گفت‌وگو با دکترداریوش الیاس‌پور، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

پاشنه‌های دردناک!

آیا کسی که کمتر روی پاشنه و بیشتر روی پنجه راه می‌رود در آینده دچار مشکل خواهد شد؟
کد خبر: ۱۱۸۶۹۴۶

معمولا و به طور طبیعی چنین چیزی نداریم. ممکن است کسی فشار بیشتری روی پنجه بیاورد اما به طور معمول موقع راه رفتن ضربه اول روی پاشنه می‌آید و بعد پا با فشار روی پنجه از زمین جدا می‌شود. در موارد خاص، ممکن است فرد روی پنجه راه برود. زمانی که در پشت پاشنه کوتاهی وجود دارد و نیز وقتی که بر اثر فلج مغزی، ساق پا کشیده می‌شود و فرد روی پنجه راه می‌رود. یک مورد دیگر هم در دوندگان حرفه‌ای ایجاد می‌شود که بسرعت از طریق پنجه می‌دوند. پوشیدن کفش پاشنه بلند هم فشار بیشتری به پنجه می‌آورد.
دلایل پاشنه‌درد چیست؟
وقتی فشار غیرمتعارفی به پاشنه یا پنجه وارد شود، فرد دچار درد می‌شود. علت درد ممکن است از کمر باشد که به پاشنه می‌زند. درد ارجاعی به علت تحریک عصب است که شایع‌ترین علت آن دیسک بین مهره‌ای است و درد ساق و پاشنه پا ایجاد می‌کند.
درد ساق پا به علت خستگی عضلانی خودش را در پاشنه پا نشان می‌دهد. مشکلات عروقی نیز درد پاشنه پا ایجاد می‌کند.
چه بیماری‌هایی با درد پاشنه پا همراه است؟
یکی از این بیماری‌ها روماتیسم است. نقرس هم همین حالت را ایجاد می‌کند. التهاب نیام کف پایی هم باعث درد می‌شود. یک ضایعه استخوانی می‌تواند درد پاشنه ایجاد کند و ممکن است فرد با کمی راه رفتن دچاردرد پاشنه پا شود.
برای درد پاشنه پا چه توصیه‌ای دارید؟
قرار دادن کیسه یخ در موضع درد، قرار دادن کفی مناسب درکفش، پوشیدن کفش نرم و پرهیز از ایستادن طولانی. کسی که بدون هیچ علت زمینه‌ای دردش طول بکشد باید به پزشک مراجعه کند.
علت لنگیدن برخی کودکان چیست؟
علت ممکن است التهاب باشد. به احتمال زیاد این مورد یک بیماری در کودکان هشت یا 9 ساله است یا التهاب صفحه رشدی ناحیه پاشنه پا است که استخوان ناحیه را دردناک می‌کند که جای نگرانی ندارد، نباید فشار نامتعارف به پاشنه آورده شود و به جای فوتبال، ورزش شنا انجام شود.
علت درد پای راست بعد از نیم ساعت دویدن روزانه چیست؟
کفش مناسب خیلی مهم است. باید کفی نرم و قابل انعطاف داشته باشید و فشار غیرمتعارف درزمان طولانی مثل ایستادن طولانی ودویدن طولانی نداشته باشید. حتی در منزل هم دمپایی مناسب بپوشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها