یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

احتکار دستمال توالت و مواد غذایی توسط ستون پنجم ونزوئلا

ده‌ها تن از حامیان نیکلاس مادورو با تجمع در شهر نیویورک از دولت آمریکا خواستند تا از تحریک تغییر رژیم در این کشور دست بردارد. هدف از این راهپیمایی آن بود که توجه جهانیان را به دخالت‌های آشکار آمریکا در ونزوئلا جلب کرده و از مقامات واشنگتن بخواهند به این دخالت‌ها پایان دهند.
کد خبر: ۱۱۸۸۱۴۰

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپوتنیک، حدود ۴۰ معترض در مقابل مجسمه جورج واشنگتن در منهتن که نماد پیروزی این کشور بر استعمار بریتانیا بر آمریکایی‌هاست، تجمع کرده و اعتراض خود را نسبت به دخالت‌های آمریکا در تحولات ونزوئلا اعلام داشتند‌.
معترضان شعارهای «مادورو، ما با تو هستیم» را فریاد می‌زدند و تابلوهایی با نوشته «دست از سر ونزوئلا بردارید» و «یانکی برو خانه» در دست داشتند. آنها خواستار پایان استعمار این کشور آمریکای جنوبی و همچنین توقف تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه کشورشان بودند. این راهپیمایی از سوی کوبا و کمیته همبستگی ونزوئلا در شهرهای آمریکا از جمله واشنگتن، سن‌خوزه، میامی، دالاس، پیتسبورگ و مینیاپولیس برگزار شده بود‌.
یک فعال دانشجویی از تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مداخله در امور داخلی ونزوئلا انتقاد کرد و گفت: ترامپ می‌گوید روسیه در انتخابات آمریکا مداخله می‌کند، اما خودش کسی است که در امور دیگر کشورها دخالت می‌کند.
در همین حال خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا ضرب‌الاجل چند کشور اروپایی در خصوص برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری را رد و در عین حال آمادگی کاراکاس برای مذاکره با دولت آمریکا را اعلام کرد. وی گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند برای ما مهلت تعیین کند و به ما بگوید باید درخواست انتخابات جدید را بدهیم یا نه.
پیشتر آلمان، فرانسه و اسپانیا ضرب‌الاجل هشت روزه‌ای را برای برگزاری انتخابات در ونزوئلا تعیین کرده و هشدار داده بودند در غیر این صورت رهبر مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت خواهند شناخت. وزیر خارجه ونزوئلا همچنین تاکید کرد، دولت کاراکاس همچنان برای مذاکره با دولت دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا آماده بوده و هست.
دولت ونزوئلا در یک اقدام دیگر روز گذشته درخواستش برای خروج دیپلمات‌های آمریکایی از این کشور را به حالت تعلیق درآورد. پیش‌تر مادورو به دیپلمات‌های آمریکایی سه روز فرصت داده بود تا ونزوئلا را ترک کنند، اما دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که از این دستور تبعیت نمی‌کند و مادورو دیگر رئیس‌جمهور مشروع ونزوئلا نیست.
در یک خبر دیگر اعلام شد سرهنگ خوزه لوئیس سیلوا، فرستاده عالی نظامی ونزوئلا در سفارتخانه این کشور در آمریکا، اعلام کرد نیکلاس مادورو را رئیس‌جمهور ونزوئلا نمی‌داند و از نظامیان این کشور خواست که خوان گوایدو را به رسمیت بشناسند. گوایدو نیز در صفحه شخصی توییتر خود ضمن استقبال از این بیانیه وابسته نظامی ونزوئلا در آمریکا، از دیگر مردم این کشور و مخصوصا نظامیان ونزوئلا خواست که راه او را در پیش بگیرند. این حوادث در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با برگزاری نشستی نتوانست درباره تحولات ونزوئلا به یک تصمیم‌گیری مشخص برسد. نماینده چین در شورای امنیت تصریح کرد: اتهامات واشنگتن علیه پکن درباره کاراکاس را رد می‌کنیم. روسیه نیز پیش‌تر دخالت‌های آمریکا در ونزوئلا را محکوم کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها