: استان ایلام با 19000 کیلومترمربع وسعت و با جمعیتی معادل 600 هزار نفر در غرب کشورمان واقع شده است.
کد خبر: ۱۱۸۴۹۲

این استان کم جمعیت ترین استان کشور است و شهرستان ایلام هم مرکز آن است که تا پیش از سال 1342 جزو استان کرمانشاه به شمار می آمد. مردم ایلام به گویش های کلهری ، مهکی صحبت می کنند که از گویش های کردی است . آب و هوای ایلام در مناطق شمالی سرد و کوهستانی و در نواحی جنوبی آن گرم و بیابانی است.
کوهستان های سردسیر و جلگه های حاصلخیز و جاذبه های طبیعی و ییلاق و جنگلها، تنوع زیست محیطی جالبی را در منطقه ایجاد کرده ، به همین دلیل به عروس زاگرس معروف شده است . ایلام ، تاریخی بس کهن دارد که به دوران مادها و اشکانیان بازمی گردد و در دوران ساسانی رونق بسیار گرفته است. این شهر صنایع دستی در خور توجهی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: گلیم گل برجسته ، قالیبافی ، گلیم بافت ، قالیچه گل ابریشم ، خراطی ، موج بافی و چیغ بافی.

جاذبه های طبیعی
ایلام جاذبه های طبیعی بسیار و سرسبزی دارد. کبیرکوه که از انشعابات زاگرس به حساب می آید، منطقه وسیعی از این شهر را پوشش داده است . اهوران کوه و چمن گیر نیز از دیگر رشته کوههای این خطه است. در ایلام به علت بالا بودن میزان بارش برف و باران ، جنگلهای پوشیده و سرسبزی وجود دارد که چشم اندازهای زیبایی را به نمایش می گذارد و سقز و کتیرا دو محصول عمده این جنگلهاست.

جاذبه های گردشگری
پارک جنگلی «چکامه» که فضای سرسبزی را در مساحت 4 هزار هکتار در بر گرفته و از مناطق زیبای گردشگری ایلام است . دره هفت آب ، دره مصفا و خوش آب و هوایی است و در 30 کیلومتری ایلام قرار گرفته و در آن انواع درختان گردو، سیب و دیگر میوه ها وجود دارد.
در فاصله نزدیکی از این دره ، جنگل زیبای مله پنجاو قرار دارد که از گردشگاه های مهم استان است. از دیگر تفرجگاه های مهم شهر، گردشگاه ششدار، تنگ والاد، خوران ایوان ، ماجی بختیار و میان تنگ است که همه ساله گردشگران زیادی را به این شهر می خواند.

دریاچه های مشهور
ایلام دارای 2 دریاچه به نامهای دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان و دریاچه سد ایلام است. این شهر همچنین دارای چشمه های فراوانی است که مهمترین آنها چشمه آبگرم چنگونه ، چشمه آبگرم دهلران و نیز چشمه آبگرم کنچان چم است. سد چم گردلان ورود سیمره نیز از مناطق مهم است. تالاب های چکر، زمزم و سیاب در یوش از تالاب های ایلام است که در کناره های آن پوشش گیاهی سرسبزی وجود دارد که زیستگاه انواع پرندگان زیبا و حیوانات مختلف است . همچنین آبشارهای زیبایی در ایلام وجود دارند که هریک به نوبه خود از مراکز گردشگری آن به شمار می روند. آبشار آبگاف ، آبشار گچان ، آبشار سرطاف و آبشار چم آوا از معروف ترین این آبشارها هستند.

آثار تاریخی
به علت پیشینه کهن ، آثار تاریخی فراوانی در ایلام وجود دارد، به گونه ای که بیش از 1000 ابنیه و اثر تاریخی در این شهر وجود دارد. 7 روستای ایلام به نامهای حیدرآباد، زنجیره علیا، پشت قلعه ، تنگ فیر سرابلکان ، کلم بدره ، خوران ایوان در فهرست سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و این روستاها متعلق به دوره عیلامی و ساسانی هستند.
ایلام دارای قلعه های فراوانی نیز است که مهمترین آنها در پی می آید. قلعه هزارانی که مربوط به دوره ساسانی است و ابتدای روستای هزارانی قرار دارد. مصالح آن سنگ و گچ است و روی یک تپه بنا شده است.
قلعه سام که در شهرستان شیروان چردل قرار دارد و به دوره پارتها بازمی گردد و جنبه دفاعی و نظامی داشته و در ارتفاعات صخره ای بنا شده است . قلعه سه کان یکی از بزرگترین قلعه های دوره ساسانی بوده و در ارتفاعات کبیرکوه قرار دارد و دسترسی به آن دشوار است.
پشت قلعه آبدانان در روستای پشت قلعه قرار دارد. قلعه تاریخی چوار جدار در 2 کیلومتری ایلام قرار دارد و به اوایل دوران ساسانی مربوط است . قلعه اسماعیل خان که در ارتفاعات آب انبار و قلعه چکر بولی چوار که در روستای چکر در اطراف ایلام است که به دوره ساسانی مربوط می شود. قلعه والی ایلام و قلعه پوراشرف در روستای شیخ مکان قرار دارند. قلعه سیکان در روستای فرخ آباد واقع شده است.
دژ شیخ مکان در تنگه شیخ مکان قرار دارد و به دوره ساسانی بازمی گردد. قلعه زنیل به دوره صفویه مربوط است و در روستای الیاس آباد قرار دارد و نیز قلعه های هزار در، تاجمیر و ارمو از دیگر قلعه های مهم در این منطقه هستند.

آتشکده های ایلام
آتشکده موشکان در 2 کیلومتری شهر سرابله قرار دارد و به دوره ساسانی مربوط است . آتشکده سیاهگل ایوان در 15 کیلومتری روستای سرتنگ قرار دارد و متعلق به دوره ساسانی است . آتشکده چهارطاقی در شهرستان دره شهر قرار دارد و به دوره ساسانی بازمی گردد. از دیگر آثار تاریخی و دیدنی ایلام که از مراکز مهم گردشگری این شهر هستند، کاخ فلاحتی است که در 3 کیلومتری ایلام قرار گرفته است . این کاخ در درون باغی مصفا قرار دارد و با ستون ها و آجرهای بسیار زیبا ساخته شده است و به دوره قاجاریه تعلق دارد.
مجموعه کاخ والی روی تپه چقامیرگ در شهر ایلام قرار دارد. وسعت آن 2500 مترمربع است که شامل اتاقها، تالارها و نیز کتیبه ای در آن است و به دوره قاجار بازمی گردد. سنگ نوشته آشوری بر دیواره کوهی در روستای گل گل در 25 کیلومتری ایلام قرار دارد و متعلق به 3000 سال پیش است . تپه ورده کبود در 20 کیلومتری ایلام قرار گرفته و در گذشته گورستان بوده است . چون تعداد زیادی اجساد به همراه اشیای مفرغی و آهنی از آنجا کشف شده و متعلق به قرن 7 است : کتیبه تخته خان که روی سنگی به ابعاد 2 متر در مکانی به نام تخت خان در 30 کیلومتری ایلام قرار دارد. قلعه تیران در شهر ایلام و در ارتفاعات کوه قلافیران بنا شده که مشرف بر ناحیه جنگلی ششدان است و از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود. در اطراف شهر ایلام و در ارتفاعات غارهای متعددی وجود دارد که دیدن هرکدام به نوبه خود جالب است . غار مهران و غار ملک در روستای اکره بید زرین آباد، غار ایوان و غار خفاش در دهلران ، غار زیندگان ، غار تایه گه در روستای صالح آباد از جمله این غارها هستند.

امیرفریدون تهرانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها