بررسی نمودار مصرف بنزین با اجرای پروژه کارت سوخت نشان می‌دهد این سامانه توانست مأموریت خود را بخوبی انجام دهد. در خرداد 94 با تک‌نرخی شدن بنزین، دولت تصمیم گرفت سامانه هوشمند سوخت را کنار بگذارد که نمودار مصرف در طول دو سال گذشته نشان می‌دهد مصرف رشد بسیار زیادی داشته که بخشی از آن قاچاق و مابقی به دلیل عدم کنترل در مصرف به آلودگی هوا منجر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۹۸۴۲


زمانی که بنزین با قیمت غیرواقعی و تک‌نرخی به دست مردم می‌رسد یک آدرس غلط به آنها می‌دهد که به ازای همان مبلغ اندک می‌توانید هرچقدر نیاز دارید مصرف کنید. شیوه‌ای که اکنون در قالب قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود باعث بی‌عدالتی اجتماعی شده، زیرا هر کسی که بیشتر مصرف کند از یارانه بیشتری بهره‌مند خواهد شد. درنتیجه برخی مسؤولان پروژه گران کردن سوخت را عنوان می‌کنند که این موضوع هم به تنهایی نمی‌تواند راه‌حلی برای درمان مصرف سوخت باشد.
در خرداد 94 بنزین به صورت تک‌نرخی با نرخ هزار تومان عرضه شد و برخی مسؤولان معتقد بودند این کار می‌تواند موجب اصلاح مصرف شود اما پس از یک سال روند مصرف بشدت صعودی شد. درنتیجه صرف افزایش نرخ نمی‌توان موجب اصلاح الگوی مصرف شد. تجربه زمان جنگ تحمیلی نشان می‌دهد سهمیه‌بندی هم به تنهایی نمی‌تواند اصلاحاتی در الگوی مصرف ایجاد کند و همه کارشناسان زبده انرژی معتقدند سهمیه‌بندی در کنار افزایش قیمت می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.
از سال 86 تا 94 کارت سوخت نشان داد می‌تواند الگوی مصرف را به‌خوبی تغییر دهد. از آنجا که دولت قیمت بنزین را در بودجه سال آینده همان هزار تومان در نظر گرفته و هیچ راهکاری هم برای سهمیه‌بندی ارائه نکرده مجلس شورای اسلامی باید اصلاحاتی در این بخش لحاظ کند و بنزین را به میزان مشخصی به مردم با ارائه کارت سوخت ارائه کند و بیش از سهمیه در نظر گرفته شده با قیمت بالاتر به دست مصرف‌کنندگان برساند. کارت سوخت یک تجربه موفق در قانون هدفمندی یارانه‌ها بود که برداشتن آن موجب قاچاق شد و اکنون قاچاق بنزین برای قاچاقچی به‌زحمت خوردن یک باقلواست که حتما با اقدام مجلس این موضوع باید اصلاح شود.

دکتر محسن روحانی
کارشناس انرژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها