گفت‌وگو با دکتر سعید علی پورپارسا، متخصص قلب و عروق

سد معبر در عروق قلبی!

عوامل خطرساز بیماری گرفتگی عروق کرونر چیست؟
کد خبر: ۱۱۸۷۷۹۳

دیابت، مصرف سیگار، فشار خون و چربی خون بالا، زمینه ارثی، چاقی، بی‌تحرکی و استرس؛ استرس در درازمدت می‌تواند به دیابت بالا منجر شود.
آیا لازم است ارزیابی از سلامت قلب داشته باشیم؟
فشار خون بالا در 50 درصد موارد، علامتی ندارد و زمانی علامت‌دار می‌شود که دیر است؛ بنابراین ما باید قبل از این‌که به مرحله علامت‌دار برسیم فشار خون را کنترل کنیم. کسی که سالم است و زمینه خانوادگی ندارد بعد از20 سالگی هر پنج سال یک‌بار فشار خون را اندازه‌گیری کند؛ مگر این‌که زمینه ارثی یا بیماری داشته باشد.
افراد دارای سابقه سکته، فشار خون بالا، جراحی قلب و بیماری‌های مادرزادی قلب نیز باید تحت بررسی قرار بگیرند. اگر کسی چربی خون یا قند بالا دارد نیز باید سالانه بررسی شود. در مواردی که فرد، درد قفسه سینه دارد نیز برایش نوار قلب و تست ورزش درخواست می‌کنیم.
علت گرفتن قلب، بی‌حوصلگی و سنگینی نفس صبح بعد از بیدار شدن از خواب در خانم 24 ساله چیست؟
با توجه به سن و جنس که خانم است احتمال بیماری قلبی پایین است. مگر این‌که زمینه ارثی داشته باشد. این فرد باید فشار خون، قند و چربی خون را کنترل کند. اگر فشار خون طبیعی است، باید فعالیت بدنی داشته باشد و اگر در راه رفتن و سربالایی احساس فشار سینه می‌کند، ادامه بررسی لازم است.
دختر 14ساله‌ای گاهی برای چند دقیقه دچار درد قلب می‌شود و نمی‌تواند نفس بکشد و جسم سنگین بلند بکند و از دهان نفس می‌کشد. علت چیست؟
شاید چنین شخصی کم‌خونی داشته باشد و معاینه ساده و کنترل فشار خون برایش انجام شود. اگر از دهان نفس می‌کشد احتمال انسداد بینی و پولیپ بینی مطرح می‌شود. مشکل بینی در درازمدت باعث خرخر کردن هنگام خواب می‌شود که خود این مساله فرد را مستعد افزایش فشار خون می‌کند.
نحوه بررسی سلامت قلب چگونه است؟
این‌که چه نوع بررسی انجام شود، بستگی به فرد دارد. افرادی که در معرض خطر بالا هستند اگر در شرح حال شک به بیماری قلبی داشته باشیم مثلا شخص موقع راه‌رفتن دچار درد قفسه سینه می‌شود، جدی‌تر تصمیم می‌گیریم.
نشانه‌های بیماری قلبی چیست؟
درد قفسه سینه از نشانه‌هاست. منتها درد نقطه‌ای ناشی از قلب نیست. دردی که می‌گیرد و ول می‌کند از قلب نیست. اما دردی که با فعالیت زیاد شود و با استراحت خوب شود یا با زیرزبانی خوب شود یا با عرق سرد همراه باشد از قلب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها