در گفت‌وگوی تفصیلی مدرس سواد رسانه‌‌ای با جام‌جم آنلاین انجام شد

بررسی ارتباط حاشیه‌های فضای مجازی با قتل طلبه همدانی

توییت‌های که حسابی سروصدا کرد؛ از مهناز افشار تا محسن رضایی

جیک‌جیک‌های جنجالی!

فرقی نمی‌کند در هر منصب و شغلی جزو چهره‌های شناخته شده باشیم یا یک شهروند معمولی. این کلمه‌ها هستند که قادر به معجزه‌اند و بازیگر، سیاستمدار، ورزشکار و یک معلم ساده هم برایشان فرقی ندارد.کلمه‌هایی که گاهی به‌خاطر یک اشتباه و بی‌توجهی به آنها، آشوبگرانه و بی‌رحم نه تنها حال و هوای نویسنده، بلکه فضای یک جامعه را ملتهب کرده‌اند.داستان این گزارش مشخصا درباره همه کلماتی است که در قالب توییت و در رسانه‌ای به نام توییتر نوشته شده‌اند و هریک به نوبه خود جنجال‌ساز بوده‌اند. گاهی به‌خاطر بار معنایی‌شان و گاهی به خاطر بی‌دقتی نویسنده به اعجاز کلمات....
کد خبر: ۱۱۸۵۶۲۰

از ماست که برماست
این اولین‌بار نیست و بار آخر هم نخواهد بود که نوشته‌ای در فضای مجازی باعث جنجال در سطح جامعه می‌شود و همه مردم در کوچه و خیابان از آن صحبت می‌کنند. فضای توییتر اما این روزها جنجالی‌تر است. خواه توییتی از محسن رضایی، فرمانده زمان جنگ و یک فرد سیاسی برجسته باشد و خواه از مهناز افشار به‌عنوان یک بازیگر، می‌تواند چنان جنجالی در جامعه ایجاد کند که دیگر قابل پاک کردن نباشد! فضای این روزهای جامعه واقعی ما به‌شدت برگرفته از این اوضاع است و این مساله تاکنون مصداق‌های زیادی داشته است.

عملیات فریب!
ماجرای عملیات کربلای 4 و توییت جنجالی محسن رضایی جدیدترین توییت جنجال‌ساز بود. محسن رضایی نوشت: «عملیات کربلای 4 به‌منظور فریب دشمن انجام شد و به دشمن وانمود کردیم عملیات سالانه ما تنها همین بوده. «همین چند جمله کافی بود که در عرض چند ساعت صفحه توییتر او به یکی از جنجال‌سازترین صفحه‌ها تبدیل شود و واکنش‌های زیادی برانگیزد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور یکی از اولین افرادی بود که به این توییت واکنش نشان داد. هشتگ کربلای 4 به یکی از ترندهای توییتر تبدیل و از پربحث‌ترین توییت‌های چند وقت اخیر شد. این بحث‌های دنباله‌دار اما از فضای مجازی هم فراتر رفت و محسن رضایی را به تلویزیون آورد و باعث شد پرونده شفاف‌تر شود!

آمپول نالوکسان
مهناز افشار، بازیگر سینما و تئاتر را شاید بتوان یکی از جنجالی‌ترین کاربران توییتر نامید! تقریبا تمام توییت‌های خانم بازیگر جنجال‌ساز بوده‌اند و گاهی پای خانم بازیگر را به دادسرا هم باز کرده‌اند!

همین چند وقت پیش بود که مهناز افشار با انتشار ویدئویی آمپول نالوکسان را به‌عنوان دارویی موثر برای مسمومیت حاصل از مصرف مواد مخدر منتشر کرد و همین ویدئو کافی بود جامعه پزشکی و برخی رسانه‌ها اعلام کنند ادعای مهناز افشار صحت ندارد و آمپول نالوکسان عوارض خطرناکی خواهد داشت. پس از این جنجال، مهناز افشار مدعی شد به او پیشنهاد شد تا در مورد مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر و درخصوص نالوکسان یادآوری کند و در انتهای این توییت نوشت: دکتر هم دکترهای قدیم! و بعد به جامعه پزشکی پیشنهاد کرد روی سعه‌صدر خود کار کنند! پس از به راه افتادن موج تکذیب ویدئوی تبلیغاتی مهناز افشار توسط پزشکان، در فضای مجازی نیز موجی از اظهار نظر درباره او به راه افتاد و پای او را به دادسرا هم باز کرد. البته این اولین بار نیست که توییت‌های خانم بازیگر این‌گونه جنجال‌ساز شده‌ است.

تهدید هالیوودی!
پس از آن‌که حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، خطاب به آمریکایی‌ها اعلام کرد با دم شیر بازی نکنید وگرنه پشیمان خواهید شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با انتشار توییتی به سخنان حسن روحانی، همتای ایرانی خود واکنش نشان داد. ترامپ خطاب به روحانی گفت: «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن، در غیر این صورت پیامدهایی را خواهید دید که کمتر کسی در تاریخ دیده است. »

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از توییت خود نوشت: ما دیگر آن کشوری نیستیم که سخنان ناخوشایندی که بوی مرگ و خشونت می‌دهد، تحمل کنیم. مراقب باش! نکته جالب‌تر ماجرا اما این بود ترامپ، تمام حروف این توییت را با کلمات بزرگ تایپ کرد تا با نشان دادن لحنی خشن، بر هشدارآمیز و جدی بودن پیامش تأکید کند. این توییت ترامپ باعث شد او تعداد بسیاری کامنت از هموطنان ایرانی مان دریافت کند و رسانه‌های بسیاری در ایران از آن صحبت کنند.

جنجال‌سازهای توییتر
یکی دیگر از جنجالی‌ترین توییت‌ها در تویتتر مربوط به صادق زیباکلام، استادعلوم سیاسی دانشگاه بود که نوشت: «اگرخدای ناکرده جنگی میان ما و اسرائیل اتفاق بیفتد، به نسل‌های فردا می‌خواهیم بگوییم که با کشوری که 2000 کیلومتر با خاک ما فاصله داشت و نه هرگز تهدیدی علیه ما بود یا دعوای دیگری علیه‌مان داشت، جنگ‌مان با آن بر سر چه بود؟ آن همه تلفات انسانی و میلیاردها دلار هزینه نظامی برای چه بود؟» توییتی که شدیدا هم مورد توجه اکانت «اسرائیل به فارسی» قرار گرفت و توییت او را با جمله «با همه انتقادات برخی اوقات هم حرف درست می‌زند» بازنشر داد؛ توییتی که با انتقادات شدیدی در میان کاربران ایرانی با گرایش‌های مختلف مواجه شد و همگی به این حرف‌های زیباکلام اعتراض داشتند.

بهاره رهنما، بازیگر کشورمان نیز یکی از بازیگرانی بود که با نوشتن یک دیالوگ دوبار در فضای توییتر جنجال‌ساز شد. «همه سگ‌ها از همه مردهای دنیا بهترن!» و «من اگر مرد بودم، به موجودی مثل زن، با این همه تغییرات هورمونی پرنوسان ممکن بود دل ببندم اما هرگز اعتماد نمی‌کردم!» جملاتی که رهنما را مجبور به واکنش کرد.رهنما نوشت: لزومی نمی‌بینم درباره دروغ و دغل‌ها یا سوءاستفاده‌هایی که از دیالوگ‌های نمایش‌ها یا داستان‌های من که اغلب به صورت تک جمله در فضای توییتر یا هرجای دیگه پخش شده توضیحی بدهم! ترانه علیدوستی،بازیگر کشورمان نیز چند بار در توییتر جنجال ساز شده است. از تصمیمش برای حضور نیافتن در مراسم اسکار که موجی از تحسین‌ها را به‌دنبال داشت تا حضور بانوان در استادیوم آزادی. توییت پیکه، بازیکن تیم بارسلونای اسپانیا درباره حضور نیمار در بارسلون هم نمونه‌های خارجی توییت‌های جنجال‌ساز در ایران است که حسابی جنجال آفرید. پیکه نوشت: «او می‌ماند» و درست یک هفته بعد، نیمار با پاری سن ژرمن قرارداد امضا کرد!

یک‌دویستمی‌های پر سروصدا
توییتری‌های ایرانی یک‌دویستم اینستاگرامی‌ها جمعیت دارند، اما چند موضوع باعث شده این جمعیت کم، بتوانند نسبت به کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی اثرگذاری بیشتری داشته باشد:
تراکم «رسانه‌دار»ها همراه کسانی که به ارزش خبری «شهرت» دارند در این شبکه اجتماعی زیاد است. به بیان دیگر کسانی که ذره‌بین دستشان است در این فضا حضور دارند و طبیعتا چیزی که خود می‌بینند را بزرگ کرده و به سایرین نشان می‌دهند.
اما تراکم رسانه‌ای‌ها تنها دلیل پربسامد بودن این شبکه نیست. توییتر، متن‌محور است و اینستاگرام تصویرمحور. در توییتر به رغم این‌که قابلیت اشتراک عکس وجود دارد اما کمتر می‌بینید که کاربران عکس را محور پست خود کرده باشند و این به فرهنگ حاکم در توییتر بازمی‌گردد. در اینستاگرام، فرهنگ اشتراک عکس‌های شخصی، طبیعت و هر آنچه برای مخاطب عادی جذاب است، وجود دارد اما کاربران توییتر سعی می‌کنند با حرف‌هایشان مخاطب جذب کنند.
توییتر، شبکه‌ای برای اشتراک سریع وقایع است، یعنی نوعی خبرمحوری در درون خود دارد و طبیعتا «خبر» خوراک اصلی رسانه‌هاست.

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها