ترزا می، تونی بلر- نخست وزیر اسبق این کشور- را بابت دعوت به همه‌پرسی دوباره بر سر بر‌گزیت، به کارشکنی در خروج از اتحادیه اروپا و توهین به مردم و مقام نخست وزیری متهم کرد. این درحالی است که تونی بلر برای نجات ترزا می‌از مخمصه و برون رفت از شرایط کنونی برگزیت، روز جمعه پیشنهاد داده بود نمایندگان پارلمان به یک برگزاری مجدد همه پرسی دوم رای دهند.
کد خبر: ۱۱۸۷۶۸۲

به گزارش ایسنا، نخست وزیر کنونی انگلیس گفته است: این‌که تونی بلر به بروکسل برود و با فراخواندن به همه‌پرسی دوم در مذاکرات جاری کارشکنی کند، توهین به مقامی است که روزی خود او در آن قرار داشت و مردمی که او خدمتگزارشان بود. بلر گفته بود ۳۰ ماه است مذاکره می‌کنیم و اگر روراست باشیم، باید بگوییم این وضعیت بحرانی هیچ تغییری نکرده است. گروهی از سیاستمداران دیگر بریتانیایی نیز خواهان یک همه‌پرسی دیگر هستند. اما ترزا می‌می‌گوید سیاستمدارانی که می‌خواهند با برگزاری همه‌پرسی دوباره، برگزیت را منتفی کنند به جای منافع ملی، دنبال منافع سیاسی خودشان هستند.
این کمشکش‌ها درحالی است که فقط صد روز به مهلت قانونی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده و راهکار ترزا می‌نیز هنوز در پارلمان به تصویب نرسیده است . قرار بود سه‌شنبه گذشته از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا درخصوص توافق پیشنهادی ترزا می‌برای بر‌گزیت رای‌گیری شود، اما دولت این رای‌گیری را به تعویق انداخت، چرا که به اذعان ترزا می، طرح او با اختلاف چشمگیر شکست می‌خورد. خانم می‌پس از آن راهی پایتخت‌های اروپایی شد تا با گرفتن امتیازهایی، نظر مثبت بعضی از نمایندگان را جلب کند.اما سفر اروپایی او نیز دستاورد چشمگیری نداشت و اتحادیه اروپا اعلام کرد توافقش با دولت می‌قابل مذاکره مجدد نیست .
پیش از این تعدادی از نمایندگان حزب ملی اسکاتلند، حزب ولز، لیبرال دموکرات، حزب سبز و همچنین برخی نمایندگان حزب کارگر از جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و دولت در سایه خواستند عدم اعتماد به ترزا می‌را رسما در پارلمان به رای بگذارد. اما با توجه به شمار نمایندگان محافظه‌کار و تداوم حمایت نمایندگان حزب اتحادگرای دموکراتیک از ایرلند شمالی، هنوز این طرح به پارلمان برده نشده است .
هم‌اکنون ناظران و حتی تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه ترزا می ‌بر این باورند که قفل برگزیت فقط به دست رأی مردم باز خواهد شد. اما چالش اساسی این است که چه پرسشی باید به رای گذاشته شود. در همه‌پرسی 23 ژوئن 2016 ( 3‌تیر 1395) 9/51 درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و 1/48 درصد آنان به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها