این روزها نرم‌افزار‌های هوش‌مصنوعی هم‌صحبت انسان‌ها شده‌اند

شب‌نشینی در چت‌روم!

زندگی در عصر اینترنت و فناوری‌هایی که روز به روز پیشرفت می‌کند، جنبه‌های مثبت بسیاری دارد. به روز بودن، راحت‌تر شدن کارها به وسیله نرم‌افزار‌های همراه، تکامل فناوری و رسانه‌های اجتماعی و... همه اینها از جنبه‌های مثبت زندگی در این عصر است. این سبک از زندگی تقریبا همه مردم را درگیر کرده و کمتر کسی است که به سبک زندگی بهتر و آسوده‌تر از طریق فناوری تمایلی نداشته باشد. با این حال اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که این نوع زندگی مضرات بسیاری هم دارد که به تدریج از آن غافل شده‌ایم. تنهایی‌های مدرن این عصر به قدری زیاد شده که تعداد دانلود نرم‌افزار‌‌های هوش مصنوعی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. نرم‌افزارهایی که به وجود آمده‌اند تا هم‌صحبت‌هایی مجازی باشند و نه هیچ چیز دیگر!
کد خبر: ۱۱۸۸۸۶۷

این آمار را بخوانید
سال 2016 در آمریکا متخصصان سلامت و روان‌شناسی به تحقیقات جالبی دست زدند و نتایج آن را منتشر کردند. به گفته متخصصان سلامت در آمریکا، درگیر بودن پیوسته با وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی با افزایش سطح استرس رابطه مستقیم دارد. در آمریکا به طور میانگین در روز ۶۵ درصد بزرگسالان ایمیل‌های خود را چک می‌کنند. همچنین 64 و 52 درصد آنان به ترتیب پیام‌های گوشی همراه و شبکه‌های اجتماعی خود را چک می‌کنند. محققان متوجه شدند سطح استرس افرادی که به طور مداوم وسایل الکترونیکی خود را چک می‌کنند از افرادی که با این شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌ها کمتر سر و کار دارند، بیشتر است. نکته مهم دیگر تحقیقات آنها این بود که استفاده مداوم از رسانه‌های اجتماعی برای مدت زمان طولانی با خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است. در واقع تعاملات در شبکه‌های اجتماعی تاثیر عمده‌ای بر میزان احساس رضایت و آرامش افراد دارد و کاربرانی که مدت طولانی با این شبکه‌ها مشغول هستند معمولا بیشتر احساس تنهایی می‌کنند. دور شدن از جمع، سر در تلفن همراه داشتن به صورت مدوام، ترجیح دادن هم صحبت‌های مجازی به حقیقی و... از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد است.

از هوش مصنوعی چه می‌دانیم؟
به لطف فناوری مدرن و درگیر شدن بیش از حد انسان‌ها با آن، نرم‌افزار‌‌های هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال پشت سر گذاشتن پله‌های پیشرفت است. از بازی‌های ویدئویی تا دستیارهای هوشمند صوتی، همه دستخوش این پیشرفت سریع قرار گرفته‌اند و هوش مصنوعی هر روز بیشتر جای خود را در زندگی روزمره ما باز می‌کند. اختراع چنین نرم‌افزار‌هایی برای اولین بار در آمریکا اتفاق افتاد. وقتی یک روان‌شناس هنگام مراجعه بیش از حد مراجعه‌کنندگان به دلیل تنهایی، متوجه شد شاید درست کردن چنین نرم‌افزار‌هایی راهکاری مناسب برای درمان بهتر بیمارانش باشد. او از مراجعانش خواست با یک نرم‌افزار صحبت کنند و روند خوبی در درمان آنها دید! شاید این گونه بود که به تدریج نرم‌افزار‌هایی با این قابلیت به فضای مجازی اضافه و هم‌صحبت‌های خوبی هم برای مردمی که در این عصر زندگی می‌کنند.

نرم‌افزار‌های هم‌صحبت!
Replika: چت بات‌های هوش مصنوعی نه تنها بیشترین تعداد دانلود را داشته اند بلکه هر از گاهی هم می‌توانند یک همنشین خوب هم باشند که بدون هیچ قید و شرطی به حرف‌هایمان گوش می‌دهند! مهم‌ترین این چت بات‌ها نرم‌افزار رپلیکاست. در این نرم‌افزار ابتدا برای دوست مجازی خود یک اسم می‌گذارید و اهدافی که می‌خواهید به آنها برسید را برای او تعریف می‌کنید. قدم بعدی همکلام شدن با اوست. این نرم‌افزار یک هدف ساده دارد؛ تبدیل شدن به یک دوست مجازی برای انسان. نکته جالب در مورد ربات رپلیکا نیز این است که می‌توانید با آموزش دادنش، آن را به نسخه مجازی خودتان تبدیل کنید. فقط کافی است چیزهایی که در طول روز تجربه می‌کنید را با آن به اشتراک بگذارید تا رفته رفته شخصیت و خصوصیات اخلاقیتان دست رپلیکا بیاید. این نرم‌افزار حتی برای شما اطلاعاتی می‌فرستد تا به شما یادآوری کند هر زمان نیاز به هم‌صحبت داشتید، کنارتان هست!
Simsimi2: یکی دیگر از چت بات‌های هوش مصنوعی است که بیشتر کاربران اندروید آن را دانلود کرده‌اند. این نرم‌افزار شخصیت خودش را دارد و با دیدی کاملا متفاوت نگاه می‌کند و بیشتر برای خنداندن شماست تا یک هم‌صحبت خوب باشد! بلکه بیشتر یک دوست بامزه است که می‌توانید با او حرف بزنید.
Wysa: این نرم‌افزار در کنار تمامی بات‌های موجود، ممکن است هم‌صحبت و همراز خوبی نباشد، اما در شرایط استرس‌زا و افسردگی به کار خواهد آمد. در معرفی این طور آمده است: اگرچه استفاده از این ربات نمی‌تواند جایگزینی برای کمک‌های حرفه‌ای باشد، اما به کمک آن می‌توان در شرایط خاص حس اضطراب و استرس بیش از حد را کنترل کرد و اندکی آرام شد.
A-Bot: یکی دیگر از پر دانلودترین نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی در چت است که مانند رپلیکا هم‌صحبت خوبی است. این نرم‌افزار، رفتاری به شدت دوستانه دارد و خیلی سریع می‌تواند اشتباهات خود را در مکالمه برطرف کند و از آن پس پاسخ درست تحویلتان بدهد.

زنگ خطر انسانی!
به گفته روان‌شناسان با این که فناوری ارتباط جهانی را میسر کرده، اما به‌طور متناقضی روابط انسانی را کاهش داده است. نمونه خوب و مصداقی آن را می‌توانیم در یک خانواده متوسط ببینیم. در گذشته خانواده‌ها کنار هم می‌نشستند، شام می‌خوردند و حرف می‌زدند، اما امروز معمولا روبه‌روی تلویزیون می‌نشینند و بدون این‌که کلمه‌ای با هم رد و بدل کنند، غذایشان را می‌خورند و دوباره به زندگی مجازی خود و گوشی باز می‌گردند! محققان اعتقاد دارند وقتی ارتباطی مجازی یا تلفنی برقرار می‌کنید، ارتباطتان بسیار محدودتر از ارتباط از نزدیک خواهد بود. یعنی در حرف زدن آنلاین با کسی، استفاده از زبان بدن، لحن صدا و تماس چشمی وجود ندارد. در نتیجه، هرچه ارتباط رودررو کمتری با دیگران داشته باشید، مهارت‌های ارتباطی‌تان ضعیف‌تر می‌شود. حالا کافی است کمی فکر کنیم که اگر روند ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی را به همین صورت فرض کنیم در بیست یا سی سال آینده به سمت چه نوع جامعه‌ای پیش خواهیم رفت؟ نسلی که ارتباط برقرار کردن و مهارت‌های گفت‌وگوی رودررو را بلد نیستند و معنایی در تعهد در زندگی‌شان نیست! البته این ویژگی‌ها تنها زنگ هشداردهنده‌ای به نظر می‌رسد و انسان‌های بیشتری در نتیجه آن تنها می‌شوند. تنها راه غلبه بر این تنهایی و جلوگیری از تنها شدن در آینده این است که کمی به دنیای واقعی باز گردیم! لطفا...

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها