در تظاهراتی که در نخستین شنبه سال میلادی جدید توسط معترضان فرانسه انجام شد، حدود ۵۰ هزار نفر از شهروندان فرانسه در شهرهای گوناگون تجمع کرده و در صبح یکشنبه، صدها نفر از زنان در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه گرد آمده و شعارهایی در مخالفت با دولت فرانسه در دست داشتند؛ شعارهایی همچون: مکرون؛ دورانت تمام شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۸۰

با وجودی که خواسته‌های جلیقه‌زردهای فرانسه یکسان نیست، اما همگان بر یک مساله اتفاق‌نظر دارند: همه معترضان بر تداوم این راه و اعتراض‌های خیابانی تا تحقق همه اهداف اصرار داشته و بر این مساله تاکید می‌کنند. مساله معترضان تنها بالا رفتن قدرت خرید شهروندان فرانسوی نیست؛ بلکه مهم‌ترین خواسته آنان، احترام، کرامت و ارج نهادن به جایگاه همه شهروندان فرانسوی اعم از تهیدست و توانگر است. با وجودی که دولت فرانسه در برابر بخشی از خواسته‌های معترضان کوتاه آمده و از مواضع گذشته خود عقب‌نشینی کرده است، اما معترضان در این بحران سیاسی و اجتماعی که در شهرهای فرانسه پدید آمده، بر استعفای رئیس‌جمهور امانوئل مکرون اصرار می‌کنند. به دیگر سخن، اقدامات دولت در لغو افزایش مالیات بر سوخت با هدف افزایش قدرت خرید مردم فرانسه، از دید معترضان کافی نبوده و آنان را قانع نکرده است. آنچه در فرانسه در جریان است و می‌تواند دامنه آن به دیگر کشورهای اروپا نیز کشیده شود، واکنش مردمی به سیاست‌های نئولیبرالیسم ارزیابی می‌شود که شرایط را برای انفجاری مردمی آماده کرده است. سیاستی که به‌عنوان کودتایی علیه دموکراسی غربی که همواره بر مبنای احترام به نتایج انتخابات و صندوق‌های رای استوار بوده توصیف می‌شود‌. به عبارت دیگر، پافشاری مخالفان فرانسه بر استعفای رئیس‌جمهور منتخب این کشور، تهدیدی برای آینده دموکراسی و ارزش‌های دموکراسی نه‌تنها در فرانسه، بلکه تمامی اروپا ارزیابی می‌شود.
با افزایش دامنه اعتراض‌های مردمی در فرانسه، آینده قاره سبز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ بویژه با توجه به افزایش موج اعتراضات مردمی در شهرهای فرانسه و گسترش قدرت احزاب ملی‌گرا در کشورهایی همچون ایتالیا، اتریش، مجارستان، چک و لهستان و همچنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نزدیک شدن به پایان دوران صدر‌اعظمی مرکل در آلمان. این شرایط به معنای آن است که اروپا با تهدیدی جدی مواجه بوده و آینده این قاره با بحران‌هایی روبه‌رو شد‌، اما آیا کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهند توانست بر بحران‌های کنونی غلبه کرده و شرایط را آرام کنند یا آن‌که تسلیم واقعیت‌های موجود خواهند شد؟

دکتر محمدجواد گودینی
مترجم
منبع: الاهرام چاپ قاهره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها