ملی‌پوشان فوتبال با پیروزی بر ویتنام به «یک‌هشتم» صعود کردند

پیروزی در آزمون ویتنام

تیم ملی فوتبال کشورمان با برد 2بر صفر راهی مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌ها شد. این برد به دو دلیل شیرین بود. اول آن‌که تیم ملی بدون گل خورده صعود خود را مسجل کرد و دوم آن‌که در این بازی هم بیش از یک گل به ثمر رساندیم تا مشخص شود زهر بازیکنان هجومی ما تا چه اندازه بالاست. بازی با سوت محمد‌تقی جعفری از سنگاپور آغاز شد. داوری که قضاوتی بسیار ضعیف داشت و البته کمک‌هایش هم دست‌کمی از او نداشتند و با اشتباهات خود نمره پایینی گرفتند و باید خوشحال باشند اشتباهاتشان موجب تغییر در نام برنده بازی نشد.
کد خبر: ۱۱۸۳۸۴۰

تغییر در ترکیب
کارلوس کی‌روش برای این بازی سه تغییر در ترکیب ابتدایی خود ایجاد کرد تا مشخص شود به ترکیب تیم برنده هم دست می‌زند. وریا غفوری، محمدحسین کنعانی‌زادگان و سامان قدوس بازیکنانی بودند که به ترکیب ابتدایی راه‌یافتند و در این میان، تنها سامان قدوس بود که نشان داد باید در ترکیب ابتدایی باشد.
علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، مرتضی پورعلی گنجی، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه، وحید امیری، مهدی طارمی و سردار آزمون همچون بازی اول در ترکیب اولیه بودند و احمد نوراللهی، مهدی ترابی و کریم انصاری‌فرد در میانه مسابقه فرصت بازی پیدا کردند.
بازی بسته حریف
برد 5 بر صفر ایران مقابل یمن کار دست ما داد و موجب شد پارک هانگ سئو، سرمربی ویتنام برای این بازی شیوه‌ای خاص انتخاب کند و تمام تیمش را به دفاع بفرستد. شیوه بازی این تیم مقابل ایران همان شیوه‌ای بود که تیم ملی برای بازی مقابل اسپانیا و آرژانتین در دو جام جهانی اخیر انتخاب کرده بود: بازی دفاعی با چشم داشتن به ضدحملات سریع.
بسته شدن همه روزنه‌های حمله موجب شد دست و پای تیم ما بسته شود. البته شانس با ما یار بود که سامان قدوس در دقیقه 38 با ارسالی بی‌نقص، سردار آزمون را با دروازه خالی از دروازه‌بان تنها گذاشت تا این بازیکن با یک ضربه سر آرام، دروازه حریف را باز کند. این گل تا حدودی گره کار ما را باز کرد و آرامش را به تیم ما برگرداند تا در نیمه دوم فشار روانی، بازیکنان را آزار ندهد. بازی در نیمه اول با همان یک گل به پایان رسید تا داستان نیمه دوم از نو نوشته شود. گرچه آن یک گل، ما را برنده بازی معرفی می‌کرد، اما اندوخته مطمئنی نبود و دل‌ها هنوز آرام نگرفته بود. کار گروهی ایران در دقیقه 69 و حرکت حرفه‌ای سردار و دریبل‌هایش با شوتی دیدنی با پای مخالف این مهاجم همراه شد تا گل دوم هم به نام سردار آزمون و تیم ملی ایران نوشته شود.
بعد از این گل، دو تیم بازی را کنترل کردند. انگار که ویتنام هم به این نتیجه راضی بود. برد دو بر صفر ایران مقابل ویتنام تا پایان دست نخورد تا دومین برد به نام ما نوشته شود. با این برد، راهی مرحله یک هشتم نهایی شدیم؛ اما برای تعیین مسیر ما در جدول بازی‌ها باید با عراق بازی کنیم و ببریم یا مساوی کنیم تا حتما سرگروه شویم. مسابقه‌ای که ساعت 19 و 30 دقیقه چهارشنبه همین هفته در ورزشگاه آل مکتوم دبی برگزار می‌شود.
ایران؛ بهترین در دفاع و حمله
تیم ملی ایران، ویتنام را با نتیجه 2 بر صفر شکست داد تا بعد از پیروزی 5 بر صفر برابر یمن این دومین پیروزی قاطع تیم ملی در جام ملت‌ها باشد. نکته جالب این‌که ایران هم‌اکنون با 7 گل زده بهترین خط حمله جام ملت‌های آسیا را در اختیار دارد و بعد از این تیم چین 5 گله است. اما ایران در پایان بازی با ویتنام هم گلی دریافت نکرد تا در بین تیم‌هایی که دو بازی انجام داده‌اند در کنار اردن و کره جنوبی قرار بگیرد که تا‌کنون گلی دریافت نکرده‌اند. تیم ملی ایران با ارائه فوتبال منسجم هم در دفاع و هم در حمله نشان داده است می‌تواند یکی از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی باشد، البته اگر اتفاق غیر قابل پیش بینی برای این تیم پیش نیاید.
ایران روی ابرها
توییتر کنفدراسیون فوتبال آسیا با عنوان ایران روی ابرها، به آمارهای خیره کننده تیم ملی در دو بازی نخست اشاره کرد و نوشت: 7 گل زده، 2 کلین شیت، 6 امتیاز، صعود زودهنگام به مرحله یک هشتم و داشتن عنوان آقای گل بازی‌ها با 3 گل سردار آزمون. ایرانی‌ها روی ابرها هستند؛ در آسمان هفتم.
این برتری آماری در بازی با ویتنام هم کاملا مشهود بود. در اختیار داشتن 68 درصد مالکیت توپ، ردوبدل کردن 680 پاس (بیش از دو برابر ویتنام)، زدن 15 شوت به دروازه حریف (سه برابر ویتنام) و برتری 4 بر صفر در کرنرها حکایت از روز خوب شاگردان کی‌روش داشت. تنها نقطه برتری ویتنامی‌ها در این بازی برتری 56 درصدی آنها در توپ‌های هوایی بود. پیش از بازی ایران و ویتنام، همه کارشناسان از برتری قدی بازیکنان تیم ایران در مقابل ویتنام حرف می‌زدند، اما ویتنامی‌ها با جایگیری‌های مناسب تا حدودی این نقطه‌ ضعف را پوشش دادند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها