«جام‌جم» از زندگی و فعالیت‌های مرحوم طلال سلمان، بنیانگذار السفیر گزارش می‌دهد

بدرود یار دیرین مقاومت

رسانه و دیپلماسی/ 18

ایران‌دوستان عرب

در یادداشت قبلی به معرفی چــــــــــند شخصیت رسانــــــه‌ای ضـــد‌ایرانی در رسانــــــــه‌های مـــــــــــــجازی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پرداختیم. در این یادداشت به معرفی چند فعال رسانه‌های مجازی در حوزه‌های مختلف از بین صد‌ها شخصیت رسانه‌ای در فضای مجازی جهان عرب که در شبکه‌های اجتماعی دارای تاثیر‌گذاری بالا هستند و در مجموع نگاه مثبتی به حاکمیت و ملت ایران دارند، می‌پردازیم. گفتنی است معرفی افراد ذیل به معنای تایید همه دیدگاه‌های این اشخاص نیست.
کد خبر: ۱۱۸۶۶۸۴

عبدالباری عطوان: او سال‌ها سردبیر روزنامه عربی القدس العربی بود که در لندن منتشر می‌شد. پس از این که این روزنامه از سوی یکی از شاهزادگان عرب خریده شد در سرمقاله‌ای از خوانندگان خداحافظی کرد و از القدس العربی رفت. بعدها پایگاه خبری رأی ألیوم را راه‌اندازی کرد و از آن زمان سرمقاله‌های خود را در آن می‌نویسد. او معتقد است اگر ایران از سوریه و عراق خارج شود تروریسم در این کشورها دست بالا پیدا می‌کند. عطوان ضمن حضور در شبکه‌های مختلف تلویزیونی به‌صورت مستمر و روزانه در یوتیوب دیدگاه‌های خود را با مخاطبان در میان می‌گذارد.
طلال سلمان: سردبیر رسانه معروف السفیر لبنان که مواضع اصولی و با ثباتی را در دهه‌های اخیر داشته است. وی معتقد است در غیاب کشور‌های اصیل و متمدن عربی، رسانه‌های عرب تابع سیاست‌های کشورهای نفتخیز خود شده‌اند و قلم خود را به طلای سیاه و سفید فروخته‌اند. کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و قطر با ثروت خود، افکار عمومی را در دست گرفته‌اند. این روزنامه‌نگار برجسته درباره مردم ایران می‌گوید: در سفرهای خود به ایران، مردم این کشور را در صحنه حاضر دیدم و پویایی آنها را حس کردم. آنچه بعد از انقلاب اسلامی نظر مرا به خود جلب کرد این بود که به کاخ‌های شاه تجاوزی نشد و در معرض آسیب و تخریب قرار نگرفت؛ مساله‌ای که حاکی از تمدن والای ملت ایران است.
اسامه فوزی: متولد اردن و مقیم کاناداست. او از سال 1986 مجله‌ای به اسم عرب تایمز را آنجا راه‌اندازی کرده و آن را مدیریت می‌کند. به‌شدت ضد عربستان است و از سیاست‌های ایران دفاع می‌کند. او در یوتیوب به صورت روزانه نظرات جدی خود را با زبان فکاهی منتشر می‌کند. میانگین بازدید هر ویدئوی وی در یوتیوب به 150 هزار بازدید می‌رسد.
ابویحیی زکریا: اندیشمند دینی و تحلیلگر سیاسی الجزایری، از شخصیت‌های سرشناس مدافع تشیع و هوادار سیاست‌های ایران در منطقه است. او در حال حاضر از برنامه‌سازان و مدیران شبکه المیادین در حوزه دین و اندیشه است و در توییتر تحلیل‌های خود را در ارتباط با مسائل منطقه ارائه می‌کند. او توانایی بالایی در سخنوری حماسی و ادبی دارد.
سالم الزهران: از فعالان رسانه‌ای اهل سنت در لبنـــــــــان و از مـــخالفان جریانــــات تکـــــــــفیری و جریانات افراطی اخوان المسلمین و نزدیک به نبیه‌بری، رئیس مجلس لبنان است. وب‌سایت معتبر تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی Klout، او را در ارزیابی شخصیت‌های اثرگذار فضای مجازی با تاثیر بالا در جهان عرب رده بندی کرده است. وی به شدت حامی سیاست‌های ایران در منطقه است و در مناظره‌های تلویزیونی نیز حضوری فعال دارد.
عدنان ابراهیم: اصالتا فلسطینــــی و خــــــطیب مسجد الشوری در وین اتریش است. وی از فیلسوفان و متفکران نوگرای اهل سنت در فلسطین به‌شمار می‌رود، علاقه زیادی به علی شریعتی دارد و او را از الگوهای خود می‌داند. سخنرانی‌های دینی وی در شبکه‌های تلویزیونی و مجازی مخاطبان فراوانی را جذب خود کرده است. کانال وی در یوتیوب نیم‌میلیون مشترک دارد.

محمد ولوی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها