مروری بر مخاطرات و پیامدهای کاهش بودجه دفاعی کشور

چکش‌کاری بودجه دفاعی

خاورمیانه سال‌هاست به‌واسطه فتنه‌افکنی برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شرایط ملتهب و آشوب‌زده‌ای دارد. در این میان ایران با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیکی خود توانسته با بهره‌گیری از اقتدار درونی و توان رزمی و دفاعی خودبنیاد جایگاه ویژه‌ای را به لحاظ امنیت برای خود فراهم کند. نکته قابل تامل این‌که برخی دولت‌ها با هدف برابری با ایران از نظر دفاعی،‌ درصدد بالابردن قدرت تسلیحاتی و هزینه‌های نظامی خود برآمدند و با این وصف تحلیگران سیاسی و نظامی معتقدند به‌رغم شکل‌گیری مسابقه برای خرید تسلیحاتی از سوی برخی کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس، هیچ‌کدام به جایگاه مقتدر ایران در منطقه نرسیده‌اند. در عین حال باید توجه داشت هزینه‌های ایران برای بحث دفاعی در مقایسه با سایر کشورهای همسایه بسیار اندک است. در چند روز اخیر خبرهای نگران‌کننده‌ای مبنی بر کاهش سهم بودجه دفاعی کشور منتشر شد که با واکنش‌هایی از سوی کارشناسان و تحلیلگران مواجه شد. در همین ارتباط اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدام به انتشار نامه‌ای اعتراضی به دولت کردند و دیروز به نقل از حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، رئیس این کمیسیون اعلام شد دولت برای تامین نظرات مجلس درصدد تنظیم مجدد بودجه برآمده است. در همین زمینه جام‌جم با رئیس و برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۱۸۷۳۰۶

بی‌توجهی به امنیت مرزهای ایران

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه

رئیس کمیسیون امنیت ملی

نامه‌ای که کمیسیون امنیت ملی به دولت در اعتراض به مساله بودجه دفاعی کشور نوشت براساس دو الزام قانونی صورت گرفت. الزام اول، قانون برنامه ششم توسعه و الزام دوم، ابلاغ کلی مقام معظم رهبری در رابطه با بودجه است. در این دو سند یک‌سری احکامی وجود دارد که براساس آن دولت موظف است سالانه بودجه لازم را در این زمینه تامین کند. اول این‌که باید حداقل 5 درصد از بودجه عمومی کشور سهم بنیه دفاعی شود. به هر حال کشور ما دشمنان زیادی دارد و برای مقابله با این دشمنی‌ها باید توان دفاعی ایران حفظ شود. قابل تامل این‌که حتی همین سهم 5 درصدی از بودجه نیز از میانگین سهم هزینه‌های نظامی کشورهای همسایه و دیگر بازیگرانی مثل رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی پایین‌تر است. علاوه بر این قرار بود علاوه بر این سهم 5 درصدی در طول سال، بودجه دفاعی 5/0 درصد افزایش داشته باشد که البته این بخش کمتر مورد توجه قرار ‌گرفت. بنابراین نامه مذکور در چنین شرایطی برای دولت ارسال شد. موضوع دیگر، مساله مرز‌های ایران است. متاسفانه مرزبانان و مرزنشینان کشور در مظلومیت به‌سر می‌برند و حساسیت شرایط مرزی ایران بیش از کشورهای دیگر در منطقه است با این وصف در مقایسه با سایر کشورها، توجه کافی به این بخش از سرزمین ما نمی‌شود. مثلا ترکیه بعد از دریافت سه میلیارد دلار از اتحادیه اروپا برای کمک به پناهندگان، بلافاصله اقدام به هزینه آن در قالب ساخت دیوار و ایجاد دید‌‌بانی کرد. بنا بر اخبار رسیده، بودجه‌ای که دولت برای این مساله در نظر گرفت صرفا یک پنجم نیازهای مرزهای ایران را تامین می‌کند. بر همین اساس، نامه‌هایی خطاب به مسؤولان برای حل این موضوع از سوی کمیسیون امنیت ملی نوشته شد و البته قرار شد برای تامین آن،‌ توجه به این مهم در تنظیم جدید بودجه دیده شود. اگر امنیت در مرزهای کشور حاصل شود مشکلات و معضلاتی مثل تهدیدات امنیتی، تروریستی، قاچاق کالا و ... مرتفع خواهد شد. بعد از این ماجرا خبرهای امیدوارکننده‌ای رسید که انتظار اجرایی‌شدن آن را داریم. به هر حال کمیسیون امنیت ملی در قبال تضعیف بودجه دفاعی سکوت نخواهد کرد. البته باید این را در نظر گرفت که دولت در شرایط تحریم با تنگناهای بودجه‌ای مواجه است و این وضعیت هم قابل درک است، اما واقعیت آن است که بودجه برخی از حوزه‌ها از جمله بنیه دفاعی و مسائل مرزی را تحت هر شرایطی باید تامین کرد.

گلایه بخش‌های دفاعی از ردیف‌های بودجه

مرتضی صفاری نطنزی

عضو کمیسیون امنیت ملی

اعضای کمیسیون امنیت ملی هر سال قبل از اتمام بحث بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه، نشست‌های جداگانه‌ای را با ارگان‌های مختلف برگزار می‌کنند و از نظرات این سازمان‌ها و نهادها در ارتباط با بودجه سالانه مطلع می‌شوند. طبعا نمایندگان این مجموعه مثل بخش دفاعی از ردیف‌های بودجه‌ای که برای آنها در نظر گرفته‌شده گله‌مندند. به همین دلیل مکاتباتی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای تجدید نظر در ردیف‌های بودجه‌ای از جمله مسائل دفاعی با نهادهای مختلف صورت گرفته و باید منتظر بود و دید چه تغییراتی در تنظیم جدید بودجه در نظر گرفته می‌شود. در عین حال دولت در این باره توجیهات خاص خود را دارد و در حد توان و شرایطی که دارد می‌تواند هزینه کند. در حال حاضر بودجه امسال باتوجه به کاهش میزان درآمدهای دولت با مشکلاتی مواجه است.

دفاع از شهروندان نیازمند نگاه ویژه است

شهروز برزگر

عضو کمیسیون امنیت ملی

بودجه‌ای که در سال 97 برای بنیه دفاعی در‌نظر گرفته شد 5 درصد از کل بودجه عمومی کشور بود که نسبت به سال‌های قبل افزایش داشت. در برنامه ششم حکمی داشتیم مبنی بر این‌که 5 درصد از بودجه عمومی کل کشور و در کنار آن، افزایش سالانه 5/0 درصدی این بودجه به بنیه دفاعی اختصاص یابد. افزایش بودجه با هدف دفاع از شهروندان در برابر خصومت بیگانگان، دشمنان خارجی و اقدامات تروریستی صورت گرفت. بر همین اساس هر سال از ابتدای ابلاغ برنامه ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی این روند اجرا می‌شد. اما امسال درباره افزایش 5/0 درصدی به بودجه دفاعی اخبار خوبی به گوش نمی‌رسید، اما الان با ترمیم بودجه از سوی دولت خبرهای خوشایندی درباره اعتبارات و بودجه دفاعی مطرح می‌شود.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها