در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
دو نامزدی و دیگر هیچ
علی نصیریان در طول 36 دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، فقط دو بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است و بس.
در دوره پنجم جشنواره فیلم فجر و در سال 1365، علی نصیریان برای بازی خوبش به نقش علی یار در فیلم شیرسنگی (مسعود جعفری جوزانی)، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد بود؛ در این بخش دو بازیگر شاخص دیگر هم با دو بازی درخشان نامزد دریافت جایزه بودند؛ یکی عزتا... انتظامی برای بازی در نقش عباس آقاسوپرگوشت در فیلم اجارهنشینها (داریوش مهرجویی) و دیگری هم داریوش ارجمند برای بازی در نقش ناخدا خورشید در فیلم ناخدا خورشید (ناصر تقوایی).
سه نقشآفرینی درخشان و همسنگ که واقعا همگی شایسته دریافت جایزه بودند و انتخاب یکی از میان آنها کار دشواری بود، با این حال درنهایت جایزه به ارجمند برای ناخدا خورشید رسید و نصیریان و انتظامی سیمرغ را در آن سال از دست دادند.
محمد خزاعی، منوچهر عسگری نسب، محمدباقر کریمیان، عطاءا... مهاجرانی و منوچهر محمدی، داوران این دوره بودند. دبیری جشنواره را هم سیدمحمد بهشتی به عهده داشت.
دو دوره بعد یعنی دوره هفتم و در سال 67 باز هم دو رفیق و همکار قدیمی یعنی علی نصیریان و عزتا... انتظامی، در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، رقیب هم بودند، اما این بار هم نصیریان دست خالی ماند و این انتظامی بود که اولین سیمرغ بلورینش را به خانه برد. نصیریان در این سال برای بازی در سالهای خاکستر (مهدی صباغزاده)، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد بود که با این بازیگران رقابت میکرد: هادی اسلامی (سرب)، جهانگیر الماسی (نارونی)، مهرداد سلیمانی (دیدهبان) و عزتا... انتظامی (گراند سینما) که در نهایت جایزه به آقای بازیگر رسید و جهانگیر الماسی هم دیپلم افتخار دریافت کرد، اما باز هم بازی نصیریان را شایسته دریافت جایزه ندانستند. عبدا... اسفندیاری، محمدعلی حسیننژاد، محمدحسین حقیقی و علیرضا شجاع نوری داوران این دوره بودند و اینبار هم مثل دوره پنجم که نصیریان نامزد دریافت سیمرغ بود، دبیری جشنواره را سیدمحمد بهشتی بهعهده داشت.
بوی مشکوک داوری!
درست است که علی نصیریان، تنها در دو دوره نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، اما برخی نقشهای خوب و شاخص دیگر او باوجود شایستگی، حتی نامزد دریافت جایزه هم نشدند. عجیبترین مورد و مصداق در این زمینه مربوط به چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1374 است که بازی درخشان نصیریان در «بوی پیراهن یوسف» (ابراهیم حاتمیکیا) بهطرز غریب و مشکوکی تماما نادیده گرفته شد و حتی نام او در میان نامزدهای بازیگری هم قرار نگرفت. آن هم در حالی که بازی نصیریان به نقش دایی غفور، همان زمان تماشاگران و حتی منتقدان را تحت تاثیر قرار داد و با خود همراه کرد، حتی این بازی بهویژه با آن سکانس تکگویی همدلی برانگیز بر مزار نمادین پسرش یوسف، هنوز هم پس از بارها تماشا تازه و باطراوت است و بغضنوازی میکند.
نکته عجیبتر ماجرا، نامزد شدن حمیدرضا تاج دولتی (که در برخی منابع به اشتباه حمیدرضا تاج دوستی ذکر شده)، بازیگر نقش یوسف در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد است که تنها حضور کوتاهی در بخشهای پایانی فیلم داشت! یعنی هیات داوران این بازی را دیدند، اما چشمشان را روی آن همه جلوه گری درست و تاثیرگذار نصیریان بستند. این سوال دیرهنگامی از تیم داوری آن دوره است: واقعا بازی نصیریان در بوی پیراهن یوسف، اهمیتی کمتر از این بازیگران داشت که نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در دوره چهاردهم بودند؟ جهانگیر الماسی (بانی چاو)، حمید جبلی (مرد آفتابی)، محمد کاسبی (پدر) و پرویز پرستویی (لیلی با من است). نهایتا سیمرغ این بخش به کاسبی رسید و پرستویی هم یک دیپلم افتخار گرفت.
در این شخمزنی جشنوارهای همچنین پی بردیم که بوی پیراهن یوسف به جز نامزدی در یکی دو بخش فنی مثل فیلمبردای و صدابرداری، تقریبا بهطور کامل نادیده گرفته شد و این بیاعتنایی تنها مربوط به بازی نصیریان نبود. فیلم در بخشهای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی، درنظر گرفته نشد. جالب است که موسیقی، یکی از مهمترین امتیازات بوی پیراهن یوسف است که هنوز هم شنونده را تحت تاثیر قرار میدهد و بلافاصله هم شما را یاد فیلم میاندازد، اما در آن دوره، این موسیقی شایسته دریافت جایزه که هیچ، مستحق نامزدی هم شناخته نشد و مجید انتظامی برای ساخت موسیقی فیلم دیگری (نون و گلدون) نامزد دریافت جایزه شد. دیگر نامزدهای این بخش هم سعید انصاری (بانیچاو)، ناصر چشمآذر (خواهران غریب) و حسین علیزاده (گبه) بودند که سیمرغ به علیزاده رسید.
بد نیست یادی کنیم از داورانی که در آن سال تقریبا با بیاعتنایی کامل از فیلم بوی پیراهن یوسف و ابراهیم حاتمیکیا گذشتند: مسعود جعفریجوزانی، خسرو سینایی، جواد شمقدری، محمد رجبی و نادر طالبزاده! در این میان شاید درباره دیده شدن بازی نصیریان میشد بیش از بقیه، روی جعفری جوزانی حساب باز کرد که پیشتر دو همکاری خوب با هم در جادههای سرد و
شیر سنگی داشتند. اما چنین نشد و جعفریجوزانی خودش یکی از کسانی بود که چشمهایش را بر بازی خوب نصیریان بست یا اینکه زور و رایاش به باقی همکاران در گروه داوری نرسید!
نقشهایی که از مردم جایزه گرفتند
آقای هالو: بازی نصیریان به نقش مش اسلام در «گاو» و در نخستین حضور سینمایی اش، تحت تاثیر بازی درخشان انتظامی در نقش مش حسن بود، اما نصیریان در همکاری دوم خود با داریوش مهرجویی، خوش درخشید و جاپای خود را در سینمای هنری و متفاوت، محکم کرد. آقای هالو که براساس نمایشنامهای از نصیریان تبدیل به فیلمنامه و فیلم شد، قصه مرد شهرستانی به تهران آمدهای را روایت میکرد و نصیریان موفق شد با بله بله و عجب گفتنها، سادگی محض و دردناک این شخصیت را عینیت ببخشد. جالب است بیاعتنایی به بازیهای خوب نصیریان فقط مختص به جشنواره فیلم فجر هم نبود و در سومین دوره جشنواره سپاس هم نقش آفرینی این بازیگر در آقای هالو را ندیدند و جایزه بازیگری نقش اول مرد را بهطور مشترک به بهروز وثوقی و ناصر ملکمطیعی دادند. اما داوران مراتب سپاس خود را نسبت به قلم و هنر نویسندگی نصیریان ابراز داشتند و جایزه بهترین فیلمنامه را به او و مهرجویی برای فیلمنامه آقای هالو اهدا کردند.
ستارخان:هرچند این فیلم علی حاتمی بهدلیل تغییراتی در قصه زندگی و سرنوشت ستارخان، با نقد و مخالفتهای زیادی مواجه شد، اما نصیریان با آن نگاه نافذ و خرج بهموقع احساسات مختلف، سعی کرد تصویری انسانی و باورپذیر از سردار ملی ارائه دهد.
پستچی:شخصیت خوار و زبون و تحقیر شده تقی پستچی در فیلم پستچی (داریوش مهرجویی) به مدد بازی نصیریان ماندگار میشود. آن بهت و چشمان از حدقه بیرون زده در پس آن عینک، همان آدمی است که قصه میطلبد.
سربداران: نصیریان با نقش قاضی شارع(یا شارح) در سریال سربداران(محمدعلی نجفی) نشان میدهد یک بازیگر توانمند، چقدر میتواند از مشخصات و مختصات ثابت صورتش، متفاوت استفاده کند و بسته به نقش، وجوه دیگری از احساسات را به نمایش بگذارد. زیرکی او در نقش قاضی، ابدا نسبتی با آقای هالو ندارد و به نرمی و با سخنوری، مردم را در مقابل ظلم مغولان، به سکوت مجاب میکرد!
علی رستگار
سینما
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد