشی بسیار چشمگیری حتی برای کودکان دارد. دانش‌آموزان مدارس در ریاضیات و علوم بسیار قوی هستند. مردم هلند با ضریب هوشی 102 در فهرست با هوش‌ترین ملت‌های جهان جای دارند.
8. ایتالیا
ایتالیا سهم بزرگی در زمینه‌های مختلف فناوری، دانش و هنر دارد. این کشور بزرگ‌ترین نقاشان، شاعران، نویسندگان و مجسمه‌سازان را در دامان خود پرورده است. همچنین مردم این کشور در رشته‌های فیزیک، ریاضی، علوم و بسیاری زمینه‌های دیگر نیز موفق هستند. ایتالیایی‌ها با میانگین ضریب هوشی 102 جزو هوشمندترین ملل جهان هستند.
7. اتریش
اتریش یکی از کوچک‌ترین، اما موفق‌ترین کشورهای دنیاست. این کشور با ایتالیا و آلمان هم‌مرز است. بنابراین تشابهات فرهنگی زیادی با آنها دارد، حتی سطح ضریب هوشی مردم اتریش مانند ایتالیا برابر با 102 است. این موضوع بسیار عجیب، اما واقعی است زیرا این کشورها سیستم آموزشی نسبتا مشابهی دارند. آموزش و پرورش اتریش از استاندارد بالایی برخوردار است. به همین دلیل اتریشی‌ها دومین کشور جهان برای داشتن بالاترین تعداد فارغ‌التحصیلان دکتری هستند. آمارها نشان می‌دهد به ازای هر هزار نفر در اتریش، تقریبا 9 مرد و 7 زن دارای مدرک دکتری هستند. هرچند صرفا داشتن مدرک دکتری بدون سنجش کیفی آن نمی‌تواند نشانه‌ای از توسعه‌یافتگی کشورها و هوشمند بودن مردم آنها باشد.
6. آلمان
آلمان همواره نقش مهمی در هنر، ادبیات و فلسفه جهان داشته است. جمعیت این کشور به اندازه کشورهای دیگر زیاد نیست، اما هنوز درصد بالایی از مردم آن با مدارج عالی در رشته‌های مختلف علمی، فناوری، مهندسی و ریاضی فارغ‌التحصیل می‌شوند. این کشور دارای قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیاست. مردم آلمان تمایل دارند برای کار و همچنین آینده کشورشان بیشتر در ریاضیات، علوم و فناوری تحصیل کنند. متوسط ضریب هوشی آلمانی‌ها نیز 102 است.
5. سنگاپور
سنگاپور کشوری زیبا و کوچک در جنوب شرقی آسیاست. این کشور اکنون از مهم‌ترین قطب‌های تجاری، اقتصادی و فناوری جهان محسوب می‌شود. در حوزه علوم و ریاضی، دانش‌آموزان سنگاپوری همواره در جهان سرآمد هستند.
سسیتم آموزشی سنگاپور از سطح استاندارد بالایی برخوردار است که ناشی از تولید ناخالص داخلی بالای آنهاست که می‌توانند میلیون‌ها دلار در طرح‌های اجتماعی و سیستم آموزشی‌شان سرمایه‌گذاری کنند. مردم سنگاپور با میانگین ضریب هوشی 102 در فهرست هوشمندترین ملل جهان هستند.
4. تایوان
مردم تایوان به‌دلیل مجاورت با کشور چین تا حد زیادی روحیات چینی‌ها را در خود دارند. این کشور متشکل از جزیره‌ای کوچک با مردمانی پر کار و زحمتکش است. تایوانی‌ها به دو چیز در دنیا مشهورند: نخست فناوری و دوم سیستم آموزشی.
مردم تایوان عمدتا چند زبانه هستند و برای موفقیت و بهبود وضع کشور خود بسیار تلاش می‌کنند. تایوانی‌ها با متوسط ضریب هوشی 104 از جمله با هوش‌ترین مردم جهانند.
3. ژاپن
وقتی صحبت از تازه‌ترین تحقیقات علمی یا ساخت جدیدترین ماشین آلات و فناوری به میان می‌آید، ابتدا نام ژاپن به ذهن ما می‌رسد. دانش‌آموزان ژاپنی ساعات متمادی درس می‌خوانند و همواره برای امتحان آماده هستند، نظام آموزشی در این کشور بسیار سطح بالا و واقعا دشوار است. شاید به همین دلیل است که ژاپن امروز یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیاست. همچنین به دلیل بالابودن سطح زندگی، خدمات درمانی و نیز سبک زندگی آنها، میزان امید به زندگی در مردم ژاپن بسیار بالاست. نرخ باسوادی در این کشور 99 درصد است که بالاترین میزان در سطح جهان است. دانشگاه‌های توکیو از جمله بهترین دانشگاه‌ها در جهان و از دانشگاه‌های برتر آسیاست. میانگین ضریب هوشی مردم ژاپن 105 است و جزو با هوش‌ترین ملت‌های دنیا هستند.
2. کره‌جنوبی
کره‌جنوبی به‌عنوان نوآورترین کشور جهان شناخته می‌شود. این کشور در مقایسه با ژاپن در زمینه آموزش و پرورش یک گام قوی‌تر است. دانش‌آموزان آن بسیار باهوشند و بیشتر ساعات روز خود را در مدارس به کار تحقیقاتی می‌پردارند. آنها در سطح آموزش عالی رقابت بسیار بالایی دارند و فشار بی‌اندازه به خود وارد می‌کنند؛ چنان که گاهی دانشجویان کره‌ای یا دانش‌آموزانی که پشت سد کنکور در این کشور قرار دارند بر اثر فشار بالای روانی دست به خودکشی می‌زنند. البته این سختگیری در نظام آموزشی ظاهرا به نفع کشور و مردم کره نیز بوده است. تقریبا 33 درصد بزرگسالان کره‌ای در یکی از رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی مدارج تحصیلی عالی دارند. مردم کره جنوبی با متوسط ضریب هوشی 106 از هوشمندترین مردم جهانند.
1. هنگ‌کنگ
هر چند هنگ‌کنگ به عنوان یک کشور مستقل در نظر گرفته نشده است، اما یک منطقه ویژه اداری در چین محسوب می‌شود. به این معنی که آنها هویت جداگانه خود را دارند. هنگ‌کنگ دارای برترین سیستم آموزشی در سطح جهان است که این مساله رقابت با هنگ‌کنگ را برای کشورهای دیگر بسیار سخت می‌کند. بیشتر دانش‌آموزان هنگ‌کنگی تمایل دارند علاوه‌بر کلاس‌های عادی خود در مدرسه، در کلاس‌های فوق‌العاده در خارج از مدرسه نیز شرکت کنند تا به این وسیله آینده تحصیلی خود و کشورشان را روشن‌تر کنند. مردم هنگ‌کنگ با میانگین ضریب هوشی 108 در رأس با هوش‌ترین ملت‌های جهان قرار دارند.

صدیقه سخندان فداکار

جام‌جم

منابع: thelistli و sputniknews

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها