jamejamnashriyat
کد خبر: ۱۱۸۵۱۱۶   ۲۷ دی ۱۳۹۷  |  ۰۰:۰۱

روایت خبرنگار جام‌جم از سومین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران

یک نمایش کاملا معمولی

سومین نمایشگاه خودروی تهران به‌عنوان مهم‌ترین رویداد خودرویی کشور از 18 تا 21 دی 97 در محل نمایشگاهی شهر آفتاب واقع در جنوب تهران برگزار شد. آنچه به وضوح در این نمایشگاه به چشم می‌آمد و اکثریت قریب به اتفاق بازدیدکنندگان، غرفه‌داران و کارشناسان در گفت‌وگوها بر آن تأکید می‌کردند، افت انکارناپذیر کیفیت نمایشگاه نسبت به سال‌های پیش بود. گذشته از غیبت نمایندگان خودروسازان نامداری همچون مرسدس بنز، تویوتا، رنو، هیوندای، ب‌ام‌و، کیاموتورز و... که نمایش محصولات و جذابیت غرفه‌هایشان در سال‌های قبل گرمی خاصی به نمایشگاه خودروی تهران داده بود، امسال بیشتر خودروسازان چینی و اعقاب مونتاژکارشان در ایران هم قید حضور در نمایشگاه تهران را زده بودند. آنچه در دو سالن اصلی نمایشگاه دیده می‌شد حضور محصولات و بخش‌های تحقیق و توسعه سایپا و ایران‌خودرو به همراه شرکت‌های قطعه‌ساز این دو خودروساز بزرگ کشور بود. از دارودسته چینی‌ها فقط محصولات فوتون زیر پرچم ایران‌خودرودیزل و عظیم‌خودرو به همراه بیسو تی3 و تی5 و همچنین برند تازه‌وارد هن‌تنگ ایکس7 و بایک بی‌ایکس 25 در نمایشگاه حضور داشتند. گفته می‌شد نمونه‌ای از محصولات ماهینداری هندی نیز در نمایشگاه حضور دارد که هر چه پرسه زدیم آن را ندیدیم! این‌که چرا نمایشگاهی با این تعداد محصول همچنان بین‌المللی نامیده می‌شد، احتمالا به حضور همین محصولات انگشت‌شمار چینی مربوط بود! وضع به قدری اسفناک بود که یکی از بازدیدکنندگان به شوخی می‌گفت اگر سری به نمایشگاه‌های خودرو در خیابان بهشتی تهران می‌زدیم، با دست پرتری به خانه برمی‌گشتیم! در بخش جنبی نمایشگاه برگزاری مسابقات بازی‌های رایانه‌ای، نقش تنفس مصنوعی برای نمایشگاه بی‌رمق خودرو را انجام می‌داد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به آنچه خودروسازان و محققان دانش‌بنیان کشور در سومین نمایشگاه تهران پیش چشم علاقه‌مندان صنعت خودرو قرار دادند.

آپشن‌هایی که معمولی شده؛ چرا همیشه دو گام عقبیم؟!

در غرفه ایران‌خودرو تقریبا همه چیز نوستالژیک بود؛ درست همان پیش‌فرض‌هایی که از ایران‌خودرو در ذهن‌تان است در نمایشگاه عرضه شده بود. اوج درخشش قدیمی‌ترین خودروساز کشور در نمایش
پژو 207 هاچ‌بک با سقف شیشه‌ای و چراغ‌های عقب جدید و همین‌طور پژو 207 صندوق‌دار آپشنال بود. البته آپشن‌هایی همچون ال‌سی‌دی عقب و یخچال که این روزها جزو امکانات بسیاری از خودروهای دنیاست که سازندگانشان بعضا قدمت کمتر و بازارهای بسیار پررقیب‌تری پیش رویشان است. نمایش ون وانا و دناپلاس با پیشرانه توربو نیز از دیگر محصولات به نمایش‌درآمده ایران‌خودرو بود.
دنا پلاس توربو از همان پیشرانه EF7 توربو بهره می‌گیرد که پیشتر سورن توربو نیز از آن بهره می‌برد. با این تفاوت که برخی از قطعات سیستم پرخوران در پیشرانه جدید اصلاح شده است. این پیشرانه چهار سیلندر با حجم 1646سی‌سی، 147 اسب بخار قدرت را در دور موتور 5000 دور در دقیقه و 215 نیوتن‌متر گشتاور را در دور موتور 2200 تا 4800 دور در دقیقه تولید می‌کند. نیروی تولید شده موتور در این خودرو با گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

ساینای برقی کی به بازار می‌آید؟
در غرفه سایپا یک نمونه خودروی ساینای برقی دیده می‌شد که توجه بازدیدکنندگان را معطوف خود کرده بود. علی صفایی‌فر در غرفه فناوری‌های پیشرفته مرکز تحقیقات سایپا درباره این خودرو به جام‌جم می‌گوید: کار طراحی این خودرو از حدود دو سال پیش آغاز شد و شش ماه پیش نیز پایان یافت. این خودرو یک نمونه تحقیقاتی اولیه است که به صورت کاملا برقی کار می‌کند. موقعیت باتری‌ها در ناحیه باک و بخشی از زاپاس در صندوق خودرو تعبیه شده است.
صفایی‌فر با اشاره به این‌که ساینای برقی ساینا به عنوان دومین خودروی ایرانی سایپا در زمان حرکت هیچ صدایی ندارد، اظهار می‌دارد: از آنجا که ممکن است هنگام عبور این خودرو از کنار عابران به علت نداشتن صدا خطراتی برای آنها ایجاد شود، قابلیت تشخیص خودکار عابر در این خودرو پیش‌بینی شده است تا هنگام نزدیک‌شدن به عابران از طریق ایجاد صدایی کاذب شبیه به صدای موتور خودروهای معمولی در آن از بروز حادثه پیشگیری شود.
گفتنی است حداکثر سرعت آزمایش شده ساینا برقی 130 کیلومتر بر ساعت بوده است. این خودرو دارای دو نوع شارژ عادی و شارژ سریع است. باتری‌هایش در حالت شارژ عادی حدود چهار ساعت و در حالت شارژ سریع حدود 40 دقیقه طول می‌کشد تا به‌طور کامل شارژ شود. با یک مرتبه شارژ، ساینای برقی می‌تواند مسافتی قریب به 200 کیلومتر را بپیماید.
از نکات مهم این بخش از غرفه سایپا این بود که در پاسخ به بسیاری از سوالات جام‌جم و دیگر بازدیدکنندگان پاسخی که از متصدیان شنیده می‌شد در دو رده «مشخص نیست» و «نمی‌توانیم بگوییم» قابل رده‌بندی بود. به نوعی حضور این محصول در غرفه سایپا نوعی نقض غرض از شرکت در نمایشگاه محسوب می‌شد! چنانکه به گفته مسؤول غرفه سایپا، فناوری برقی‌شدن ساینا در همکاری با یک شرکت خارجی که فاش شدن نامش ممکن نبود بومی‌سازی شده است. قیمت این خودرو نیز هنوز مشخص نشده است. بعلاوه در مرحله اول قرار است این خودرو در تاکسیرانی تهران به کار گرفته شود، اما زمان قطعی این موضوع مشخص نیست. در نهایت با خواهش‌های متعدد و کسب اجازه از مسؤولان غرفه سایپا، سرانجام کاپوت ساینای برقی بالا رفت تا از زیر محفظه موتور آن بتوانیم عکس بالا را بگیریم!
بدیهی است با ورود ساینای برقی به ناوگان تاکسیرانی و استفاده از آن به‌عنوان خودروی شخصی قطعا تحول بزرگی در شیوه مدیریت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور ایجاد خواهد شد. هر چند مسلما تأمین قطعات، آموزش تعمیرکاران و پشتیبانی از فناوری چنین خودروهایی از مهم‌ترین ارکان رواج استفاده از این‌گونه خودروهای پاک در جامعه خواهد بود.

آپشن‌هایی که معمولی شده؛ چرا همیشه دو گام عقبیم؟!

در غرفه ایران‌خودرو تقریبا همه چیز نوستالژیک بود؛ درست همان پیش‌فرض‌هایی که از ایران‌خودرو در ذهن‌تان است در نمایشگاه عرضه شده بود. اوج درخشش قدیمی‌ترین خودروساز کشور در نمایش
پژو 207 هاچ‌بک با سقف شیشه‌ای و چراغ‌های عقب جدید و همین‌طور پژو 207 صندوق‌دار آپشنال بود. البته آپشن‌هایی همچون ال‌سی‌دی عقب و یخچال که این روزها جزو امکانات بسیاری از خودروهای دنیاست که سازندگانشان بعضا قدمت کمتر و بازارهای بسیار پررقیب‌تری پیش رویشان است. نمایش ون وانا و دناپلاس با پیشرانه توربو نیز از دیگر محصولات به نمایش‌درآمده ایران‌خودرو بود.
دنا پلاس توربو از همان پیشرانه EF7 توربو بهره می‌گیرد که پیشتر سورن توربو نیز از آن بهره می‌برد. با این تفاوت که برخی از قطعات سیستم پرخوران در پیشرانه جدید اصلاح شده است. این پیشرانه چهار سیلندر با حجم 1646سی‌سی، 147 اسب بخار قدرت را در دور موتور 5000 دور در دقیقه و 215 نیوتن‌متر گشتاور را در دور موتور 2200 تا 4800 دور در دقیقه تولید می‌کند. نیروی تولید شده موتور در این خودرو با گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

خودروسازان داخلی در سایه سنگین اعتراض مشتریان
برجسته‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال را باید حضور پررنگ مشتریان معترض خودروسازهای بزرگ و کوچک کشور در این نمایشگاه دانست. تحویل ‌ندادن خودروهای پیش‌فروش شده خودروسازان داخلی در موعد مقرر و رویه سنتی خلف‌وعده در قیمت تحویلی و پاسخگو نبودن خودروسازان داخلی باعث شده بود صدها نفر از معترضان با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی، فرصتی برای روبه‌روشدن با نمایندگان این شرکت‌ها داشته باشند تا مگر از این طریق مدیران آنها صدای مشتریان معترض را بشنوند. به‌جز سایپا و ایران‌خودرو که رفتار نمایندگانشان با مردم در نمایشگاه نشان می‌داد اساسا محلی از اعراب برای اعتراض مشتریانشان به خلف وعده‌ها قائل نبوده و نیستند، تقریبا می‌شد فهمید خودروسازان کوچک‌تر که نخوت و ثروت کمتری در مقایسه با این دو غول خودروسازی دارند، ترجیح داده‌اند جلوی چشم معترضان پرشماری که می‌دانستند در نمایشگاه سراغشان خواهند آمد، ظاهر نشوند!

رهام، چهارمین خودروی ایرانی سایپا
گل سرسبد سایپا در نمایشگاه امسال، رهام به عنوان چهارمین محصول وطنی این خودروساز پس از تیبا، ساینا و کوییک است. این خودرو که با همکاری چینی‌ها در سایپا تولید شده است و پیش‌تر در نمایشگاه‌های خودروی شیراز و مشهد نیز معرفی شده بود، اشتراکات فراوانی با تویوتا یاریس دارد. زیر درپوش محفظه موتور رهام پیشرانه 65/1 لیتری برلیانس قرار گرفته که قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتون متر گشتاور است. با توجه به رقبای چینی رهام که معمولا از پیشرانه‌های موتورهای 5/1 لیتری بهره می‌برند، سایپا محصول قوی‌تری را ظاهرا قرار است راهی بازار کند. جعبه دنده این خودرو نیز به صورت پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک خواهد بود. رهام از نظر ظاهری محصول بسیار زیباتری در مقایسه با تجربه‌های قبلی سایپا محسوب می‌شود و به وضوح رد پای مشاوران چینی در طراحی آن مشهود است. گفته می‌شود سایپا برنامه‌هایی را برای توسعه پیشرانه مخصوص به خود با همکاری ای‌وی‌ال (AVL) اتریش در دست اقدام دارد و در صورت موفقیت آمیز بودن طرح رهام، موتور مشترک سایپایی - اتریشی جایگزین پیشرانه برلیانس می‌شود.
از امکانات جالب توجه رهام می‌توان به صفحه نمایش لمسی برای سیستم سرگرمی و کولر دیجیتالی اشاره کرد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است. وزن خودرو نیز حدود 1300 کیلوگرم است، از این رو رهام را باید یک سدان خانوادگی با شتاب متوسطی دانست که در طراحی آن سعی شده سواری مطلوبی ارائه کند. سایپا می‌گوید رهام در تست‌های ایمنی اروپایی قادر به کسب سه ستاره ایمنی است. با این حال، هنوز این خودرو در مجموعه یورو انکپ آزمایش نشده است.

تحول در خدمات خودرو با استارت‌آپ گاراژ
غرفه نرم‌افزار همراه گاراژ از غرفه‌های پربازدید نمایشگاه خودروی امسال بود. این نرم‌افزار همراه را گروهی از جوانان در قالب شرکتی دانش‌بنیان راه‌اندازی کرده‌اند که ارزش افزوده‌ای به دارندگان خودرو ارائه می‌کند تا کاربران هر جایی که هستند بتوانند درخواست تعمیرات و خدمات خودرویی را در آن وارد کرده و به دست چند خدمات‌دهنده برسانند و علاوه بر دریافت قیمت خدمات و بررسی کیفیت کار آنها با توجه به نظرات و آرای کاربران دیگر، بهترین مرکز خدمات‌دهنده برای تعمیر و تعویض روغن خودرو را در نزدیکی خود پیدا کنند.
به گفته امیرعلی فرکامخ، این استارت‌آپ با بهره‌گیری از یک تیم بازاریابی که در تماس با مراکز خدماتی خودرو هستند، به ارزیابی آنها پرداخته و نرم‌افزار مربوط به استفاده صاحبان سرویس‌های خدمات خودرو را برای آنها نصب می‌کنند و شیوه کار با نرم‌افزار را به آنها آموزش می‌دهند. به این ترتیب صاحبان کالا و خدمات با مزایای عضویت در بهره‌گیری از این نرم‌افزار برای خود و مشتریانشان آگاه می‌شوند و در صورتی که مایل باشند با روندی شفاف خدمات خود را به مشتریان ارائه دهند، از کار با فناوری‌های روز و از جمله چنین نرم‌افزار همراهی استقبال می‌کنند. در حال حاضر خدمات «گاراژ» در گستره‌ای به وسعت 450 نقطه فعال در تهران ارائه می‌شود، اما تیم توسعه این نرم‌افزار همراه درنظر دارد به زودی خدمات خود را در سایر شهرهای کشور نیز عرضه کند. در حال حاضر در این استارت‌آپ بیش از صدنفر مشغول کارند و با توسعه استفاده از این فناوری جوانان بیشتری مشغول کار خواهند شد.

کاظم کوکرم

دانش

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

دو قطبی‌ های موهوم

دو قطبی‌ های موهوم

بداخلاقی در انتخابات‌ ها ریشه در رقابت‌های توهمی و خیال‌انگیز دارد. رقابت در فضای سیاسی ما برآمده از نزاعات دیو و دلبری است. در خیال و ذهن از یکی دیو می‌سازیم و از یکی دلبر.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر