استفاده ازعینک آفتابی مانع نفوذ نور فرا بنفش خورشید و کدر شدن عدسی چشم می‌شود

بینایی را فدای زیبایی نکنید

استفاده از عینک دودی چقدر برای شما اهمیت دارد؟ به نظر شما هنگام خرید این نوع عینک، مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشیم، چیست؟ احتمالا پاسخ تعدادی از شما عزیزان زیبایی فریم و میزان همراهی آن با مد روز و عده‌ای دیگر نیز میزان UV عدسی و استاندارد بودن باشد.
کد خبر: ۱۱۹۲۳۷۷

پیشگیری از آب مروارید
یکی از کارکردهای موثر و مهم استفاده منظم از عینک دودی استاندارد، کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید است. استفاده از این عینک مانع نفوذ نور فرا بنفش خورشید و کدر شدن عدسی چشم می‌شود. البته هر عینک دودی این قابلیت را ندارد. اگرعینک حاوی UV400 باشد، در این‌صورت می‌توان انتظار مصون ماندن چشم‌ها در مقابل نور خورشید را داشت.
افرادی مانند رانندگان تاکسی، کامیون، دستفروش‌ها، کشاورزان و ماهیگیران که به‌واسطه شغل خود بیش از دیگر افراد در معرض نور خورشید قرار دارند، در صورتی که به مدت طولانی از عینک‌های محافظت‌کننده در برابر نور فرا بنفش خورشید استفاده نکنند، باید منتظر حضور زودهنگام مرواریدها در چشمان خود باشند. درست است که خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و مبتلایان می‌توانند از طریق عمل جراحی، سلامت چشم‌های خود را مجدد به دست آورند، اما متاسفانه همین ساده بودن بیماری و سهل‌انگاری افراد برای درمان بموقع، موجب شده است آب مروارید مهم‌ترین عامل نابینایی در ایران باشد. نکته قابل توجه دیگر، مربوط به افرادی است که به دلیل شرایط خاصی که دارند، در برابر اشعه فرا بنفش آسیب‌پذیرتر هستند. افرادی که عمل آب مروارید انجام داده‌اند یا داروهایی مرتبط با بیماری‌های دیابت، مالاریا، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، قرص‌های ضد حاملگی یا تتراسایکلین استفاده می‌کنند، حتما باید بیشتر مراقب سلامت چشمان خود باشند، چرا که شدت تخریب نور خورشید بر چشمان این افراد بیشتر است.
محافظت از سلول‌های شبکیه
مراقبت از سلول‌های شبکیه و پیشگیری از ایجاد لکه زرد در این بخش از چشم، یکی دیگر از اثرات استفاده از عینک دودی استاندارد است. بین ساعات 10 صبح تا 3 بعدازظهر تابش اشعه در بالاترین میزان خود قرار دارد. بنابراین مراقبت‌ها در این ساعات بخصوص اگر قصد حضور در مناطق ساحلی یا برفی را دارید باید بیشتر باشد.
محافظت نکردن از چشم در برابر تابش نورخورشید اثر انعکاس نور از سطح برف، آب یا شن ساحل می‌تواند باعث ایجاد سوختگی در سطح قرنیه چشم شود.
این سوختگی که شبیه سوختن پوست، تحت تاثیر نور خورشید و البته بسیار دردناک است، می‌تواند باعث آسیب دائم و سوختن پرده شبکیه چشم شود.
لازم است توجه داشته باشیم اگر سلول‌های شبکیه آسیب ببینند، به هیچ عنوان قابل درمان و ترمیم نیستند. در چنین شرایطی درست است که فرد بینایی خود را از دست نمی‌دهد، اما مجبور می‌شود تا زمان کشف راهکارهای درمانی جدید، با کم بینایی زندگی کند. هر چند مضرات ناشی از تابش طولانی‌مدت فرا بنفش به چشم‌ها تنها به مواردی که اشاره شد، محدود نمی‌شود. رویش بافتی به نام ناخنک بر سطح قرنیه و ابتلا به سرطان پوست در پلک‌ها و نواحی اطراف چشم، مخاطرات دیگری است که استفاده نکردن از عینک دودی ریسک ابتلا به آنها را افزایش می‌دهد.
خرید عینک دودی از مراکز مجاز
شرایط اقتصادی برخی افراد را مجبور می‌کند عینک دودی مورد نیاز خود را از دستفروش‌ها بخرند. متخصصان توصیه می‌کنند در صورت امکان عینک‌ها از عینک فروشی‌های مجاز خریده شوند. اما اگر فردی قصد خرید از افراد غیرمجاز را داشت، با این شرط خرید انجام شود که UV آن استاندارد و 400 باشد و برای اطمینان از این امر حتما با دستگاه میزان UV عینک ارزیابی شود.
استفاده از عینک دودی برای بچه‌ها
بزرگسالان از دیدن بچه‌هایی که عینک دودی استفاده می‌کنند، بسیار لذت می‌برند. فراتر از این حس خوشایند، متخصصان توصیه می‌کنند از وقتی که بچه‌ها توانایی استفاده و نگه داشتن عینک را پیدا کردند، بهتر است والدین عادت استفاده از این عینک‌ها را مانند مسواک‌زدن از همان کودکی به بچه‌ها بیاموزند تا آنها از همان کودکی با فرهنگ مراقبت از چشم‌ها در برابر نور فرا بنفش آشنا شوند تا آن را در بزرگسالی نیز جدی بگیرند.

سهیلا فلاحی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها