حتما بعضی از جنایاتی که داعشی‌ها در عراق و سوریه انجام داده‌اند به گوشتان خورده. یکی از جنایت‌های‌ آنها که گل سرسبد جنایت‌های بشری بود، به اسیری گرفتن زنان و دختران فرقه‌ای به نام ایزدی در شمال عراق بود. حالا خبر رسیده یکی از ناشران رفته سراغ ترجمه خاطرات یکی از همین زنان که مدتی در دست داعشی‌ها اسیر بوده.
کد خبر: ۱۱۸۷۲۳۸

طبق خبری که انتشارات «کتاب کوچه» داده، کتاب «آخرین دختر» شامل زندگی و خاطرات نادیا مراد از زنان ایزدی ساکن شمال عراق با ترجمه محبوبه حسین‌زاده منتشر شده است. امل کلونی، وکیل نادیا مراد هم مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته و در ادامه هم کتاب به زبان خود نادیا به روایت زندگی او پرداخته است.
نادیا مراد در روستای کوجو در شمال عراق به دنیا آمد. او می‌خواست هم معلم تاریخ شود و هم آرایشگر، اما زندگی‌اش در آگوست 2014 با حمله داعش به این روستا دگرگون شد. داعشی‌ها بعد از کشتار جمعی مردها، زن‌ها و دخترها را در بازار برده موصل فروختند. نادیا به‌عنوان برده جنسی بین چند داعشی دست‌به‌دست می‌شود، ولی در‌نهایت فرار می‌کند. او داستانش را برای جهان تعریف کرد به این امید که روزی داعش و حامیانش را به‌دادگاه بکشاند.
نادیا مراد سال 2017 برنده جایزه صلح نوبل شد.
توصیف روزنامه نیویورک‌تایمز درباره این کتاب هم در نوع خودش جالب است: این زندگینامه ویرانگر، روایت جسورانه تجربه نادیا مراد است از همدستی کسانی که شاهد رنج دیگران بودند، ولی به آن تن دادند و سکوت کردند.
روزنامه واشنگتن‌پست دیگر روزنامه مطرح آمریکایی هم درباره این کتاب نوشته: نادیا مراد در این کتاب ظلمی را مقابل چشمانمان به تصویر می‌کشد که خانواده‌اش و جامعه آسیب‌پذیر ایزدی را تقریبا نابود کرد. این زندگینامه شجاعانه گام مهمی است در مجازات کسانی که مرتکب چنین جنایات هولناکی شدند.
اگر از قیمت کتاب هم خواسته باشید بدانید، باید عرض کنیم «کتاب کوچه»ای‌ها این کتاب را با قیمت 45هزار تومان منتشر کرده‌اند که خب با توجه به وضعیت قمر در عقرب این روزهای بازار کاغذ و کتاب، قیمت بالایی محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها