سکوت محافل غربی در برابر قتل زکریا بدر علی در عربستان سعودی همچنان ادامه دارد

کودک و جلاد

قتل کودکی هفت ساله در یکی از مناطق شهر مدینه منوره در غرب عربستان سعودی، اهالی این شهر و کاربران فضای مجازی در این کشور و خارج از آن را طی یک هفته گذشته حیرت‌زده کرده است. این در حالی است که محافل حقوق بشری غربی که نسبت به هرگونه اتفاقی در کشورهای غیرمتحد با غرب واکنش سریع نشان داده و جنجال به پا می‌کنند در این باره مهر سکوت بر لب زده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند . مساله ‌ای که خشم کاربران فضای مجازی را دوچندان کرده است .
کد خبر: ۱۱۹۱۳۷۳

به گزارش «شیعه نیوز»، چهارشنبه گذشته منابع خبری در عربستان سعودی از قتل تکان‌دهنده یک کودک هفت ساله در برابر چشمان مادرش در مدینه منوره خبر دادند. به گفته آنها یک شهروند سعودی ۴۰ ساله در جنایتی وحشتناک، کودک سعودی هفت ساله را در برابر چشمان مادرش به قتل رسانده است. فرد جانی به این کودک که «زکریا بدر علی الجابر» نام داشت و همراه مادرش در یکی از مغازه‌های واقع در منطقه «حل‌التلال» مدینه منوره حضور داشت، حمله کرده و با شیشه‌ای که از مغازه شکانده بود گلوی او را برید. شاهدان، قتل این کودک هفت ساله را وحشتناک توصیف کردند و گفتند که از دیدن این حادثه بسیار شوکه شده‌اند. گفته می‌شود نیروهای امنیتی فرد جانی را بلافاصله دستگیر کرده و او را برای انجام تحقیقات و بازجویی به زندان منتقل کرده‌اند. مادر کودک نیز که بیماری قلبی داشته به حالت کما رفته و به بیمارستان منتقل شده است.
روزنامه عکاظ سعودی نوشت این مادر و پسر خردسالش از منطقه «الأحساء» واقع در شعر عربستان سعودی برای زیارت مسجد النبوی به مدینه منوره آمده بودند. روزنامه الیوم سعودی هم به نقل از «ناصر علی الفایز»، پدربزرگ کودک مقتول نوشت دخترش (مادر مقتول) در شهر جده مشغول به کار است و برای زیارت به مدینه رفته بود. پدربزرگ زکریا در مورد حادثه قتل گفت قاتل شیشه یکی از مغازه‌ها را شکسته و با آن به سمت وی حمله کرده است.
منابع سعودی اعلام کردند قاتل مشکلات روانی داشته است. قتل هولناک این کودک رسوایی دیگری را برای عربستان بخصوص در زمینه حقوق بشر رقم زده است . چند ماه پیش قتل هولناک جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه سر و صدای زیادی به پا کرد و برای مدت‌ها عربستان در معرض فشار افکار عمومی جهان و بخصوص رسانه‌ها بود .
وهابیت خطرناک
در همین حال منابع زیادی در عربستان این قتل را اقدامی ضد شیعی توصیف می‌کنند. به همین دلیل برخی رسانه‌ها در شبکه‌های مجازی افشا کردند که فرد جانی پس از آگاهی از شیعه بودن این کودک و خانواده‌اش، وی را به قتل رسانده است. سازمان دید‌بان حقوق بشر شیعه این قتل را خشونت فرقه‌ای توصیف کرد و گفت مرد ناشناس پیش از قتل از مادر کودک درباره شیعه بودن وی پرسیده بود. هم‌اکنون بسیاری در جهان می‌پرسند پس چه زمانی عربستان و وهابیت به‌عنوان ناقضان حقوق بشر معرفی خواهند شد؟
«سیتیزن تراث» در این ارتباط می‌نویسد: در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره با گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران از این کشور به عنوان حامی تروریسم یاد کرد، این عربستان است که به شکلی سیستماتیک به تروریسم می‌پردازد. عربستان از اواسط دهه 80 میلادی تاکنون سالانه میلیون‌ها دلار برای تبلیغ رویکرد وهابی‌گری به اشکال مختلف ساخت مراکز به اصطلاح دینی، خیریه و آموزشی خرج کرده است.
«انجمن هنری جکسون» در سال ۲۰۱۷ در گزارشی مستند نوشت «عربستان سعودی از دهه ۱۹۶۰ در راستای صادرات وهابیت در کشورهای غربی، چند میلیون دلار هزینه کرد. این اقدامات در انگلیس عمدتا به شکل کمک مالی به مراکز دینی و موسسات آموزشی انجام شده که میزبان مبلغان وهابی بوده است.» سکوت جامعه جهانی و عدم تمایل مقامات غربی برای مقابله با خطرات دیدگاه نئوفاشیستی عربستان سبب شده جهان در حال حاضر شاهد نسل‌کشی مذهبی ریاض در نقاط مختلف باشد.
آتشی که شعله می‌کشد
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با بیان این‌که آتش جنایات آل سعود در مدینه با بریدن سر کودک بی‌گناه شعله‌ور شده، نوشت: این آتش از مزدوری آنان پرده برمی‌دارد. از دمشق تا ترکیه و مدینه، آتش جنایات آل سعود که زمانی به دست داعش در دمشق و بغداد، روزی با قتل فجیع خاشقجی در ترکیه و امروز با سربریدن کودکی معصوم در مدینه شعله‌ور می‌شود، سلسله‌ای از حوادث ضد بشری را رقم زده که در سرزمین‌های اسلام و با مرکزیت آل‌سعود از خباثت و مزدوری آنان برای دشمنان اسلام پرده برمی‌دارد.
علاء الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز ضمن محکوم کردن شهادت کودک شیعی در عربستان گفت: شهادت این کودک شیعی، برگ‌رسوایی در کارنامه عربستان و حامیانش است.
وی با اشاره به حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان خاطرنشان کرد: این کودک معصوم تنها به جرم اسلام و شیعه بودن با چنین جنایتی روبه‌رو شد. از سوی دیگر آیت‌ا... محسن مجتهدشبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار پیگیری اعدام قاتل کودک شش ساله از جامعه جهانی و سازمان کنفرانس اسلامی شد.
وی گفت: فاجعه پیش آمده تنها یکی از مصادیق شیعه‌ستیزی آل سعود است. شبستری ادامه داد: مساله قتل شیخ نمر یا خاشقجی به‌عنوان جنایات عربستان هنوز از یاد کسی نرفته است و به‌تازگی هم متاسفانه قتل وحشیانه کودک معصوم تنها به خاطر اعتقاد دینی و شیعه بودنش، امضای تایید دیگری بر این مساله شد.

سکوت جامعه جهانی
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل جهان عرب در این‌باره می‌گوید: رژیم آل سعود با استفاده از نفوذ مالی خود هر جنایتی را نسبت به شهروندانش از جمله شیعیان مرتکب می‌شود و می‌داند این مساله با سکوت جامعه جهانی همراه خواهد بود. به گفته این تحلیلگر این اتفاق دردناک اولین جنایت وهابیون سعودی نیست و متاسفانه رژیم جنایتکار آل سعود نگاهی ضدشیعی نسبت به ساکنان شرق عربستان مانند قطیف، الاحساء و العوامیه دارد.
قتل دردناک آیت‌ا... باقر النمر، محاصره چندساله شهر العوامیه توسط دستگاه‌های امنیتی رژیم آل سعود، قتل عام شیعیان در الاحساء در سال‌های اخیر و منع ساکنان الشرقیه از ورود و اشتغال در سازمان‌های دولتی و ورود به دانشگاه‌ها نشان می‌دهد رژیم وهابی عربستان نگاهی شیعه‌ستیز دارد و با پرداخت رشوه‌های کلان به سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر، آنها را وادار به سکوت می‌کند.
هانی‌زاده می‌افزاید: قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار برجسته سعودی یکی دیگر از جنایاتی است که این رژیم مرتکب شده و پاسخ غرب و آمریکا نسبت به این جنایت بسیار سبک و همراه با سکوت بوده است. این نشان می‌دهد قانون جنگل بر روابط بین‌الملل حاکم است و رژیم آل سعود با استفاده از نفوذ مالی خود هر جنایتی را نسبت به شهروندانش از جمله شیعیان مرتکب می‌شود .

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها