سریال الف ویژه به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی محمد مسعود تولید می‌شود

الف ویژه بر لوح دل سیما

اوایل سال گذشته بود که محمدرضا هنرمند خبر ساخت یک سریال با نام الف ویژه داد، سریالی که او را بعد از سال‌ها دوری از تلویزیون و ساخت دو مجموعه پر مخاطب کاکتوس و آشپزباشی قلقلک داد تا دوباره به تلویزیون برگردد و با یک مجموعه متفاوت میزبان مخاطبان باشد. در گفت‌وگوی هنرمند به این مساله تاکید شده بود سریال الف ویژه، یک اثر کمدی متفاوت است که به لحاظ ساختار و مضمون به گونه‌ای است که مخاطبان را ترغیب به تماشای آن می‌کند و حتی با دیدن این سریال غافلگیر هم می‌شوند. مضمون خبر به گونه‌ای بود که همه رسانه‌ها این خبر را منتشر کنند و همه در انتظار تولید این مجموعه بودند. بعد از اعلام این خبر در اردیبهشت سال 96 دیگر خبرهای پراکنده و جست و گریخته درباره سریال الف ویژه در رسانه‌ها درج می‌شد. تا این‌که روز گذشته ورق برگشت و یک خبر تمام کانال‌های خبری را تحت الشعاع قرار داد و همه رسانه‌ها از ساخت سریال الف ویژه به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی محمد مسعود خبر دادند. انتشار این خبر کافی بود تا خبرنگاران دست به‌کار شوند و صحت این مساله را مورد بررسی قرار دهند. البته عوامل این مجموعه تلویزیونی 26 قسمتی ترجیح دادند سکوت اختیار کنند و خیلی به این خبر دامن نزنند، اما موج رسانه‌ها بیشتر از آن بود که این سکوت ادامه دار باشد و همین باعث شد تا صحت این خبر تایید شود و از سوی منابع آگاه اعلام شد ساخت این مجموعه از سوی کمال تبریزی کاملاً صحیح است. همین ما را بر آن داشت تا نگاهی به این ماجرا داشته باشیم. این در حالی است که پخش سریال سرزمین کهن ساخته این کارگردان با نام جدید سرزمین مادری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۸۸۶۳۲

قصه شروع الف ویژه
اردیبهشت 96 اعلام شد که محمدرضا هنرمند و زینب تقوایی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سریال الف ویژه را به‌عهده دارند. هنرمند هم در مصاحبه‌اش تاکید کرده بود منتظر نگارش کامل فیلمنامه است که حامد افضلی از نیمه‌های سال 95 آغاز کرده بود.
او در مصاحبه‌اش اشاره کرد: این سریال مضمونی فانتزی دارد و با پایان نگارش، پیش تولید آغاز خواهد شد و ساخت دکورها هم شروع می‌شود.
این کارگردان عنوان کرد این سریال جلوه‌های ویژه زیادی هم دارد که باید با کیفیت بالایی طراحی و اجرا شود، چون نقش مهم و تاثیرگذاری در قصه دارد.
همچنین اشاره داشت که در مجموعه تلویزیونی «الف ویژه» دوباره به تم مورد علاقه خودش یعنی کمدی بازگشته و مخاطبان می‌توانند شاهد یک قصه در بستری از طنز و مناسبات کمیک باشند، ژانری که به شدت مورد توجه مردم قرار دارد.
هنرمند اظهار کرده بود که اطمینان دارد فانتزی سریال «الف ویژه» تماشاگر را غافلگیر خواهد کرد و هیچ شباهتی با کارهای قبلی‌اش به‌ویژه در سینما ندارد و از حیث محتوا و ساختار، سریال نو و جدیدی است؛ ضمن آن‌که ممکن است در آینده برای سرعت بخشیدن به پروسه نگارش،‌ خودش یا فرد دیگری به نویسنده کمک کند، چون قصه حساسیت زیادی دارد.
البته این کارگردان از آن دست فیلمسازانی است که اعتقاد دارد باید کار با فیلمنامه آماده کلید بخورد تا عوامل روی فیلمنامه تمرکز زیادی داشته باشند. به همین دلیل در طول کار توصیه‌ها و نظراتش را به نویسنده منتقل می‌کرد و تهیه‌کننده هم همفکری داشت تا خرده‌روایت‌های قصه روند منطقی داشته باشد و پخته‌تر شود.
چطور ورق سریال برگشت!
حال ممکن است این سوال برای مخاطبان پیش بیاید که چطور شد شبکه یک تصمیم گرفت گروه سازنده سریال الف‌ویژه را تغییر بدهد. زینب تقوایی، تهیه‌کننده در گفت‌وگو با جام‌جم، پرده از این راز برداشت و گفت: واقعیت این است که ما قرار بود این سریال را تولید کنیم، حتی متن کامل نوشته شده بود و تدارکات دکورها هم تا حدودی انجام شده، اما تلویزیون به ما اعلام کرد که سریال الف ویژه برای ماه رمضان ساخته شود.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که پنج ماه تا ماه رمضان باقی‌مانده، اعلام کردیم نمی‌توانیم به نحو احسن این کار را در این بازده زمانی تولید کنیم، چون فیلمنامه بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های تاریخی دارد.
بنابراین همین ریسک بالایی داشت که بخواهیم یک کار باکیفیت و خوب بسازیم.
این تهیه‌کننده تاکید کرد: بعد از صحبت‌هایی که من و آقای هنرمند با شبکه داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که گروه دیگری مسؤولیت ساخت این پروژه را به‌عهده بگیرند و پیشنهاد دادیم که کار به کمال تبریزی سپرده شود.
تقوایی با اشاره به مضمون فیلمنامه که کمدی فانتزی است، توضیح داد: فیلمنامه زیر نظر آقای هنرمند نوشته شد و کاملا بر نگارش فیلمنامه و روند قصه نظارت داشت تا یک فیلمنامه خوب و متفاوت نوشته شود و آن چیزی شود که مخاطب دوست داشته باشد. به هر حال شرایط برای تولید مهیا بود، اما وقتی قرار شد ماه رمضان روی آنتن برود، این تصمیم گرفته شد.
وی اظهار کرد: البته فرقی نمی‌کند چه کسی کار را بسازد، چون همه ما نیروهای سازمان صدا و سیما هستیم و علاقه‌مندیم مردم در ماه رمضان شاهد سریال‌های خوب و باکیفیت باشند. این تصمیم جمعی گرفته شد و به نظرم آقای تبریزی کارگردان توانمندی هستند و به کار آشنایی دارند.
این تهیه‌کننده درباره داستان این سریال گفت: نمی‌توانم درباره قصه بگویم، چون لو می‌رود و فقط در این حد خواهم گفت، قصه کمدی است و خیلی هم خانوادگی نیست. با وجود این‌که خانواده هم در قصه داریم. اعتقاد دارم آقای تبریزی با انرژی خوب این کار را انجام می‌دهد.
همچنین خودم هم درصدد تولید یک سریال تلویزیونی هستم که ظرف ده روز آینده به شکل رسمی اعلام خواهم کرد.
خبرهای در گوشی!
شنیده می‌شود بعد از آن‌که کمال تبریزی، فیلمنامه را مطالعه کرده، نظراتی درباره آن داده است. به همین دلیل نویسنده سریال باید با نظرات کمال تبریزی فیلمنامه را بازنویسی کند و بعد از تمام شدن بازنویسی، پیش تولید سریال انجام شود.
ضمن این‌که چند بار در خبرها اعلام شده جنس کمدی سریال الف ویژه با کارهای رایج تلویزیون خیلی تفاوت دارد و حتماً مخاطبان تلویزیون را غافلگیر خواهد کرد.

هنوز خبری از کار نیست!

روز گذشته سر فصل همه خبرهای رسانه ها، کمال تبریزی بود و همه خبرنگاران این سوال را از خودشان می‌پرسیدند که آیا خبر ساخت سریال الف ویژه توسط تبریزی صحت دارد یا نه؟ همین موضوع روزنامه جام‌جم را بر این داشت تا در این باره با کمال تبریزی صحبت کنیم، اما شنیده بودیم او خیلی اهل گپ و گفت نیست، اما از آن دست کارگردانانی است که وقتی به او پیامک بدهید حتماً پاسخ می‌دهد.
ما هم به او پیامک ارسال کردیم و این سوال را پرسیدیم که مجموعه الف ویژه چه ویژگی‌هایی داشت که شما را برای کارگردانی ترغیب کرد؟ پاسخ کمال تبریزی مثل جواب اکثر کارگردان‌ها در این جور مواقع بود:«هنوز خبری از کار نیست!»

بررسی کارنامه تبریزی بعد از سرزمین کهن

کمال تبریزی هنگام متوقف شدن سریال سرزمین کهن سراغ شبکه نمایش خانگی رفت و سریال ابله را با حضور بازیگران حرفه‌ای سینما همچون هانیه توسلی، هوتن شکیبا، مهران احمدی، احمد مهرانفر، مجید صالحی، بهنام تشکر و... داریم کارگردانی کرد که البته این کمدی تبریزی با وجود بهره بردن از ستاره‌های سینما نتوانست موفقیتی برایش کسب کند و خیلی اقبال مردمی را به دنبال نداشت.
ضمن این‌که این سریال چهره‌پردازی متفاوتی داشت و بازیگری همچون محسن تنابنده در ظاهر یک پیرزن ایفای نقش کرد، اما این فضای کمدی خیلی به ذوق مخاطبان عام خوش نیامد و منتقدان نیز از آن استقبال نکردند و تولید آن بعد از 14 قسمت به پایان رسید و به فصل‌های بعدی نرسید.
این کارگردان در این مدت چند فیلم با نام‌های طبقه حساس، طعم شیرین خیال و امکان مینا را ساخت.
فیلم طبقه حساس به‌دلیل همکاری با قاسم‌خانی و بازی درخشان رضا عطاران که همیشه اقبال مردمی را به دنبال داشته، توانست در گیشه تا حدودی موفق باشد، اما دو اثر دیگر او با نام امکان مینا و طعم شیرین خیال این اقبال را نداشت، حتی امکان مینا با نقدهای تند از سوی منتقدان رو به رو شد و فضای فیلم مورد پسندشان نبود.

در حال حاضر فیلم مارموز از این کارگردان روی پرده سینماست که باید به انتظار نشست که آیا در گیشه می‌تواند موفق باشد یا نه؟ همچنین این کارگردان، ‌فیلم سینمایی ما همه با هم هستیم را می‌سازد و در این اثر بازیگران حرفه‌ای همچون مهران مدیری حضور دارند که مخاطبان را برای تماشای آن ترغیب می‌کند و کنجکاو است که ببیند این اثر تبریزی چگونه خواهد بود.

چرا سریال سرزمین کهن پخش نشد!

مجموعه سرزمین کهن با بررسی وقایع سیاسی ـ اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی پسری نوجوان با نام رهی است.
اولین قسمت این سریال 5دی 92 از شبکه سه پخش شد، اما پخش چند قسمت از سریال منجر به اعتراض‌های شدید در مناطق بختیاری‌نشین شد و اعلام کردند دیالوگ‌های شخصیت پدر رهی (امیر آقایی) توهین به قوم بختیاری است و همین باعث شد استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و لرستان نسبت به این سریال اعتراض کنند.
موج اعتراضات به حدی شدید بود که پخش این مجموعه با استدلال‌هایی همچون بازنگری در پوشش بازیگران زن و ... متوقف شد، حتی رئیس رسانه ملی وقت هم به دیدار قوم بختیارنشین رفت و با وجود عذرخواهی، اما این دیدار هم خیلی موثر واقع نشد و راضی نشدند سریال پخش شود. به همین دلیل بعد از مدتی برخی صحنه‌های این سریال دوباره فیلمبرداری شد.
پس از فیلمبرداری مجدد، تیزر این سریال با نام سرزمین مادری از شبکه سه پخش شد و قرار بود روی آنتن برود، اما با وجود آن‌که تیزر پخش شد، اما سریال روی آنتن نرفت.
در این مجموعه نقش رهی را علی شادمان بازی کرده بود که هنوز هم پخش آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ضمن این‌که بازیگران حرفه‌ای سینما و تلویزیون اعم از شهاب حسینی، محمدرضا فروتن، رضا کیانیان، محسن تنابنده، امیر آقایی، هنگامه قاضیانی، نیکی کریمی، شبنم قلی‌خانی، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، علیرضا خمسه، میترا حجار، فرشته صدر عرفایی و ... در آن بازی کردند.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها