تحلیلی از پیام ها و فرا متن سخنرانی دبیرکل حزب ا... لبنان

رمز گشایی از پیام نصر ا...

کد خبر: ۱۱۸۸۵۲۱

شامـــــــگاه شـــــــــــــنبه سید‌حســــــــن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان با شــــــبکه المیادین گفت‌وگویی مفصل داشت . این گفت‌وگو حاوی نکات مهمی بود که در اینجا به اهم آنها می‌پردازیم.
1. تخریب عملیات جنگ روانی دشمن
در همین رابطه دبیرکل حزب‌ا... طی سخنانی پیرامون تونل‌های ادعایی رژیم صهیونیستی در مرزهای با لبنان عنوان کرد این تونل‌ها قدیمی است و این امر بیانگر شکست اطلاعاتی اسرائیل است. یکی از این تونل‌ها به 13 سال پیش بر‌می‌گردد و آنچه برای ما غیرمنتظره بود این که اسرائیلی‌ها خیلی دیر تونل‌ها را کشف کردند. یکی از این تونل‌های کشف شده نیز در داخل فلسطین اشغالی حفر شده است؛ یعنی مبدا حفر آن از شهرک‌های صهیونیست نشین بوده ! پرونده تونل‌ها برای صهیونیست‌ها باید به عنوان یک هشدار و دغدغه جدی و محوری
امنیتی-نظامی و داخلی باقی بماند. شهرک‌نشینان صهیونیست آیا مطمئن هستند که مسؤولان آنها به‌ویژه نتانیاهو حقیقت را درباره کشف و انهدام همه تونل‌ها در مرز لبنان با شمال فلسطین اشغالی می‌گویند؟ این‌که اقدامات اشغالگران در مرز با لبنان بیانگر ترس آنها از عملیات احتمالی مقاومت اسلامی برای آزادسازی منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی است.
دبیرکل حزب‌ا... در بخش دیگری از سخنانش گفت: مانورهای بزرگ و پی در پی ارتش رژیم صهیونیستی از ترس عملیات احتمالی مقاومت اسلامی لبنان برای آزادسازی این منطقه صورت گرفته است. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ترساندن ساکنان سرزمین اشغالی و ایجاد نگرانی در دل شهرک نشینان صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی به ما خدمت کرد. عملیات سپر شمال در جنگ روانی به ما خدمت کرد؛ هرچند که تونل‌ها مستحق این تبلیغات نبود.
2. هراس از نبرد مقاومت
نکته بعدی در سخنان نصرا... پیرامون حملات مکرر اسرائیلی‌ها علیه اهداف مربوط به محور مقاومت در سوریه بود. ادعاها و سخنان اخیر مقامات آمریکایی (در سفر به عراق) و اسرائیلی مبنی بر احتمال گسترش این حملات هوایی یا موشکی به خاک این کشور و تداوم بمباران‌ها در سوریه موجب شد سید‌حسن طی هشدار قاطع به نتانیاهو و مسؤولان و فرماندهان ارشد نظامی رژیم صهیونیستی در نسبت به بهره‌برداری از این حملات برای پیروزی در انتخابات آوریل سال جاری میلادی (آخر فروردین ماه ابتدای اردیبهشت سال 1398 شمسی) اسرائیل هشدار جدی بدهد و تاکید کند که محور مقاومت هر لحظه ممکن است واکنش عملی پشیمان‌کننده بدون محدودیت جغرافیایی بدهد.
3. جو‌سازی علیه ایران
افکار عمومی مستحضر است که اسرائیل با اعلام این‌که طی چهار سال گذشته ده‌ها بار اهدافی را در خاک سوریه بمباران کرده مدعی شده بودند هدف از بمباران‌ها جلوگیری از استقرار نیروهای
نظامی- مستشاری ایران در خاک سوریه است. این در حالی است که در رابطه با مساله حضور ایران در سوریه کلیه شواهد میدانی حکایت از حضور گسترده، موثر و تعیین‌کننده جمهوری در تمامی سطوح نظامی، سیاسی، راهبردی، اجتماعی و اخیرا اقتصادی دارد.
به طور مثال در حوزه نظامی؛ استقرار مستشاران نظامی ایرانی در پایگاه‌های حلب، حماه، لاذقیه، درعا، قنیطره، دمشق و حاشیه دمشق بدون توجه به حملات هوایی و فضاسازی‌های رسانه‌ای اسرائیل ادامه دارد‌. در حوزه سیاسی و امنیتی نیز ما شاهد سفرهای پی‌در‌پی هیات‌های پارلمانی و دولتی ایران به دمشق و بالعکس و تاکید دو طرف بر گسترش بیش از پیش روابط
سیاسی- امنیتی هستیم.
اسرائیل همچنین مدعی است می‌خواهد از تبدیل سوریه به دومین پایگاه مقاومت ضداشغالگری اسرائیل پس از لبنان جلوگیری کند و با انهدام زیرساخت‌های نظامی ارتش سوریه و متحدین آن مانع تحقق این هدف شود. اسرائیل در گذشته نیز سعی کرده است میان دولت مرکزی و گروه‌های تروریستی تکفیری از طریق جلوگیری از پیروزی ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم نوعی توازن قوا را برقرار کند‌. در همین رابطه رژیم صهیونیستی اقدام به حمایت‌های گسترده و بی‌شائبه از القاعده، ارتش آزاد و داعش در استان‌های جنوبی و دمشق و حاشیه دمشق کرد که این حمایت‌ها تنها محدود به احداث بیمارستان میدانی برای تکفیری‌ها در خاک فلسطین اشغالی نشده و در قالب ارسال تسلیحات و اعزام مستشار برای آموزش آنها و کمک‌های اطلاعاتی و پشتیبانی مستقیم هوایی و توپخانه‌ای طی حملات به مواضع دولتی و ارتش سوریه منجر شده بود. اما با انحلال گروه‌های تروریستی تکفیری در جنوب سوریه، پذیرش آشتی ملی از سوی عناصر سوری این گروه‌ها، همکاری چهار‌جانبه میان دولت مرکزی سوریه با اردن، جمهوری اسلامی ایران و روسیه و در نهایت بازگشت آرامش به سه استان سویداء، درعا و قنیطره این توطئه نیز شکست خورد. در حوزه اقتصادی نیز ایران و سوریه روابط گسترده‌ای داشته و دارند. سفرهای پی در پی وزرا، روسای کمیسیون‌های اقتصادی پارلمان و مسؤولان اقتصادی، بازرگانی و تجاری دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر، برپایی کنفرانس بزرگ تجاری فرصت‌های اقتصادی سوریه در تهران، سفر وزیر اقتصادی سوریه به ایران، سفر دیروز هیات بزرگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر جهانگیری، معاونت اول رئیس‌جمهور ایران به دمشق برای انعقاد قراردادهای جدید اقتصادی ازجمله این فعالیت‌هاست. در حوزه اجتماعی نیز باید گفت محبوبیت ویژه جمهوری اسلامی ایران در میان ملت سوریه و قدردانی آحاد این کشور از نقش سازنده و محوری مستشاران ایرانی در جلوگیری از تجزیه این کشور و افتادن آن به‌دست گروه‌های تروریستی وهابی مانند ارتش آزاد، داعش و القاعده برکسی پوشیده نیست.
4. پرونده‌های منطقه‌ای
نکته چهارم در سخنرانی اخیر جناب سید‌حسن نصرا...، افشای اطلاعات جدید راجع به برخی پرونده‌های منطقه‌ای و داخلی بود که هدف از انتشار این اطلاعات، افشای تقابل شدید حامیان سابق تروریسم تکفیری و مخالفان شکست خورده محور مقاومت و دولت مرکزی سوریه بوده است.
مثلا در ارتباط با موضوع خروج آمریکایی‌ها از خاک سوریه سید‌حسن نصرا... تاکید کرد تصمیم قطعا گرفته شده، اما با وساطت برخی مشاوران ترامپ و با دو هدف کسب امتیازات حداقلی برای آمریکا و ایجاد دلگرمی و روحیه بخشی برای حامیان تروریسم و کشورهای وابسته به آمریکا در منطقه که از شنیدن خبر خروج نظامیان آمریکایی به شدت شوک زده و غافلگیر شدند، یک بازه زمانی شش ماهه برای مذاکرات با روس‌ها و ایرانی‌ها و دولت سوریه تعیین‌شده که بخش عمده این بازه زمانی بدون حداقل دستاورد نظامی، سیاسی و راهبردی برای آمریکایی‌ها و وابستگان منطقه ای ایشان سپری شده است. درباره مساله شمال سوریه و همکاری ترکیه با ایران و روسیه و دولت مرکزی سوریه به راهبرد شیخ‌نشین‌های عربی مانند امارات و عربستان سعودی و اردن در این‌باره اشاره شد که آنها ضمن پذیرش دولت مشروع، ادامه ریاست‌جمهوری بشار اسد و نظام سوریه، ترکیه را مهم‌ترین خطر برای خود در این کشور و همچنین در منطقه می‌دانند و به دنبال محدود کردن نقش این کشور در تحولات منطقه وسوریه هستند.
بر کسی پوشیده نیست امارات، قطر و عربستان از ماه‌ها قبل از آغاز بحران در سوریه با تشکیل اتاق عملیات مشترکی وظیفه ایجاد و گسترش بحران از طریق تاسیس گروه‌های تروریستی تکفیری و تسلیح آنها نهایت تلاش خود را برای ضربه زدن به محور مقاومت ضد صهیونیستی از طریق نابودی سوریه و براندازی نظام حاکم بر این کشور به کار بسته بودند، اما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که هم پیمان راهبردی دیروز خود یعنی ترکیه را مهم‌ترین خطر ارزیابی می‌کنند و به دنبال محدودسازی نقش آن هستند.

تاثیر حداکثری

سخنرانی اخیر دبیرکل حزب‌ا... تاثیر حداکثری روی افکار عمومی منطقه و همچنین سرزمین‌های اشغالی داشته است. اشاره به مساله دروغگویی مسؤولان اسرائیلی و شخص نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به شهرک‌نشینان در رابطه با موضوع کشف و انهدام تونل‌های مقاومت در مرز فلسطین اشغالی با لبنان، قدرت نظامی در نبرد با مقاومت در همین خصوص صورت گرفت. نصرا... در بخش دیگری از سخنرانی‌اش تلاش کرد همچنین وحشت ساکنان اسرائیل را از قدرت پاسخگویی و قاطعیت مقاومت اسلامی لبنان و محور مقاومت بالا ببرد. این مساله باعث بازدارندگی است، چون افکار عمومی اسرائیل در برابر جنگ جدید موضع خواهد داشت.

سید مرتضی موسوی

کارشناس و تحلیلگر منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها