مارتین لوترکینگ در سینما و تلویزیون

غرش سیاهان روی پرده

یکی از علایق صنعت سینما و فیلمسازان نامتعارف، تولید فیلم‌هایی شرح‌حال‌گونه درباره چهره‌های سیاسی و مدنی جامعه آمریکاست. تماشاگران سینما هم معمولا استقبال خوبی از این درام‌های اجتماعی می‌کنند. منتقدان طبق معمول، دوستدار این نوع فیلم‌ها هستند و مراسم‌ اهدای جوایز هم عنایت خاصی به این فیلم‌ها و بازیگران اصلی‌شان دارند. در بین چهره‌های سیاسی و اجتماعی، مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش مدنی دهه 60 میلادی آمریکا، ارزش و اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد. هر دو صنعت سینما و تلویزیون طی چند دهه گذشته تعدادی فیلم و مجموعه پرتنش و ضد‌تبعیض‌نژادی در رابطه با شخصیت این چهره تاثیرگذار در تاریخ معاصر آمریکا تولید کرده‌اند. بسیاری از بازیگران مطرح سیاهپوست سینما، حضور در نقش مارتین لوترکینگ را افتخاری بزرگ برای خود و کارنامه هنری‌شان ارزیابی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۰۷

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، بازیگرانی چون ساموئل ال جکسن، جیمز ارل جونز، پل وینفیلد و دیوید اویلوو فقط تعدادی از هنرمندانی هستند که روی پرده سینما و قاب کوچک تلویزیون نقش لوترکینگ را بازی کرده‌اند. به گفته تاریخ‌شناسان افسانه مارتین لوتر‌کینگ آن‌قدر بزرگ و غنی است که هنرمندان سیاهپوست و سفید‌پوست نمی‌توانند خودشان را از وسوسه تولید اثری تصویری در ارتباط با او برهانند. نه‌تنها زندگی و مبارزات اجتماعی لوترکینگ که حتی مرگ او هم از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. منتقدان ادبی و هنری همگام با اهالی سیاست، بر این باورند که داستان زندگی این مبارز مدنی بسیار دراماتیک و شبیه یک نوول غنی خواندنی است. آنها می‌گویند انگار دست طبیعت با هنرنمایی تمام، داستانی جذاب و شنیدنی درباره او خلق کرده است.اما مرگ کینگ در چهارم آوریل 1968، نقطه پایانی بر مبارزات مدنی سیاهپوستان آمریکا برای کسب حق و حقوق برابر با سفیدپوستان نبود. مرگ این چهره مبارز هم باعث گسترش مبارزات سیاهپوستان شد و هم به صورت منبعی الهام‌بخش برای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی درباره‌اش درآمد. نه تنها هنرمندان سیاهپوست به دنبال کشف جنبه‌های مختلف زندگی و فعالیت اجتماعی لوترکینگ هستند که هنرمندان سفید‌پوست هم کار درباره او را جزو افتخارات خود می‌دانند. از بین هنرمندانی که به ایفای نقش مارتین لوترکینگ پرداخته‌اند، می‌توان به چهره‌های زیر اشاره کرد.
پل وینفیلد (کینگ)
این بازیگر، اولین هنرمندی بود که در قالب رهبر مبارزات و جنبش مدنی سیاهان آمریکا قرار گرفت. سال 1978 شبکه ان‌بی‌سی مینی‌سریز «کینگ» را تولید و روی آنتن فرستاد. این مجموعه سه قسمتی به شرح فعالیت‌های کینگ پرداخت و نامزد دریافت هشت جایزه امی (اسکار تلویزیونی) شد. وینفیلد و هنرنمایی‌اش در این مینی‌سریز، او را نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد تلویزیونی کرد.
جیمز ارل جونز (آزادی برای سخن گفتن)
سال 1982 هم یک مینی‌سریز با نام «آزادی برای سخن گفتن» ساخته شد که حال و هوایی تاریخی داشت. خط کلی این مینی سریز در ارتباط با چهره‌های بانفوذ و تاثیرگذار در تاریخ آمریکا بود و به چهره‌هایی تاریخی چون فرانکلین روزولت، دانیل وبستر، سوجورنر تروت و... پرداخت. جیمز ارل جونز هم در این مجموعه نقش دو شخصیت مهم دنیای سیاهان مارتین لوترکینگ و فردریک داگلاس را به تصویر کشید.
رابرت گیلیوم (شاهزاده جک)
تماشاگران تلویزیون رابرت گیلیوم را بیشتر برای بازی در مجموعه پرتنش و پربیننده «بنسون» می‌شناسند. او برای این درام بود که نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد، اما خودش بازی در «شاهزاده جک» (1985) را بیشتر دوست دارد. این مجموعه البته درباره کینگ نبود و شرحی بر زندگی جان اف‌کندی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به حساب می‌آمد، اما گیلیوم در قالب شخصیت کینگ موفق شد توجهات را به خود جلب کند.
کلیفتون پاول (سلما، خدا و سلما)
همان‌طور که از نام این فیلم تلویزیونی پیداست، داستان آن درباره دختر جوانی است که تصمیم گرفت به جنبش مدنی و صلح‌آمیز هم رنگ‌هایش بپیوندد. سلما که یکی از نام‌های مهم جنبش سیاهان آمریکا در دهه 60 میلادی است، اهل آلاباما بود. او در راهپیمایی بزرگ و تاریخی شهر خود شرکت کرد، تا شنونده سخنرانی معروف و تاریخی لوترکینگ باشد. کلیفتون پاول در نقش کوتاهش در این فیلم تلویزیونی، در قالب کینگ ظاهر شد. شبکه آ‌بی‌سی این درام پربیننده خود را در سال 1999 تهیه کرد.
کارتنی بی‌ونس (‌نقشی در آب‌ها)
این مینی‌سریز در سال 2000 تهیه شد و دوباره توجهات را به مشکلات سیاهان جلب کرد.
جفری رایت (بایکوت)
درام تلویزیونی سال 2001، رایت و کارمن اجیوگو را در نقش‌های دکتر کینگ و همسرش کورتا اسکات کینگ دارد. اجیوگو همین نقش را برای بار دوم در درام سینمایی «سلما» در سال 2014 تکرار کرد. فیلم سینمایی تلویزیونی بایکوت، بیشتر به زندگی خانوادگی کینگ پرداخت.
له وار برتن (علی)
ویل اسمیت در این درام ورزشی نقش محمد‌علی کلی، مشت‌زن مسلمان را بازی کرد. خود فیلم هم به زندگی این ورزشکار اختصاص داشت، اما برای دقایقی در فیلم، شخصیت کینگ هم ظاهر می‌شود.
ساموئل ال جکسون (لب قله کوه)
این یکی یک نمایش صحنه‌ای است. جکسون در اولین حضور تئاتری خود در مرکز معروف برادوی، آخرین روزهای زندگی کینگ را زنده می‌کند.
مالک یوبا (بتی و کورتا)
او در «بتی و کورتا» که سال 2013 ساخته شد و یک فیلم سینمایی تلویزیونی بود، نقش کینگ را بازی کرد. خط اصلی داستان درباره کینگ و بیوه مالکوم ایکس بود.
نلسن الیس (خدمتکار)
لی دانیلز برای درام اجتماعی خود از الیس در نقش کینگ بهره گرفت. منتقدان استقبال خوبی از این محصول سال 2013 سینما کردند. البته شخصیت کینگ دراین فیلم، حضور بلندمدتی جلوی جلوی دوربین ندارد.
دیوید اویلوو (سلما)
آوا دوورنی در درام سیاسی سال 2014 خود، بیشتر به حضور زنان سیاه در جنبش مدنی پرداخت. با این حال، اویلوو برای بازی در نقش کینگ موفق به نامزدی دریافت جایزه از مراسم گلدن گلوب شد.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها