جنجال قضاوت‌ها همچنان ادامه دارد؛ این قسمت: استقلال

بحران بزرگ داوری

همین یکی دو هفته قبل سمینار داوران برگزار شد و تمام داوران و همین‌طور دست‌اندرکاران اعلام کردند «خدا را شکر داوری بسیار خوب بوده و از این بابت نگرانی ندارند!» پیام سمینار داوران در حالی به بیرون مخابره شد که همان روزها اعتراض باشگاه‌ها اوج گرفته بود و به مسائل داوری اعتراض داشتند. فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران هم اعتقاد داشت مشکلی وجود ندارد و «داوری رشد کرده است». بعد نوبت به رفعتی، رئیس دپارتمان داوری رسید. او اعلام کرد از هفته دوازدهم به بعد هیچ داوری اشتباه اثرگذار نداشته است! یعنی از زمانی که خودش مسؤولیت دپارتمان داوری را به‌عهده گرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۸۸

اما بعد‌از‌‌ظهر همان روز همه شاهد انتقاد شدید نسبت به مسائل داوری بودند. بعد از بازی پرسپولیس و ذوب آهن در تهران برانکو به‌شدت علیه داوران موضع گرفت و گفت انگار دوست ندارند پرسپولیس قهرمان شود. او اعتقاد داشت داور مسابقه به‌شدت علیه پرسپولیس بوده است‌. بازیکنان پرسپولیس هم همین حرف را می‌زدند. منصوریان، سرمربی ذوب‌آهن هم اعتقاد داشت داوری علیه تیمش بوده است. یک هفته بعد نوبت به بازی سپاهان و پرسپولیس رسید و آن اتفاقات نیز رخ داد. البته فغانی در این بازی یک پنالتی به نفع قرمزها نگرفت و یک پنالتی هم به اشتباه به نفع شان اعلام کرد تا یکجورهایی بی‌حساب باشند.
در این هفته‌ها همواره اعتراضات به داوری پررنگ بوده است و اکثر باشگاه‌ها اعتقاد دارند این اشتباهات به اوج خود رسیده است. باشگاه نساجی در نیم‌فصل دوم بارها به داوری اعتراض کرد و البته کارشناسان برنامه 90 هم بارها تایید کردند که اشتباهات به ضرر این تیم بوده است. آخرین جنجال داوری در بازی استقلال و پدیده راه افتاد. در این بازی آبی‌ها مقابل مهمان خود مساوی کردند، ولی بعد از مسابقه به‌شدت نسبت به داوری اعتراض داشتند. اللهیار صیادمنش در دقیقه 78 موفق شد دروازه پدیده را باز کند، ولی کمک داور به اشتباه آن را آفساید اعلام کرد. در همان لحظه که تکرار صحنه پخش شد همه دیدند او کاملا اشتباه کرده و گل استقلال درست بوده است. آبی‌ها با این برد می‌توانستند به تیم‌های بالای جدول نزدیک‌تر شوند. آنها امسال در بازی با سپاهان هم قربانی اشتباهات داوری شدند. بعد از پایان بازی اکثر بازیکنان و اعضای کادر فنی این تیم نسبت به اشتباهات موضعگیری کردند.
وینفرد شفر در این باره گفت: «همه دیدند گل ما آفساید نبود. در دیدار با پیکان، ذوب‌آهن، سپاهان و فولاد و این دیدار به دلیل تصمیمات داور ما برنده نبودیم. شاید ما شانس نداریم؛ شاید ما باید رنگ لباس را عوض کنیم و آبی، رنگ محبوب داوران نیست و ما باید زرد، سبز یا سفید بپوشیم. در بازی با سپاهان دو خطای مشخص پنالتی رخ داد، اما داور ندید. می‌دانید که من معمولا درمورد داوری حرف نمی‌زنم، اما اکنون زمان آن است. در آلمان رنگ شانس، رنگ سبز است و شاید ما هم باید رنگ لباس را عوض کنم.»

اعتراض شدید استقلالی‌ها
اعتراض شدید تماشاگران به تیم داوری بازی که موجب شد آنها با کمک یگان‌ویژه ورزشگاه را ترک کنند، اما این پایان اعتراض‌ها نبود. هر کدام از بازیکنان که به میکس زون رفت هم از داوری گلایه کرد؛
علی کریمی: فکر می‌کنم از اول فصل تا الان داور به ضرر ما کار کرده است. نمی‌خواهم زیاد درباره‌اش صحبت کنم، ولی داوری در این فصل خیلی به ضرر ما بوده است.
مهدی رحمتی: باید در مورد شاهکار داوری بگویم که گل سالم ما را آفساید اعلام کرد. آقای تاج سلام عرض می‌کنم خدمت شما. امیدوارم به عنوان نفر اول فدراسیون بیایید ورود کنید. چطور می‌شود تمام تیم‌ها به این بحث داوری اعتراض کنند. هرچیزی که هست شما ورود نمی‌کنید. جواب هواداران را شما باید بدهید. آقای تاج اگر درگیر مسائل بازنشستگی هستند، خب بروند یکی دیگر بیاید سرکار. هفته قبل سپاهان گلی را خورد که ما دو فصل پیش از پرسپولیس خوردیم. آقای فغانی هم داور دو بازی بوده است. دیگر جای بحث ندارد همه دارند درباره‌اش صحبت می‌کنند.
روزبه چشمی: با چه قانونی برای ما آفساید گرفتند؟ من از انتهای زمین دیدم که آفساید نیست، ولی کمک داور از دو قدمی آفساید گرفته است؟ بازیکن حریف روی ساق پای طارق همام و استخوانش پریده و داور آوانتاژ می‌دهد. آوانتاژ درست بود، اما بعدش که می‌توانست کارت زرد بدهد. فکر می‌کنم قانون داوری بازی‌های استقلال با تیم‌های دیگر متفاوت است. مگر می‌شود این همه ناداوری؟ ما نمی‌گوییم به نفع ما سوت بزنید ولی قانون برای هر دو تیم برابر باشد. گل ما را آفساید، اما گل حریف را که آفساید است سالم می‌گیرند، شواهد همه چیز را نشان می‌دهد.
اللهیار صیادمنش: داور گل کاملا درست ما را آفساید می‌گیرد. نمی‌دانم چرا در هر بازی دارند به نفع تیم حریف می‌گیرند.
پژمان منتظری: نقش داور از همه در بازی پررنگ‌تر بود. استقلال در این چند هفته از داوری ضربه می‌خورد. فرق تیم‌های استقلال با تیم‌های بالاترش همین است. این تماشاگر گناه دارد. به والله گناه دارد. چند سال؟ چند دفعه؟ حق این تیم را بدهید. استقلال یک گل سالم زد و هیچ بحثی در آن نیست. به راحتی هم حقش را خوردند و تمام شد.

سعید اکبری

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها