باد و باران آبروداری کردند؛ سلامت شهروندان را خریدند و آبروی مدیران را. تقویم بعد از مدت‌ها شانس آورد که باد و باران هوای روز ملی هوای پاک را داشتند و مانع از این شدند که دود چتر سیاهش را بر سر آسمان کلانشهر تهران پهن کند. باد و باران بار دیگر ثابت کردند اختیار هوا در دست آنهاست و سخنرانی و وعده‌های مسؤولان در آن تاثیری ندارد.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۸۰

باد اما دیروز هوای همه جا را نداشت در خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان و... شرایط دیگری را رقم زد. گرد و غبار دیروز زاهدان را فرا گرفت و آلودگی هوا، به 14 برابر حد مجاز رساند و بار دیگر ثابت کرد با وعده و ژست محیط‌زیستی نمی‌توان گره از کلاف سردرگم آلودگی هوا که روی‌ چهار فصل ایرانی‌ها سایه انداخته باز کرد. محیط‌زیست اما از ژست محیط‌زیستی خسته است، ژست‌هایی که این روزها تبش به جان سیاسیون و بازیگران افتاده؛ دولتی که خود را زیست‌‌محیطی‌ترین می‌داند کارنامه‌اش پر از تصمیم‌هایی است که به هوا رنگ خاکستری می‌زند؛ بی‌توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی،‌ افزایش سن فرسودگی خودروها، رهاکردن طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، کاهش کیفیت سوخت، بی‌توجهی به بهبود کیفیت خودروها، بی‌توجهی به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، لابی با صنایع آلاینده و... فقط برخی از بی‌توجهی‌های دولت به آسمان آبی است.
این در حالی است که برخی تصمیم‌های به ظاهر محیط‌زیستی نیز به شکلی اجرا می‌شود که بی‌خاصیت باشد، مثل توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری. با این که مدتی است تولید این موتورسیلکت‌ها ممنوع شده، اما این روزها در هرجای کشور هر تعداد از این موتورها بخواهید برایتان فراهم می‌کنند، زیرا پیش از اجرای این تصمیم شرایط و فرصت کافی برای کارخانه‌ها فراهم شد تا آنها انبارهایشان را پر کنند از موتورهای کاربراتوری شماره‌گذاری شده موتورهایی که تا هشت برابر خودروهایی با استاندارد یورو2 آلودگی تولید می‌کنند. با این حال نمایش هوای پاک امروز هم برقرار است، خیلی از مدیران به روال روزهای هوای پاک گذشته به سفارش مشاوران رسانه‌ای خود با اتوبوس، مترو و تاکسی به محل کارشان می‌روند تا در نمایش هوای پاک شرکت کنند. آنها خیال می‌کنند با گرفتن چند عکس و ژست محیط‌زیستی درد‌های محیط‌زیست درمان می‌شود.

مهدی آیینی
دبیر گروه جامعه


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها