اعمال جراحی کم‌تهاجمی، کمترین برش و صدمه را به بافت بدن می‌زند

جراحی‌های بدون چاقو

آیا می‌دانید امروزه دیگر لزومی ندارد نگران ترمیم جای بخیه یا زخم پس از جراحی باشید؟ اصلا تا همین ده سال پیش می‌شد تصور کرد که جراحی‌هایی چون آپاندیس و سنگ کیسه صفرا از طریق چند سوراخ کوچک چند میلی‌متری از روی شکم و با کمترین آثار باقیمانده از نظر زیبایی صورت بگیرد‌؟ امروزه بسیاری از کشورها روش‌های باز و تهاجمی را کنار گذاشته‌ و جراحی‌های کم‌تهاجمی و درون‌بین را از طریق لاپاروسکوپی جایگزین کرده‌اند و خوشبختانه ایران نیز فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و شاهد پیشرفت‌های زیادی در این زمینه هستیم. اخیرا خبر به کار‌گیری جدیدترین روش‌های جراحی در یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های کشور یعنی بیمارستان سینا با قدمت ۱۵۰ سال، توجه‌مان را جلب کرد و ما را بر آن داشت تا با دکتر محمد طالب‌پور، متخصص جراحی عمومی، فوق‌تخصص جراحی لاپاروسکوپی و رئیس بیمارستان سینا درباره باید‌ها و نباید‌های جراحی‌های کم‌تهاجمی به گفت‌وگو بنشینیم .
کد خبر: ۱۱۸۸۲۸۷

اعمال جراحی کم‌تهاجمی، کمترین برش و صدمه را به بافت بدن می‌زند. چرا که طی این نوع اعمال جراحی، وسایل لاپاروسکوپی از طریق سوراخ‌های دو میلی‌متری، داخل شکم می‌رود و به این ترتیب بازدهی عمل جراحی افزایش می‌یابد‌. طی جراحی از طریق لاپاروسکوپی، دیگر خبری از ایجاد اسکار (زخم در محل جراحی) و عفونت‌های احتمالی نیست و نیز زمینه برای حفظ سیستم ایمنی بدن نیز به‌خاطر نبود دستکاری‌های باز بیشتر فراهم است.


دریافت مجوز برای جراحی لاپاروسکوپی
همه افراد می‌توانند تحت جراحی‌های کم‌تهاجمی قرار بگیرند‌. یعنی اطفال از چهار یا پنج سالگی تا افراد در سنین بسیار بالا با اجازه و تایید متخصص قلب و بیهوشی و با شرط نداشتن نارسایی شدید قلبی، سابقه جراحی‌های مکرر، همراه با چسبندگی و نیز نداشتن روده‌های متصل مجازند تحت جراحی لاپاروسکوپی قرار بگیرند.
انجام این نوع جراحی در بارداران بجز در سه ماهه سوم بارداری منعی ندارد‌. این ممنوعیت از آن روست که زمینه بروز زایمان یا سقط زودرس در باردار ایجاد نشود‌. با این‌حال، امکانات و وسایل و تبحر جراح در امکان‌پذیری جراحی موثر است .
با این تفاسیر انجام این نوع جراحی‌ها در افراد جوان‌تر بیشتر توصیه می‌شود، زیرا اگر جوان‌ها به این روش جراحی شوند زودتر به زندگی عادی برمی‌گردند.


دیگر نیاز نیست دست به چاقو شوید‌!
جراحی‌های کم‌تهاجمی در همه رشته‌ها قابل استفاده است، اما بیشتر برای عمل‌هایی که طی آنها درصد کوچکی از فضای شکم نیاز به دستکاری داشته باشد، توصیه می‌شود‌. به بیان دیگر، عمل‌های طولانی و بزرگ، گزینه انتخابی برای لاپاروسکوپی نیستند‌.
شایع‌ترین نوع این جراحی‌ها در حوزه گوارش و در زمینه عمل کیسه صفرا، آپاندیس یا در معده برای رفع چاقی و همچنین اعمال روده بزرگ و در حوزه زنان برای برطرف کردن کیست‌های تخمدان، برداشتن رحم (هیسترکتومی) و درمان آندومتریوز استفاده می‌شود. جراحی‌های کم‌تهاجمی در بیماری‌های ارولوژی همچون مشکلات کلیه،‌ پروستات و سنگ حالب و حتی جراحی تومورهای هیپوفیز، حفره چشم و ارتوپدی نیز کاربرد دارد.
امروزه بسیاری از جراحی‌ها و صدمات عروقی حتی به صورت اورژانس طی چند دقیقه از طریق جراحی‌های کم‌تهاجمی در کشور انجام می‌گیرد و در حوزه رادیولوژی نیز این جراحی‌ها، باهدایت سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن قابل انجام است.‌ همچنین امروزه جراحی‌های زیادی از طریق آندوسکوپی و کولونوسکوپی انجام می‌گیرد.


جراحی کم‌تهاجمی هم بدون عارضه نیست
جراحی لاپاروسکوپی، روشی با تکنیک بالاست و احتمال بروز عوارض با مدل‌های جدید می‌تواند بیشتر باشد. کما این که ممکن است حین گذاشتن وسایل به احشای داخل شکم و عروق شکمی صدمه وارد شده یا آمبولی هوا داخل فضای شکم برای بیماران ایجاد ‌شود .
با این وجود انجام درست و بدون عارضه این جراحی‌ها نیازمند گذراندن دوره آموزشی استاندارد از سوی جراح است‌. یعنی جراحان باید فلوشیپ لاپاروسکوپی را در مراکز دانشگاهی گذرانده باشند .
ناگفته نماند که طی ده سال اخیر، رشد پیشرفت لاپاروسکوپی در کشور بالا بوده است و بیمارستان‌های زیادی اعمال کیسه صفرا، آپاندیس، چاقی و روده بزرگ، طحال و کبد را از طریق لاپاروسکوپی انجام می‌دهند.
در حال حاضر، مراکز دانشگاهی که توان انجام جراحی‌های پیشرفته را دارند زیاد شده که اولین‌شان مراکز درمانی وابسته به دانشگاه تهران (بیمارستان‌های سینا، امام خمینی، شریعتی و امیر اعلم) هستند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی ایران، مشهد، اصفهان و تبریز نیز پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها