بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را باید هدیه و عیدی مخصوص ایشان به جوانان تلقی کرد. ایشان پدرانه میدان وسیعی را برای نقش‌آفرینی جوانان گشودند که امیدها برای ماندگاری و پویایی و سرافرازی انقلاب اسلامی را در دهه‌های آینده صد چندان می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۲۱۹۹

رشادت و شجاعت جوانان مؤمن و انقلابی و حضور مؤثرشان در صحنه‌های ایثار و جهاد شایستگی‌هایی در آنان ایجاد کرده است که امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی با آرامش خاطر و با چشمانی پرامید بار آینده انقلاب اسلامی را بر دوش آنان نهادند.
انَّهُمْ فِتْیةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًی (کهف 13)
دیر زمانی نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حوادث تروریستی در فرانسه با صدور دو پیام جوانان کشورهای غربی را مورد خطاب قرار دادند و متذکر شدند « سخن من با شما درباره اسلام است و به‌طور خاص، درباره تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه می‌گردد.» و از آنان سوال کردند: «چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟» و از آنان خواستند که «درباره انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.» و «اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید.» و «اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیت، سد عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند.»
امروز نیز در آغازین روزهای دهه پنجم انقلاب اسلامی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی جوانان سلحشور ایران زمین را مورد خطاب قرار داده‌اند تا پس از توفان سهمگین سیاه‌نمایی دشمنان قسم خورده این ملت و غفلت‌زدگان داخلی که با آنها در ملکوک کردن چهره انقلاب اسلامی همنوا شده و ویروس انقلاب‌هراسی را در جامعه تزریق می‌کنند، به انگیزه‌های این نفرت‌پراکنی بیندیشند و تفکر کنند که از چه رو دشمنان داخلی و خارجی با این حجم از سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در صدد خاموش‌سازی این مشعل فروزان هستند. چرا می‌خواهند بین جوانان و حقایق و دستاوردهای انقلاب اسلامی سد عاطفی ایجاد کنند؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی با این پیام جوانان کشور را به شناخت بی‌واسطه از انقلاب اسلامی دعوت کرده‌اند و آیینه‌ای از گذشته پر افتخار و قابل دفاع و آینده‌ای سرشار از امید و نشاط و پیشرفت فرا روی آنها گشوده‌اند و از آنان خواسته‌اند با اتکا به آموزه‌های اسلامی و روحیه انقلابی این راه پرافتخار را در دهه پنجم انقلاب اسلامی ادامه دهند و سردمدار و فجرآفرین طلوع خورشید ولایت عظمی(عج) و زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشند. وَکذَلِک جَعَلْنَاکمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ.
توصیه‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه به جوانان فرموده‌اند سرمایه گرانسنگ و ارزشمند آنان در انجام این رسالت سترگ و الهی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1. امیدآفرینی
نگاهی اجمالی به تلاش‌های سالیان گذشته دشمن و حجم تبلیغات زهرآگین آنان علیه انقلاب اسلامی در کنار نظریه‌پردازی برخی از غفلت‌زدگان داخلی که فرصت را برای انتقام‌گیری از انقلاب مهیا دیده و فروپاشی نظام اسلامی را تئوریزه می‌کنند، نشان می‌دهد پروژه مشترک آنان سیاه نمایی از انقلاب اسلامی و ایجاد واگرایی و پشیمان‌سازی مردم از انقلاب اسلامی بوده‌است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با این بیانیه باطل‌السحر آن فتنه شدند و چشم‌انداز روشن و پرامید مبتنی بر واقعیات ملموس را فراروی جامعه خصوصا نسل جوان گشودند.
2. دفاع منطقی و واقع‌بینانه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن
اگرچه دشمنان داخلی و خارجی با هیجان و برانگیختن احساسات درصدد برآمدند انقلاب اسلامی را بی‌دستاورد نشان دهند و افکار عمومی را نسبت به آن مأیوس سازند با دلایل و شواهد قابل اثبات و منطقی از عملکرد انقلاب اسلامی و دستاوردهای حاصل از آن دفاع کردند.
3. عدم پشیمانی از راه طی شده و عزم‌آفرینی برای ادامه آن
پشیمان‌سازی از انقلاب اسلامی و ایجاد توقف در مسیر انقلاب با نشان دادن بی‌سرانجامی آن از اهداف دشمنان داخلی و خارجی بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه با صراحت و شجاعت و قاطعیت اعلام کرده‌اند که نه تنها از راه طی شده پشیمان نیستیم بلکه از این پشیمان هستیم که چرا در برخی مقاطع اسیر عملکردهایی خلاف روحیه انقلابی و جهادی شدیم که اگر انقلابی عمل می‌کردیم چه بسا شاهد برخی ضعف‌ها و ناکامی‌ها نمی‌شدیم.
4. پایان‌ناپذیری انقلاب اسلامی
در حالی که برخی شرمگینانه با تحلیل‌های غلط درصدد القای آغاز پایان انقلاب اسلامی بوده‌اند، رهبر حکیم انقلاب اسلامی ماندگاری و قوام و دوام انقلاب اسلامی را به عنوان حقیقتی غیرقابل پنهان و خورشیدی بی‌غروب معرفی کردند که نه تنها پایان‌پذیر نیست که هنوز در انتظار طلوع خورشید است و فجرآفرینی‌هایی در عرصه‌های مختلف در سر دارد و با شتاب به سمت آنها حرکت می‌کند.
5. زنده بودن شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی زنده است چون شعارها و آرمان‌هایش میرا نیست. 40سال است بر این آرمان‌ها پای می‌فشرد و در عمل موفقیت‌آمیز بودن آنها را به عیان مشاهده کرده‌است. جنگ سخت، جنگ‌های نیابتی در داخل و خارج از کشور توسط سرسپردگان نظام سلطه جهانی و حتی جنگ نرم نتوانسته‌است باعث شود ملت ایران از این شعارها و آرمان‌ها دست بردارد. اکنون که انقلاب اسلامی تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شده و برای خود و سایر کشورهای مسلمان و آزادیخواه امنیت‌آفرین شده است دلیلی برای دست برداشتن از این شعارها و آرمان‌ها وجود ندارد. خصوصا جوانانی که به‌عنوان رویش‌های سوم و چهارم در بستر این شعارها روییده‌اند چرا باید برای گام برداشتن در فصل دوم انقلاب اسلامی این سلاح‌های برنده را از کف رها و از آنها صرف نظر کنند؟
‌6. عقب‌نشینی در قاموس انقلاب اسلامی جایی ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیام به صراحت اعلام می‌کنند: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست» و مستقیم به آنهایی که به خاطر ضعف عملکرد برخی مسؤولان و به‌دلیل پای فشردن بر ارزش‌ها و شعارهای خود، نظام را دعوت به عقب‌نشینی می‌کنند نهیب می‌زنند که این خطایی نابخشودنی است و نظام اسلامی مانند برخی سست‌عنصران داخلی هرگز چنین خطایی را مرتکب نخواهد شد.
نظام اسلامی همچون سروی سرافراز در عرصه بین‌المللی قد برخواهد افراشت و با عزت، حکمت و مصلحت امورات خود را با کشورهای مختلف بدون هرگونه وادادگی، انفعال و اعتماد بیجا به کشورهایی که تجربه‌های تلخی از اعتمادهای پیشین به آنها در حافظه تاریخی ملت ایران وجود دارد روبه‌رو خواهد شد و همچنان سیاستمداران آمریکا را شایسته مذاکره نمی‌داند و پیشرفت کشور را در سایه ارتباط با آنان تعریف نمی‌کند.

7. عدالت محوری
نظام اسلامی امروز بیش از هر نظام دیگری شایستگی دارد که به زیور عدالت آراسته شود. تلاش برای تحقق عدالت با مبارزه جدی و بی‌امان با فساد از جوانانی برمی‌آید که به چرب و شیرین دنیا آلوده نشده‌اند و آنان دستمال‌های پاک نظام اسلامی برای زدودن آلودگی نظام اسلامی از فساد هستند و باید با امید و تلاش، طهارت‌بخش جامعه اسلامی از آلودگی فساد شوند.
8. اقتداربخشی به نظام اسلامی
آنچه در این بیانیه مهم است دعوت به اقتداربخشی جمهوری اسلامی از طریق تقویت بنیه علمی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور است. این هر دو عرصه میدان نقش‌آفرینی جوانانی است که قرار است بار استقلال کشور را در آینده بر دوش بگیرند و قهرمانانه آن را به مقصد برسانند.
در پایان خاطرنشان می‌سازد نباید گذاشت این پیام ارزشمند در بستر زمان رو به فراموشی رود. این پیام مانیفست و منشور راه جوانان انقلاب اسلامی در دهه پنجم است. رسانه‌ها و صاحبان تریبون وظیفه و رسالتی بس بزرگ برای زنده نگاه داشتن این پیام و مطالبه‌گری برای تحقق امید ارزشمند رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی به جوانان بر عهده دارند. امید که به این رسالت بزرگ با عزمی راسخ قیام کنند.
علاوه بر این، این پیام اتمام حجتی برای نسل گذشته است که باید ظرفیت جوانان را ارج نهند و بر صدر نشانند چه زیباست این نسل انقلابی آخرین برگ کارنامه انقلابی‌گری خود را با باز کردن میدان برای حضور جوانان زینت دهد.

حمیدرضا مقدم‌فر

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها