گفت‌وگو با دکتر حیدر سیاتیری، فوق‌تخصص قرنیه چشم

وقتی چشم عفونی شود

معمولا بروز عفونت در کدام بخش چشم شایع‌تر است‌؟
کد خبر: ۱۱۸۷۱۸۴

به طور کلی همه اجزای چشم از قرنیه گرفته تا زجاجیه، شبکیه و همچنین لبه پلک و غدد میبومین، ممکن است دچار عفونت شوند، اما بیشتر عفونت در قسمت خارجی چشم اتفاق می‌افتد. عفونت قرنیه یا ملتحمه در کسانی که خشکی چشم دارند، شایع‌تر است و در کسانی که از لنز استفاده می‌کنند، عفونت‌های قرنیه شایع‌تر است. در افرادی که جراحی چشم شده‌اند، عفونت پشت چشم شایع‌تر است و در کسانی که عمل جراحی در سطح چشم شده‌اند، عفونت قرنیه شایع‌تر است.
چه زمانی عفونت پلک اتفاق می‌افتد؟
در عفونت پلک، علائم به صورت تورم، درد و ترشح پلک بروز می‌کند. افرادی که صورت‌شان جوش می‌زند و شوره روی پلک‌شان مشاهده می‌شود در معرض بلفاریت (عفونت پلک) هستند. به این افراد مصرف غذای کم چرب توصیه می‌شود. همچنین هر شب پلک‌ها را با شامپوی بچه بشویند تا ترشحات پلک تخلیه شود، اما شالازیون عفونی نیست، بلکه یک واکنش التهابی استریل است، اما گل مژه یک واکنش عفونی است.
نشانه‌های عفونت چشم چیست؟
قرمزی چشم علامت شایع عفونت است، اما هر قرمزی نشانه عفونت نیست. قرمزی چشم کودکی که به مهد می‌رود، معمولا به علت عفونت ویروسی فصلی است. کودکی که ترشح آبکی و کمی درد دارد، بهتراست این کودک در کلاس درس حاضر نشود. دست‌ها را مرتب بشوید و از تماس با خانواده خودداری کند. در عفونت‌های میکروبی چشم التهاب و درد بیشتری دیده می‌شود و نیاز به درمان توسط پزشک دارد.
منظور از قی کردن چیست؟
قی یک اسم کلی برای ترشح ملایم سفید رنگ در چشم است، به ویژه وقتی آب چشم خشک می‌شود و قسمت غلیظ آن می‌ماند. برای قی کردن فرد می‌تواند از اشک مصنوعی غلیظ استفاده و مایعات میل کند. قی کردن بر اثر عفونت ویروسی و باکتریایی با ناآرامی و قرمزی چشم است.
استفاده از لنز چه پیامدهایی دارد؟
لنزها به‌خصوص لنزهای زیبایی یکی از عوامل خطر عفونت‌های چشم هستند. لنز را فقط با مشورت پزشک تهیه کنید. کسی که لنز دارد در معرض عفونت است و با لنز هرگز نباید بخوابید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها