طب سوزنی در نقش مکمل پزشکی مدرن می‌تواند در تسکین دردها موثر باشد

هزاران سوزن به خودت

بازگشت به طب سنتی و مکمل موضوعی است که این روزها در محافل مختلف و رسانه‌های گوناگون زیاد به گوشمان می‌رسد. برخی افراد برای دوری از داروهای شیمیایی، درمان‌های سنتی را به روش‌های رایج ترجیح می‌دهند. این در حالی است که در اکثر موارد طب مکمل باید در کنار روش‌های پزشکی پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد. طب جایگزین شاخه‌های متعددی دارد که از میان آنها می‌توان به گیاه درمانی، ماساژ درمانی، طب سوزنی، کایروپراکتیک، یوگا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که اکثرا برخاسته از فرهنگ بومی و تاریخی کشورمان یا ملل شرقی است. طب سوزنی که یکی از پرطرفدارترین روش‌های طب سنتی در مجامع بین‌المللی است، در سال‌های اخیر با پخش سریال‌های کره‌ای از تلویزیون در کشور ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این روزها بازار تبلیغات استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماری‌های گوناگون، دردها و حتی لاغری و کاهش اشتها حسابی داغ شده است، اما تا چه حد می‌توان به این تبلیغات اطمینان کرد؟ چطور می‌توان فرد مناسبی را برای انجام این روش شناسایی کرد؟ آیا استفاده از این روش مخاطراتی را به دنبال خواهد داشت؟ در گفت‌وگو با دکتر مهرداد طاهری، فلوشیپ درد و دکتر رضا حشمت، رئیس انجمن طب سوزنی ایران به این پرسش‌ها و بسیاری سؤالات دیگر که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد، پاسخ داده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۸۵۸۹۸

سازمان بهداشت جهانی فهرستی از مواردی را که بر اساس مطالعات اثرگذاری طب سوزنی روی آنها مشخص شده، منتشر کرده است. اگرچه اثربخشی این روش سنتی بر بیماری‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته، اما تایید قطعی آن با روش‌های علمی موجود کار دشواری است. دکتر رضاحشمت که از متخصصان این حوزه است، در خصوص کاربردهای طب سوزنی توضیح می‌دهد: این روش در برخی بیماری‌ها می‌تواند به عنوان درمان اصلی استفاده شود، در حالی که در بسیاری از موارد فقط به عنوان طب مکمل کارایی دارد. به عنوان مثال در حال حاضر کسی با طب سوزنی نمی‌تواند سرطان درمان کند، اما استفاده از آن در کنار شیمی‌درمانی موجب کاهش اثرات جانبی دارو مانند تهوع خواهد شد. اما بیشترین موارد استفاده طب‌سوزنی در ایران برای کنترل و کاهش دردهای مزمن مختلف، کاهش وزن و کنترل اشتهاست.

به چه‌کسی باید اطمینان کنیم؟
انجام طب سوزنی نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد و هر فردی نمی‌تواند مدعی انجام این روش شود. زیرا در صورتی که فرد از فیزیولوژی بدن انسان کاملا آگاه نباشد، ممکن است با زدن سوزن در جای نادرست موجب بروز مشکلات و عوارض غیرقابل جبران شود. دکتر حشمت در این خصوص خاطرنشان می‌کند: برای انجام طب سوزنی حتما به فردی ماهر و متخصص مراجعه کنید. طب سوزنی در صورت خطای فرد ناآگاه می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارضی مانند عفونت بر اثر استفاده از سوزن‌های آلوده، خونریزی‌های شدید زیرپوستی، آسیب به اعصاب یا حتی سوراخ شدن ریه ایجاد کند. اما در صورتی که فردی ماهر آن را انجام دهد هیچ نوع عوارض و خطری نخواهد داشت و در بدترین حالت فقط ممکن است اثرگذار نباشد. دکتر مهرداد طاهری، متخصص بیهوشی و فلوشیپ درد با تاکید بر سوءاستفاده‌هایی که متاسفانه در حوزه‌های مختلف پزشکی در حال شکل‌گیری است به بیماران توصیه می‌کند حتما پیش از مراجعه به فرد متخصص از دانش و مهارتش مطمئن شوند.

مجوز شرط لازم است!
دکتر طاهری در‌خصوص وجود دوره‌های آموزش طب سوزنی در ایران بیان می‌کند: در سال‌های پیش، جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران دوره‌های سه تا شش ماهه آموزش طب سوزنی برای پزشکان برگزار می‌کرد. این دوره‌ها با حضور استادان چینی در ایران، در کنار اعزام دانشجویان به یکی از دانشگاه‌های چین انجام می‌شد. در حال حاضر افراد برای آموزش معمولا به کشورهای دیگری سفر می‌کنند. این افراد باید پس از بازگشت به کشور مدارک خود را به تایید وزارت بهداشت برسانند. همچنین طب سوزنی بخشی از عنوان درسی برخی رشته‌های تخصصی مانند طب ورزشی نیز هست. بنابراین پزشکان دانش‌آموخته چنین رشته‌هایی نیز اجازه انجام طب سوزنی را دارند. در حال حاضر اسامی پزشکانی که از طرف معاونت درمان وزارت بهداشت مجوز رسمی انجام طب سوزنی را دریافت کرده‌اند روی وبگاه انجمن طب سوزنی به نشانی www.Isaa.ir قرار داده شده و به صورت دوره‌ای به‌روز‌رسانی می‌شود. علاوه بر این موارد استفاده مورد تایید وزارت بهداشت نیز روی این وبگاه بارگذاری شده است. در حال حاضر استفاده از طب سوزنی برای بیماری‌های سیستم عصبی از جمله ام‌اس و پارکینسون، اختلالات خواب، بازتوانی پس از سکته مغزی، انواع دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی، انواع سردردها، اشک ریزش، آسم، اختلال حسی و حرکتی اندام فوقانی و تحتانی، چاقی و لاغری، پوست و زیبایی، ترک سیگار و اعتیاد، آسیب‌های ورزشی، افسردگی و اختلالات روانپزشکی و برخی موارد دیگر مورد تایید وزارت بهداشت است.

منتظر پاسخ یکسان نباشیم
طب سوزنی نیز مانند روش‌های پزشکی مدرن و داروهای رایج می‌تواند پاسخ متفاوتی در افراد مختلف ایجاد کند. دکتر مهرداد طاهری، در این باره توضیح می‌دهد: طب سوزنی با تحریک ترشح هورمون‌ها و برخی مولکول‌های پیام‌رسان در قسمت‌های مختلف بدن بر درمان بیماری‌ها اثر می‌گذارد. اما میزان تحریک‌پذیری افراد و پاسخی که به ترشح این ترکیبات هورمونی می‌دهند، می‌تواند کاملا متفاوت باشد. وی در ادامه می‌افزاید: معمولا طب سوزنی برای اثربخشی نیاز به تداوم دارد و با یک یا دوبار انجام دادن نباید انتظار رفع ریشه‌ای مشکل را داشت. همچنین تعداد جلسات مورد نیاز برای رفع یک مشکل در افراد متفـاوت الزاما یکـسان نخواهد بود.

عسل اخویان طهرانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها