صهیونیست‌ها در 2 نوبت به صورت گسترده به مواضعی در سوریه حمله کردند

نبرد در آسمان سوریه

روزهای یکشنبه و دوشنبه آسمان سوریه شاهد حملات مکرر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بود و درجریان آن سامانه پدافند ضدموشکی سوریه موفق شد بیش از 30 موشک و بمب هدایت شده را خنثی یا دفع کند. این حجم از حملات آن هم به صورت پیوسته ظرف 24 ساعت تاکنون سابقه نداشته است. هرچند رژیم صهیونیستی علت این حملات را حضور نیروهای ایرانی عنوان می‌کند، اما این بهانه‌ای بیش نیست.
کد خبر: ۱۱۸۶۵۰۵

صبح روز گذشته، مرکز کنترل نظامی روسیه وابسته به وزارت دفاع این کشور گزارش داد اسرائیل بامداد امروز (دیروز) سه حمله به محورهای غربی، جنوب غربی و جنوب دمشق انجام داده است. براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه سامانه پدافند ضدموشکی سوریه موفق شده است 30 موشک و بمب هدایت شده را در حملات مزبور دفع کند. به گزارش ایرنا، یک منبع روس گفت در این حملات چهار نظامی سوریه کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند. همچنین به گفته این نظامی روس بخش‌هایی از زیر‌ساخت‌های فرودگاه بین‌المللی دمشق نیز به شکل جزئی آسیب دیده است. این درحالی است که مرکز موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه مدعی شد در حملات اسرائیل در 24 ساعت گذشته 11 نفر کشته شده‌اند.

موشک‌های هدایت شونده
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد دیروز در گزارشی اعلام کرد ساعت یک و 10 دقیقه بامداد دوشنبه به وقت محلی، صهیونیست‌ها، از زمین و هوا حملات سنگینی را از طریق سلسه موشک‌های هدایت شونده به سوریه انجام دادند. پس از این حملات، پدافند هوایی سوریه به سرعت وارد عمل شده و موشک‌های متخاصم را رهگیری و پیش از اصابت به هدف، منهدم کردند. تجاوز اسرائیل ابتدا از سمت اصبع الجلیل (لبنان)، دریاچه طبریا در شمال فلسطین اشغالی و با استفاده از انواع سلاح‌ها صورت گرفت. به گفته سانا، ده‌ها موشک توسط رژیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه شلیک شد. این دومین حمله به دمشق ظرف 24 ساعت بود. عصر روز یکشنبه نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب دمشق حمله کردند. روز 21 دی‌ماه نیز جنگنده‌های اسرائیلی برای نخستین بار در سال جدید میلادی به اهدافی در اطراف دمشق حمله کردند. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند در سال 2018 میلادی اسرائیل در مجموع 12 بار به سوریه تجاوز موشکی و هوایی کرده بود.

اهداف ایرانی یا سوری‌؟
به گزارش مهر و به نقل از هاآرتص، ارتش اسرائیل دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای ایرانی را در سوریه هدف حملات خود قرار داده‌است. همچنین در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که ما حمله به اهداف متعلق به نیروی قدس در خاک سوریه را آغاز کرده‌ایم. به ارتش سوریه هشدار می‌دهیم از اقدام علیه خاک یا نیروهای اسرائیلی خودداری کند. اندکی پیش از این بیانیه نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود: ما یک سیاست ثابت داریم: حمله به پایگاه‌های ایران در سوریه و ضربه زدن به هر آن‌کسی که تلاش می‌کند به ما ضربه بزند. پیش از این نیز مقامات اسرائیلی از هزاران حمله به مواضعی در سوریه اشاره داشته و این طور وانمود کردند که این حملات به دلیل حضور نیروهای ایرانی در این کشور بوده است. این درحالی است که ناظران امنیتی تاکید دارند تاکنون رژیم صهیونیستی نتوانسته هیچ یک از دارایی‌های ایران در سوریه را هدف قرار دهد.
از سوی دیگر ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای مدعی شد، سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین موفق شده است راکتی را که از سوریه به ‌سوی بلندی‌های جولان پرتاب شده بود، رهگیری و منهدم کند. درهمین حال روز گذشته رویترز اعلام کرد اسرائیل مناطق تفریحی زمستانی جولان را به دلیل درگیری‌های این دو روز مسدود کرده است.
خبرگزاری رسمی سوریه نیز تایید کرد پدافند هوایی آن کشور به حملات هوایی اسرائیل در مناطق جنوبی پاسخ داده است. مقامات اسرائیلی با خشم می‌گویند این حمله راکتی را بدون پاسخ نخواهند گذاشت. اینها همه نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز نگران ادامه اشغالگری خود بر جولان است.

جنگ بر سر جولان
به عبارت دیگر مقامات رژیم صهیونیستی در حال پیشگیری از وقوع یک درگیری تمام عیار با ارتش سوریه در آینده نزدیک هستند و به این وسیله می‌خواهند حملات تجاوزگرانه خود را توجیه کنند. نکته جالب توجه این‌که بلافاصله منابع خبری غربی و عربی ـ وابسته به سعودی‌ها ـ نیز این سناریو را تکرار و این‌طور وانمود کردند که گویی اسرائیل در خاک سوریه با نیروهای ایرانی درگیر شده است. حال آن‌که واقعیت‌ها برعکس این بوده و اسرائیل در واقع با ارتش سوریه و توان موشکی این کشور خود را درگیر کرده است. اسرائیل از آن وحشت دارد که بعد از پیروزی دولت سوریه بر تروریست‌های تکفیری، این کشور، جبهه جدیدی را در جولان باز کند. همان منطقه‌ای که چند روز پیش بنیامین نتانیاهو، جان بولتن، مشاور امنیت ملی ترامپ را آنجا برد تا بگوید این منطقه برای همیشه تحت کنترل ماخواهد بود. این درحالی است که جامعه بین‌الملل بارها بر حق حاکمیت سوریه بر جولان تاکید کرده و شورای امنیت سازمان ملل نیز از اسرائیل خواسته تا به اشغالگری جولان پایان دهد. با توجه به این تحولات، ناظران می‌گویند دیگر دوران بزن در روی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در سوریه به پایان رسیده و پدافند ارتش سوریه مصمم است از این پس بلافاصله به تهاجمات صهیونیست‌ها پاسخ دهد. اقدامی که به طور طبیعی مورد تایید متحدان سوریه از جمله ایران، روسیه و حزب‌ا... لبنان نیز بوده و با تمام توان از اقتدار این کشور در برابر تهاجمات صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند.

قدرت پدافندی سوریه

بعد‌ازظهر یکشنبه شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد سامانه‌های دفاع هوایی سوریه حملات هوایی رژیم صهیونیستی در جنوب دمشق را دفع کرده‌اند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گفت، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه با شایستگی بالا حملات هوایی رژیم صهیونیستی که منطقه‌ای در جنوب را هدف گرفته بود، دفع کرده‌اند. به گفته این منبع جنگنده‌های اسرائیلی اطراف فرودگاه دمشق و منطقه جنوب آن را با چندین موشک هدف قرار دادند که تعدادی از موشک‌ها رهگیری و در هوا منفجر شدند و یکی از موشک‌ها از مسیرش منحرف شد. همچنین صدای انفجارهایی در اطراف دمشق شنیده شد. در پی این حملات شهر آرام گرفت تا نیمه‌های شب که یک بار دیگر نبرد موشک‌ها و بمب‌ها در آسمان دمشق شروع شد. منابع سوری گفتند روز یکشنبه جنگنده‌های اسرائیلی پنج موشک را به سمت فرودگاه بین‌المللی دمشق شلیک کردند که سامانه‌های دفاع هوایی سوریه در منطقه الکسوه تماما آنها را رهگیری و دفع کردند.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها