گزارشی از سریال تلویزیونی «تاریکی شب روشنایی روز» که از شبکه 2 پخش می‌شود

در حسرت روزگار جوانی

تا به امروز موضوع دوست داشتن و عشق دستمایه ساخت آثار تلویزیونی متعددی شده که اتفاقا هم با اقبال مخاطبان رو‌به‌رو شده است. این بار حجت قاسم‌زاده اصل که آخرین ساخته‌اش با نام یادآوری از تلویزیون پخش شده، دست روی یک عشق 40 ساله گذشته است. او با ساخت مجموعه تلویزیونی تاریکی شب روشنایی روز روایتگر داستان زندگی شخصی به نام بهنام طریقت است که سال‌ها پای عشقش می‌ایستد و وفادار می‌ماند. نقش جوانی این شخصیت را روزبه حصاری و نقش میانسالی اش را فرهاد قائمیان بازی می‌کنند. فرخ نعمتی، سیدمهرداد ضیایی، احسان امانی، امیرحسین مدرس، حمیدرضا آذرنگ، روزبه حصاری، سام کبودوند، پرویز پورحسینی، ناصر ممدوح، سیدجلال فاطمی، رضا امامی و... دیگر بازیگرانی هستند که در این مجموعه بازی می‌کنند. پخش این مجموعه تلویزیونی از امشب از شبکه دو سیما شروع می‌شود. قاسم‌زاده اصل علاوه بر کارگردانی نگارش فیلمنامه این سریال را به عهده داشته است. تاریکی شب روشنایی روز به دور از ساخته‌های قبلی این کارگردان نیست و تنها تفاوتش در این است که اندکی پس زمینه سیاسی دارد، اما داستان، داستان زندگی آدم‌هایی است که فرصت زندگی از آنها دریغ شده است.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۶۳

البته همه کارگردان‌ها دنیای خاص خودشان را دارند و قاسم زاده هم با دنیای خودش آثارش را می‌سازد. او تا امروز با ساخت آثاری همچون تنهایی، از شنبه تا پنجشنبه، کسوف، قصه‌ها و واقعیت، تباهی، پیدا و پنهان، یک داستان کوتاه و چند داستان دیگر، تردستی و ... تلاش کرده به جزئیات زندگی توجه ویژه‌ای داشته باشد، به همین دلیل مخاطب در همه آثارش شاهد جزئیاتی است که هر روز بی‌تفاوت از کنار آنها عبور می‌کند، اما قاسم‌زاده تلاش می‌کند به این موارد توجه کند و در آثارش جاری و ساری باشد. حال باید نشست و دید که او با ساخت مجموعه تاریکی شب روشنایی روز چطور می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند.
دورهمی خانواده
به گزارش جام‌جم، نخ تسبیح سریال تلویزیونی تاریکی شب روشنایی روز، مجموعه‌ای از تجربه‌های زیستی و دریافت‌های زندگی از نگاه حجت قاسم‌زاده اصل است. به گفته وی مخاطبان با تماشای سریال می‌توانند شاهد مفاهیمی همچون وفاداری و سر پیمان ماندن باشند. سریال روایتگر زندگی بهنام طریقت است که با تنهایی‌هایش کنار آمده است. او خانواده گرمی دارد، اما حسرت‌های گذشته دور زندگی‌اش، دست از سرش بر‌نمی‌دارد. همه آدم‌ها باید زمانی تصمیم بگیرند بین معروف‌بودن، محبوب بودن و مفید بودن یکی را انتخاب کنند و شخصیت داستان سریال، مفید بودن را برگزیده است. در‌مجموع این سریال داستانی عاشقانه دارد که در بستری سیاسی تاریخی رخ می‌دهد. داستان عشقی که سیاست تباهش کرده است.
یکی از ویژگی‌های قاسم‌زاده اصل این است که به مفهوم دورهمی در خانواده خیلی توجه می‌کند و همیشه در آثارش این موضوع پررنگ است. او در ا ین باره تاکید می‌کند خیلی خانواده‌دوست و وابسته به خانواده است و همیشه جمع خانوادگی برایش ارجحیت دارد و اعتقاد دارد خانواده باید پشتیبان لحظات اشتباه زندگی یکدیگر باشند و از هم حمایت کنند. بنابراین این کارگردان در مجموعه تاریکی شب روشنایی روز هم یک خانواده حامی را به تصویر می‌کشد، خانواده‌ای که با وجود همه مشکلات یکدیگر را تنها نمی‌گذارند، زیرا خانواده مهم‌ترین نهاد هر جامعه است و در این سریال سعی شده در لایه‌های مختلف به این مفاهیم پرداخت شود.
اتفاقات اجتماعی
زمان این مجموعه مربوط به دهه 50 و زمان حال می‌شود و به شکل موازی در قصه روایت می‌شود. ضمن این که اتفاقات سیاسی و اجتماعی آن روزگار در تار و پود قصه دیده می‌شود. قاسم‌زاده از آن دست کارگردانان است که نسبت به شخصیت‌های فرعی قصه هم بی‌تفاوت نیست و در این سریال همچون ساخته‌های قبلی‌اش هریک از این کاراکترها قصه‌های خودشان را دارند، حتی اگر بازیگری در تک‌سکانس حضور داشته باشد باز هم مخاطبان داستان او را خواهند دید و بی‌هدف در قصه نیست.
قاسم‌زاده هفت ماه مشغول نوشتن فیلمنامه این سریال بوده و دو بار هم بازنویسی کرده است. او هیچ وقت هنگام نگارش به بازیگران فکر نمی‌کند و در مرحله پیش تولید برای هر نقش چند نامزد انتخاب می‌کند. او نقش جوانی بهنام طریقت، قهرمان قصه را در جوانی به روزبه حصاری سپرد و میانسالی را به فرهاد قائمیان.
قائمیان هم تا به امروز در سه اثر قاسم‌زاده با او همکاری داشته است. حصاری هم در سریال یادآوری ساخته این کارگردان نقش جوان اول قصه را به عهده داشت. البته انتخاب این دو بازیگر برای این کاراکتر دشوار بود، چرا که باید بازیگرانی انتخاب ‌شوند که بتوانند برای نقش انرژی لازم را بگذارند.
با توجه به این‌که بخشی از قصه در دهه 50 می‌گذرد، عوامل سازنده این سریال تلاش کردند شکل تهران واقعی را طراحی و اجرا کنند تا برای مخاطب هم جذابیت لازم را داشته باشد.
طهماسبی در نقش خواهر بهنام
مائده طهماسبی جزو بازیگران بسیار گزیده‌کار است، به‌ویژه در تلویزیون و سینما. او تلاش می‌کند نقش‌هایی را بپذیرد که او را به چالش دعوت کند. از سریال‌های تلویزیونی او می‌توانیم به پرده‌نشین، مرگ تدریجی یک رویا، نون و ریحون، شمس‌العماره، قرارگاه مسکونی و ... اشاره کنیم.
او در سریال تاریکی شب روشنایی روز، نقش اکرم خواهر بهنام طریقت را بازی می‌کند. اکرم حس عاشقانه به برادرش دارد و با توجه به این که برادرش در گذشته درگیر مشکلات زیادی شده، به همین دلیل نسبت به او حس همراهی، محافظت و عشق دارد. از سوی دیگر اکرم یک دختر دارد. گرچه از زندگی با شوهرش راضی نیست و تن به ازدواج اجباری داده، اما مدیر و مدبر بوده و زندگی را ساخته است.
اکرم برادر دیگری هم دارد که فلج است که این نقش را فرخ نعمتی بازی می‌کند. در مجموع، مثلث اکرم و دو برادرش فضای جالبی دارد، زیرا این سه نفر شخصیت‌های مختلفی دارند که هر کدام از آنها با مسائل خودشان دست و پنجه نرم می‌کنند. بازی در تاریکی شب روشنایی روز، نخستین همکاری طهماسبی با قاسم‌زاده است و دلیل پذیرش نقش هم آماده بودن فیلمنامه، حضور بازیگران حرفه‌ای و این‌که قصه را دوست داشته است. نقس همسر طهماسبی را در این سریال بهرام ابراهیمی بازی می‌کند که قبلا تجربه همکاری با او را در فیلم سینمایی مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی داشته است. با فرخ نعمتی هم قبلا کار کرده بود، اما نخستین همکاری‌اش با قائمیان بوده است. نقش دختر اکرم را بهاران بنی‌احمدی بازی می‌کند.

یک فیلمنامه جاندار
فرهاد قائمیان، درباره پذیرش نقش میانسالی بهنام طریقت در مجموعه تاریکی شب روشنایی روز به جام‌جم می‌گوید: همیشه فیلمنامه برایم اهمیت زیادی داشته و به آن توجه داشته‌ام و یکی از ویژگی‌های این مجموعه این بود که فیلمنامه درجه یک دارد. فیلمنامه سریال تاریکی شب روشنایی بسیار خوب نوشته شده است.
وی ادامه می‌دهد: ضمن این‌که قرار بود با کارگردانی کار کنم که فقط برایم رفیق نیست، بلکه خیلی هم توانمند است. نقش بهنام طریقت خیلی حساس است و خوشحالم که آقای قاسم‌زاده به من اعتماد کردند و این افتخار را داشتم که برای ایفای این نقش انتخاب شدم.
این بازیگر درباره این که کارگردان تا چه میزان دست شما را برای خلق نقش باز گذاشته است، عنوان می‌کند: وقتی فیلمنامه چارچوب درست داشته باشد و شخصیت‌پردازی سنجیده و با دقت زیاد طراحی شود، مسلما بازیگر هم در اجرا با خودش چیزهایی می‌آورد، اما هدایت کارگردان اهمیت زیادی دارد. آقای قاسم‌زاده به خاطر اشراف زیادی که به کارش دارد، بهترین راهنما برای بازیگر است و اگر او نبود، حتما کار لنگ می‌زد.
قائمیان با اشاره به ویژگی‌های شخصیت بهنام می‌گوید: بهنام طریقت به دلیل مسائلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مراحل مختلفی را در زندگی پشت سر گذاشته است. گذشته همچنان با او در حرکت است. مسلما یکی از جذابیت‌های نقش بهنام طریقت همین خصوصیات اوست. در مجموع چالش این شخصیت برایم جالب است و با جان و دل کار کردم.

حصاری در لباس یک دانشجو
روزبه حصاری، بازیگر نقش جوانی بهنام طریقت در سریال تاریکی شب روشنایی روز درباره کاراکترش به جام‌جم توضیح می‌دهد: در این سریال نقش جوانی بهنام طریقت را بازی می‌کنم که در دهه 50 زندگی می‌کند. او یک دانشجوی معترض به فضای سیاسی زمان خودش است. ضمن این‌که عاشق هم هست، اما در این مسیر با فراز و نشیب‌هایی رو به رو می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: اولین عاملی که من را برای بازی در این سریال جذب کرد، فیلمنامه قدرتمند و منسجم کار بود که به لحاظ دراماتیک و شخصیت پردازی بسیار جامع بود و به قول معروف مو لای درزش نمی‌رفت. خوشحالم بعد از سریال یادآوری، آقای قاسم‌زاده به من اعتماد کرد و این نقش را داد. من هم تلاشم را کردم تا به بهترین شکل این نقش را بازی کنم.
این بازیگر درباره ویژگی‌های نقشش تاکید می‌کند: ایفای هر کاراکتری جاذبه‌های خود را دارد، زیرا روحیات هر فرد مختص خودش است. بهنام هم روحیات خاصی دارد و یک جوان دغدغه‌مند است که برای هدفش تلاش می‌کند. من این ویژگی‌های او را دوست داشتم و از همه مهم‌تر کار کردن با آقای قاسم زاده در کسوت نویسنده و کارگردان برایم جذاب بود. او توانمندی بسیاری در شخصیت‌پردازی دقیق کاراکترها دارد و بازیگر وقتی قرار است نقشی را در کارهای او بازی کند، تمام جزئیات شخصیت را در اختیار دارد و طبق فرمول پیش می‌رود تا به نقش برسد. در مجموع کار کردن با این کارگردان لذتبخش و مملو از یادگیری است. وی در پایان عنوان می‌کند: یکی دیگر از حسن‌های کار کردن با آقای قاسم‌زاده این است که فضای امنی برای بازیگر فراهم می‌کند تا با تمرکز کار کند. فضای پشت صحنه خیلی خوب و حرفه‌ای بود و همه اهل تعامل و گفت‌وگو. تعامل، نقش مهمی در ساخت یک اثر دارد.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها