جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان شهری طرح جدید مدیریت شهری برای گسترش محدوده طرح ترافیک را بررسی می‌کند

صدرحمت به زوج و فرد

در روزی که پیروز حناچی، پشت تریبون شورای شهر قرار گرفت و مقابل اعضای شورای شهر، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌ا... (ص)، معاونان شهردار و اصحاب رسانه‌ها، به عنوان سومین شهردار دوره جدید مدیریت شهری سوگند خورد و اظهار امیدواری کرد که شرمنده مردم تهران نباشد و تمام تلاش‌های خود را برای خدمت‌رسانی انجام می‌دهد، زمزمه‌های نگران‌کننده‌ای از بدنه مدیریت شهری تهران به گوش مردم رسید؛ زمزمه‌هایی که از یک روز قبل‌تر شروع شده بود و ریشه‌هایش به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌رسید، به محسن پورسید آقایی، معاون شهرداری که از طرح جدید مدیریت شهری و افزایش محدوده زوج و فرد به حلقه دوم طرح ترافیک از سال آینده خبر داده بود.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۶۸

پورسیدآقایی در توضیح بیشتر گفته بود: براین اساس دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نیست و همه خودروها با هر پلاکی می‌توانند آزادانه تردد کنند، اما هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد، یک سوم هزینه طرح ترافیک خواهد شد. موضوعی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم آن را در جلسه روز گذشته شورای شهر تایید کرد و درباره افزایش محدوده طرح ترافیک و حذف زوج و فرد در جمع رسانه‌ها گفت: محدوده طرح ترافیک قرار است از سال آینده گسترش یابد و شهروندان باید در سامانه تهران من ثبت‌نام و هزینه حضور در این محدوده‌ها را با توجه به معضل آلودگی هوا پرداخت کنند.
درآمدزایی غیرمجاز
تصویر پیش روی تهران برای شهروندانش در روزی که شهردار تهران در صحن شورای شهر بعد از مراسم تحلیفش گفت نمی‌توانیم تهران را به بهشت تبدیل کنیم، اما در گام اول جلوی تخریب آن را می‌گیریم، تصویر دلگرم‌کننده‌ای نبود. شهروندان تهرانی دیروز نگران آینده خودشان شدند، نگران گران شدن شهر برای زندگی و رفت و آمد. ما این نگرانی را با هادی هاشمی، کارشناس حوزه ترافیک و رئیس پلیس سابق راهور پایتخت در میان گذاشتیم و او با مردم همدردی کرد و گفت: من وقتی به چشم یک کارشناس به طرح ترافیک امسال پایتخت نگاه می‌کنم، طرحی را نمی‌بینم که اجرا شده باشد و موفق باشد! به نظر من امسال آلودگی هوا به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته بود و اگر خیلی به چشم نیامد به خاطر شرایط جوی و باد و بارانی بود که در تهران اتفاق افتاد.
به گفته این کارشناس حوزه ترافیک تنها دستاورد اجرای طرح ترافیک سال 97، ورود تمام خودروها حتی خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک بود، اتفاقی که به یک فرصت برای شهرداری تبدیل شد تا با استفاده از آن از خودروهای غیرمجاز عوارض بگیرد. چیزی که در عمل خلاف قانون است. هاشمی در توضیح بیشتر گفت: با اجرای طرح ترافیک به شکل جدید انگار طرح را آزاد گذاشته باشند تا همه وارد شوند، بعد اگر خودرویی وارد محدوده غیرمجاز بشود هم توسط پلیس جریمه شود و هم شهرداری از او عوارض بگیرد که ما چنین چیزی در قانون نداریم.
هاشمی ادامه داد: به عقیده من الان شهر تهران، باز است و هرکسی می‌تواند وارد آن بشود و شهرداری هم با یک پیامک عوارض این ورود را می‌گیرد و از همین جا می‌توانیم نتیجه بگیریم که این اقدامات شهرداری فقط یک اقدام کاسبکارانه است و به نفع شهروندان تهران نیست.
رئیس‌پلیس پیشین راهور پایتخت گفت: طرح ترافیک، مجموعه اقدامات مدیریتی و اجرایی برای بهبود شرایط آب و هوا، ترافیک و محیط زیست شهر است، ما الان چندین سال است درحال اجرای این طرح هستیم و این فرصت را برای مدیریت شهری ایجاد کرده ایم که حمل و نقل عمومی و کارآمدی را احیا کند؛ حمل و نقلی که قابل برنامه‌ریزی برای سفرهای مردم باشد تا مردم از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند. اما طی این چند دهه اجرا آنچه در عمل دیدیم، توقف شهرداری در این بخش است و حتی نتوانسته درمجموع برای 50 درصد سفرهای درون‌شهری برنامه‌ریزی داشته باشد.
این کارشناس ترافیک با انتقاد از گسترش محدوده طرح ترافیک در سال آینده گفت: ما اگر می‌خواهیم مردم از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند با این طرح‌های قهری موفق نمی‌شویم، ما باید برای مردم جایگزین داشته باشیم. باید حمل و نقل عمومی قابل برنامه‌ریزی داشته باشیم. از نظر من این بحث صرفا برای درآمدزایی است و هیچ نگاهی در شهرداری برای کاهش تراکم ترافیک، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بهبود وضعیت شهر نمی‌بینم.
از نظر هاشمی این شکل نگاه مدیریت شهری به اداره شهر نگاه مسمومی است که هدفی جز درآمدزایی ندارد و این موضوع اصلا به نفع شهر نیست، چراکه شهرداری با اعمال محدودیت برای شهروندان و دریافت عوارض‌های متعدد، فقط حق شهروندی را از آنها می‌گیرد.
موفقیت اجرای طرح درگروی توسعه شهر هوشمند
مجید عباسپور، عضو شورای‌عالی محیط زیست، کارشناس دیگری بود که به نقد گسترش محدوده طرح ترافیک و حذف محدوده زوج و فرد در پایتخت پرداخت و به ما گفت: در نگاه اول با این اعمال محدودیت، شاید از تردد خودروها تا اندازه‌ای کاسته شود، اما بحث برسر این است که وقتی سیستم حمل و نقل عمومی گنجایش این حجم از رفت‌و آمد شهری را ندارد، مردم ناچار به استفاده از وسایل شخصی می‌شوند و در نهایت این طرح نتیجه بخش نخواهد بود.
عضو شورای‌عالی محیط زیست ادامه داد: برای تاثیرگذاری بیشتر شهرداری باید در دو جهت حرکت کند. اولین اقدام بحث شهر هوشمند و دولت الکترونیک است که تقریبا فراموش شده تا نیاز نباشد مردم برای انجام کارهایشان مجبور به سفرهای شهری مختلف باشند و این موضوع نیازمند یکپارچگی سیستم شهری است.
دومین اقدام از نظر عباسپور، بحث گسترش سیستم حمل و نقل عمومی است؛ موضوعی که عباسپور درباره‌اش گفت: در شهرهای بزرگ دنیا می‌بینیم تردد شهری با خودروی شخصی برای شهروندان گران تمام می‌شود؛ کاری که شهرداری تهران می‌خواهد سال آینده انجام بدهد اما در شهرهای بزرگ دنیا می‌بینیم سیستم جوری طراحی شده که شهروندان براحتی می‌توانند از حمل و نقل عمومی جایگزین برای تردد استفاده کنند و جای خالی این موضوع مدت‌هاست در شهرهای ما احساس می‌شود.
شبیه تراکم‌فروشی
کسب درآمدی شبیه همان کارهای قبلی شهرداری! علیرضا سرحدی، کارشناس مسائل شهری، انتقادهایش را به گسترش محدوده طرح ترافیک و حذف زوج و فرد از سال آینده در پایتخت با همین جمله شروع کرد. سرحدی به ما گفت: واضح است شهرداری می‌خواهد از این طریق کسب درآمد کند و این کار هم شبیه همان کارهای قبلی‌اش است، مثل تراکم‌فروشی، ساختمان فروشی و ...
سرحدی با انتقاد از نگاه موجود در بدنه مدیریت شهری پایتخت گفت: نگاهی که در شهرداری به زندگی شهری وجود دارد نگاهی کارشناسانه برمبنای توسعه شهری نیست. چرا شهر باید اینقدر گسترش پیدا کند؟! هزینه‌هایی که در تهران شده برای ساختن پل، زیرگذر و تونل و ... اگر صرف گسترش حمل و نقل عمومی شده بود ما الان این مشکلات را نداشتیم. متروی تهران از ابتدا پیش‌بینی شده بود که 13 خط باشد اما الان بعد از این همه سال، فعلا شش خط فعال دارد و تکلیف خط هفتم هم هنوز مشخص نیست.
این کارشناس شهری ادامه داد: حالا یا نیت کسب درآمد در شهرداری وجود دارد که این اتفاق می‌افتد یا نظر کارشناسانه وجود ندارد. به هرحال در نتیجه اجرای این طرح نه آلودگی هوا کمتر می‌شود و نه ترافیک کاهش پیدا می‌کند. شهرداری زمانی می‌تواند به مردم برای عبور و مرور در شهر سخت بگیرد که در ازایش به مردم خدمات بدهد، اگر این خدمات را بدهد کسی نمی‌تواند معترض باشد. اما وقتی خدمات مناسبی در ازایش به مردم نمی‌دهد، مردم حق دارند بابت گرفتن عوارض و گسترش محدوده طرح اعتراض کنند چون این کار عملا دست توی جیب مردم کردن است.

اعلام تعرفه طرح جدید زوج و فرد
تماس‌های مکرر خبرنگار جام‌جم برای برقرار ارتباط با مشاور معاون حمل و نقل ترافیک راه به جایی نبرد تا از ایشان درباره دلیل اصرار شهرداری برای اجرای این طرح بپرسیم. اما او درباره هزینه‌ای که از سال آینده به شهروندان تحمیل می‌شود با تسنیم سخن گفته است. درحالی که تهرانی‌ها هنوز نمی‌دانند امسال برای هر روز ورودشان به محدوده طرح ترافیک دقیقا چقدر از شارژ حساب شهروندی‌شان کم شده، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز نرخ تعرفه طرح جدید را برای سال آینده اعلام کرد. علی پیرحسینلو گفت: طرح زوج و فرد از ابتدای سال آینده حذف و به محدوده دوم طرح ترافیک تبدیل می‌شود و تعرفه ورود به طرح زود و فرد هم یک‌سوم طرح ترافیک است.
مشاور معاون حمل و نقل ترافیک در ادامه گفت: شورای ترافیک اصل طرح زوج و فرد را پذیرفته است و مشکلی برای تصویب ندارد. به گفته پیرحسینلو، تنها نرخ عوارض طرح زوج و فرد توسط شورای شهر تهران اعلام خواهد شد و با توجه به تعرفه طرح ترافیک در سال جاری قیمت برای ورود به محدوده دوم طرح ترافیک پیشنهاد شده، از 4480 تا 12 هزار تومان است. البته رقم تعرفه در سال آینده براساس تورم محاسبه می‌شود.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها