سوال رایج در اذهان مردم این است که برای درمان ناهنجاری‌های فک و صورت باید به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟
کد خبر: ۱۱۸۵۱۱۳

در مرحله اول دندانپزشک عمومی که شش سال به‌طور مستمر دوره دکترای عمومی دندانپزشکی را طی کرده قادر است علاوه بر درمان‌های ترمیمی و درمان ریشه و کشیدن‌های با شدت متوسط، ناهنجاری‌های دندانی فکی متوسط را با پلاک‌ها و دستگاه‌های متحرک ارتودنسی درمان کند .
اما اگر ناهنجاری‌های دندانی فکی پیچیده باشد، بیماران باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. برای کسب تخصص ارتودنسی، دندانپزشک بعد از گذراندن دوره شش ساله دکترای عمومی دندانپزشکی و شرکت در آزمون ورودی تخصصی که قبولی آن در بین دندانپزشکان عمومی مستلزم مطالعه شبانه روزی حداقل دو ساله تمامی کتاب‌های مرجع دندانپزشکی است، بایددوره تخصصی را زیر نظر چند استاد دانشگاه به مدت سه تا چهار سال بگذراند .
بعد از گذراندن دوره سه تا چهار ساله و بعد از گذراندن دفاع پایان دوره تخصص، افرادی که امتحان ملی بورد تخصصی را با موفقیت می‌گذرانند به‌عنوان متخصص شناخته می‌شوند . به این ترتیب، بیماران وقتی کلمه متخصص را قبل از ارتودنسی ببینند، می‌توانند از دارا بودن تخصص آن دندانپزشک مطمئن شوند . همکاران دندانپزشک عمومی با واژه‌های جراح، دندانپزشک شناخته می‌شوند .
راه دیگر برای شناخت متخصص ارتودنسی وارد شدن به وبگاه انجمن متخصصان ارتودنسی است. اگر بیماران، عنوان هیات علمی دانشگاه را مشاهده کنند یعنی با متخصص ارتودنسی مواجه هستند که علاوه بر مبادرت به درمان‌های تخصصی ارتودنسی، واحدهای نظری و علمی ارتودنسی را در مقاطع دکترای عمومی و دکترای تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند. به این ترتیب به سایر فضیلت‌های علمی این متخصصان نیز اضافه می‌شود .

دکتر کاظم دالایی
متخصص ارتودنسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید‌بهشتی

منبع: Sent from my iPhone

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها