موج محکومیت همنشینی سران کشورهای عربی با نتانیاهو

عادی نمی‌شود!

کنفرانس ورشو هرچند برای تشکیل ائتلافی علیه ایران برگزارشده بود و درعمل ناکام ماند، اما برخی تماس‌ها بین سران کشورهای عرب با مقامات رژیم صهیونیستی اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت. یکی از این نمونه‌ها عکسی بود که خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن را در کنار بنیامین نتانیاهو نشان می‌داد. همین عکس کافی بود تا مردم یمن را به خشم آورده و در اعتراض به چنین رفتاری برای برگزاری یک تظاهرات گسترده فراخوان بدهند. مردم یمن رژیم صهیونیستی را یکی از شرکای اصلی جنگ تجاوزگرانه به کشورشان می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۰۳

به گزارش ایسنا، عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارا... یمن از حامیان خود در این کشور خواست در راستای تاکید بر موضع مخالف خود با رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه ) دست به تظاهرات بزنند. به نقل از المسیره، وی در بیانیه‌ای با اشاره به دولت مستعفی یمن گفت: این راهپیمایی تأکیدی بر برائت ملت یمن از خیانتکاران منافق و تاکید بر مواضع اصولی و استوارشان در مقابله با دشمن (نیروهای ائتلاف عربی) است. وی افزود: «کنفرانس ورشو به خواست و نظارت آمریکا و به منظور طرح توطئه‌هایی علیه ملت‌ها برگزار شد. در این میان ظهور نماینده خیانتکاران و مزدوران در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در عکس‌ها، لکه ننگ و بیانگر وضعیتی بود که خیانتکاران و رؤسای آنها به دنبال تحمیل آن بر مردم یمن هستند. پناه بر خدا !»
هرچند الحوثی به نام این نماینده اشاره‌ای نکرد، اما منظورش خالد الیمانی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن بود که در کنار بنیامین نتانیاهو نشسته بود. در یکی از نشست‌های پشت درهای بسته ورشو زمانی که نوبت بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی رسید وی میکروفن را گرفت، اما صدای او شنیده نشد، خالد الیمانی که در کنار نتانیاهو نشسته بود میکروفن خود را به او قرض داد و نخست‌وزیر اسرائیل که از این اتفاق تعجب کرده بود در پاسخ به شوخی گفت که «همکاری جدیدی میان اسرائیل و یمن وجود خواهد داشت!» پخش این مطالب و تصاویر الیمانی در شبکه‌های مجازی بازتاب‌های گسترده‌ای داشت تا آنجا که وی را مجبور کرد در توییتی بنویسد: «موضع یمن درباره مساله فلسطین ثابت است!» پخش این تصاویر وزیر خارجه کویت را هم مجبور کرد تا بگوید گرفتن عکس در کنار نتانیاهو به معنای عادی‌سازی روابط نیست.
شتاب روند عادی‌سازی
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است تا‌کنون به صورت مخفیانه به چهار کشور عربی سفر کرده است. اینها غیر از سفر علنی و آشکار او به کشور عمان است که با واکنش‌های منفی بسیاری همراه بود. رژیم صهیونیستی تنها با اردن و مصر به موجب دو توافق‌نامه صلح، روابط دیپلماتیک دارد؛ این رژیم تا پیش از این تلاش می‌کرد هرگونه روابط خود با کشورهای عرب را مخفی نگه دارد، اما به تازگی مقامات صهیونیستی تاکید دارند روابط پنهان خود با برخی از کشورهای عرب را علنی سازند. این درحالی است که سران برخی کشورهای مرتجع عرب نیز با چشم پوشی از آرمان‌های مردم فلسطین و پشت کردن به آنها به دنبال برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی هستند. حضور نتانیاهو در کنفرانس ورشو و داد و ستد او با برخی از مقامات عربی نشانی دیگر از تلاش وی برای علنی کردن روابط با کشورهای عربی بود. هرچند برخی تحلیلگران این تلاش نتانیاهو را در راستای تقویت جایگاه سیاسی خود در داخل و آمادگی برای انتخابات آینده توصیف می‌کنند، اما هرچه باشد این آشکار‌سازی توهینی آشکار به آرمان‌های مردم فلسطین بود و قبح عادی‌سازی روابط با اشغالگران را از بین می‌برد.
در این میان برخی کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی نیز برای این عادی‌سازی لحظه شماری می‌کنند. (سایت الخلیج آنلاین می‌گوید تماس‌های بین مقامات عربستان و اسرائیل هفتگی شده است) به‌خصوص کشورهایی مانند بحرین و امارات که در کنفرانس ورشو از حقوق صهیونیست‌ها برای حمله به سربازان سوری دفاع کردند و آن را قانونی دانستند. در واقع صهیونیست‌ها با بزرگنمایی خطر ایران موفق شده‌اند برخی از این کشورها را با خود همراه سازند.
در یک جبهه
نزدیکی اخیر برخی کشورهای عرب به رژیم صهیونیستی و گرفتن عکس‌های یادگاری با سران این رژیم در کنفرانس ورشو کار را به جایی رساند که روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در تحلیلی نوشت: «اسرائیل و کشورهای عربی در یک جبهه هستند.» این روزنامه در ادامه آورد: اسرائیل وارد مرحله جدیدی از عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی شده است و مشکلات موجود با فلسطینی‌ها که در کنفرانس مشارکت نکردند دیگر مانع پیشرفت روابط کشورهای مذکور با تل‌آویو نیست و تهدید مشترک ایران است که از اهمیت بیشتری برای همه برخوردار است و آنها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.
سخنان وزیر خارجه بحرین نیز که گفته بود «اطمینان دارد روابط دیپلماتیک با تل‌آویو در آینده برقرار خواهد شد» برای رسانه‌‌های رژیم صهیونیستی بسیار خبر مسرت‌بخشی بود. از مجموع پنج وزیر خارجه عربی که در ورشو حضور داشتند چهار نفر از آنان از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود در برابر ایران حمایت کردند. سخنان دیروز وزیر خارجه پاکستان نیز خبر مسرت‌بخش دیگری برای صهیونیست‌ها بود. زیرا شاه محمود قریشی که برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته بود از آمادگی کشورش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن گفت. وی نیز به رادیو اسرائیل گفت: عادی‌سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی منوط به حل مسأله فلسطین است و امیدوار است طرح صلح آمریکا (معامله قرن) در حل مسأله فلسطین نقش داشته باشد.
اما اظهارات این مقامات رسمی نمی‌تواند ملاک تعیین‌کننده‌ای باشد. زیرا سالیان دراز است مقامات مصری روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی کرده‌اند، اما هرگز این مساله مورد پذیرش مردم مسلمان مصر نبوده و آنها هربار فرصتی یافته‌اند به این موضوع اعتراض کرده و خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از کشورشان شده‌اند. حال نیز شاید وزیر خارجه دولت مستعفی یمن یا وزیر خارجه پاکستان بتوانند در کشوری خارجی و در کنفرانس‌هایی مشکوک از صهیونیست‌ها دفاع کرده یا در کنار آنها عکسی یادگاری بگیرند، اما مردم مسلمان کشورهایشان به‌خوبی می‌دانند دست‌های صهیونیست‌ها تا کجا آلوده به خون فلسطینی‌ها یا یمنی‌هاست، بنابراین هرگز حاضر به عادی‌سازی روابط با چنین دشمنی نخواهند شد.

اسرائیل، شریک غیررسمی جنگ علیه یمن

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص اذعان کرد، اسرائیل عضو غیر رسمی ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی در جنگ علیه یمن است. این روزنامه صهیونیستی نوشت، شرکت‌های اینترنتی، تاجران سلاح، کسانی که آموزش‌های نظامی علیه تروریسم می‌دهند، افرادی که از کشورهای دیگر برای جنگ در یمن به کار گرفته شده‌اند و توسط شرکت‌هایشان مدیریت می‌شوند، همه و همه شریک جنگ در یمن هستند. هاآرتص افزود: این ائتلاف (ائتلاف متجاوز به یمن) در سال 2015 از طرف سعودی تشکیل شد و امارات عربی متحده، بحرین، مصر و پاکستان نیز در آن مشارکت کردند. رژیم صهیونیستی نیز شریک غیررسمی (این ائتلاف) است. این روزنامه در ادامه به سخنان سال گذشته (2018) بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد که مدعی شده بود «اگر ایران بخواهد تنگه باب‌المندب را ببندد، خود را در برابر ائتلاف بین‌المللی بزرگی خواهد دید که ارتش اسرائیل بخشی از آن است.»

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها