پرونده جام‌جم از 2 برنامه چالشی

«عصر جدید» «هفت» در شبکه 3

شبکه سه در رویکردی تازه قرار است دو برنامه جدید را روانه آنتن کند؛ یکی برنامه هفت به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی و دیگری برنامه عصر جدید با حضور احسان علیخانی که مخاطبان همیشه او را با اجرای برنامه ماه عسل می‌شناسند. این دو برنامه قرار است با اهداف متفاوتی که برایشان ترسیم شده، پخش شوند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند و همین بهانه‌ای شده تا ما پرونده این دو برنامه که از هفته قبل با چالش‌هایی همراه بود و همچنان ادامه دارد مورد بررسی قرار بدهیم. چند سال است که واژه نود سینمایی سر زبان‌ها چرخیده است، ولی همیشه بود و نبود این اتفاق با کلمات آری یا نه تلاقی داشته است. البته آغاز پخش برنامه هفت با حضور فریدون جیرانی - ژورنالیستی که بعدها وارد عرصه سینما شد و به فیلمنامه نویسی و کارگردانی گرایش پیدا کرد، رنگ تازه‌ای به چنین واژه‌ای داد و همه توقع مانا بودن این برنامه را داشتند. ویژگی جیرانی، تسلط و اشرافش به تاریخ سینمای جهان و ایران بود و این ویژگی او به همراه ذهن ژورنالیستی‌اش باعث شد در مصاحبه با سینماگران به موقع آتش را روشن کند و گفت‌وگوها را به همراه مسعود فراستی به چالش بکشاند. گرچه این برنامه مخاطبان خودش را داشت، اما در کنارش انتقادهایی هم از سوی برخی سینماگران وارد بود و برخی چهره‌ها به خاطر چالش‌های فراستی حاضر به شرکت در برنامه نمی‌شدند. تا این‌که بعد از مدتی سکان این برنامه به دست محمود گبرلو افتاد و روحیه صلح‌طلبانه او باعث شد برخی چهره‌های سینمایی همچون حامد بهداد، مسعود کیمیایی و ... که به برنامه جیرانی نیامده بودند بیایند، چون مباحث خیلی چالشی نبود و به قول معروف به گونه‌ای بود که نه سیخ بسوزد و نه‌کباب و همین باعث شد علی‌رغم حضور برخی سینماگران در برنامه، اما مباحث چالشی با افت‌هایی رو به‌رو شود. بعد از مدتی، فصل جدید برنامه هفت با حضور بهروز افخمی روانه آنتن شبکه سه شد که دلیل انتخاب او هم تسلطش به سینما به‌ویژه در حوزه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی بود. در کنار او مسعود فراستی هم حضور داشت و فیلم‌های سینمایی با حضور چهره‌ها به نقد کشیده می‌شد. رضا رشیدپور هم اجرای این برنامه را در جشنواره فیلم فجر پارسال داشت و او به جای دعوت از فراستی از دو منتقد دیگر به نام‌های آنتونیا شرکا و غلامعباس فاضلی بهره برد که البته این دو منتقد مکتوب در برنامه تصویری خیلی موفق نبودند و این برنامه چالش‌برانگیز، گلایه‌های سینماگران را هم دربر داشت. حال شبکه سه با وجود افت و خیزهای فراوان در رویکردی جدید تصمیم گرفته سکان این نود سینمایی را به دست مجتبی امینی تهیه‌کننده بسپارد. از هفته گذشته تا امروز گزینه محمدحسین لطیفی برای اجرای این برنامه مطرح شده و احتمال می‌رود او سکاندار جدید برنامه هفت باشد. البته با توجه به این‌که لطیفی جزو کارگردانان مناسبت‌ساز است و حضور فعالی هم در تلویزیون دارد، امید می‌رود حضور او در این برنامه مانا باشد. به همین بهانه به جزئیات برنامه جدید هفت و عصر جدید پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۱۸

تردید 10 درصدی!

محمدحسین لطیفی، جزو کارگردانان شناخته‌شده‌ای است که خودش را فقط به یک گونه خاص محدود نکرده و تا به امروز کارنامه رنگارنگی در تلویزیون، سینما و نمایش خانگی داشته است. گاهی ملودرام می‌سازد و برخی مواقع هم نقبی به سال‌های جنگ می‌زند. او در کنار آثار متفاوتی که ساخته در ماراتن ساخت آثار مناسبتی هم حضور داشته و سریال‌هایی برای نوروز، ماه رمضان و محرم کارگردانی کرده که اکثر کارهای او هم با اقبال مخاطبان رو‌به‌رو بوده است. ضمن این‌که همیشه در یک پلان یا یک سکانس در کارهایش بازی می‌کند که به نوعی امضای او در کارهایش محسوب می‌شود.
لطیفی گزینه قطعی از سوی تهیه کننده و شبکه برای اجرای برنامه هفت است، اما هنوز خودش 10 درصد تردید دارد که این کار را بپذیرد یا نه؟ او در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد اگر بخواهد اجرای این برنامه را بپذیرد، حتما رویکرد متفاوتی خواهد داشت.
این کارگردان در ادامه عنوان کرد جزو کسانی بوده که هیچ وقت رویکرد قبلی هفت را قبول نداشته و رویکرد او در چالش با مهمانان، شیوه متفاوتی خواهد داشت. وی همچنین تاکید کرد که علاقه‌ای به تنش ندارد و ترجیح می‌دهد مسیر کارش همراه با مهر، محبت و دوستی باشد. ضمن این‌که معتقد است چالش برنامه هفت پدرانه باشد تا موضعگیری تند و تیز!

دکور ماه عسل به هفت می‌آید؟
یکی از عناصر موفقیت در یک برنامه تلویزیونی می‌تواند دکور باشد که نقش موثری در دیده شدن برنامه دارد، حتی اولین فاکتور در جذب مخاطب محسوب می‌شود. پیمان قانع از طراحان دکور تلویزیون است که بیشترین شهرتش را به واسطه طراحی دکور برنامه ماه عسل به دست آورده است.
او یک دهه دکور این برنامه ماه رمضانی را طراحی کرده و توانسته به محبوبیت دست پیدا کند. همچنین طراحی دکور برنامه‌هایی با محوریت سینمایی هم در کارنامه دارد. حال برای برنامه هفت هم طرح‌هایی ارائه کرده است. البته شنیده می‌شود به غیر از او هم فرد دیگری طرحی ارائه کرده است، اما با توجه به محبوبیت قانع، پیش‌بینی می‌شود که طراحی دکور برنامه هفت از آن او شود.

نقطه شروع برنامه
تا به امروز حدس و گمان درباره زمان پخش برنامه زیاد است، اما بعد از جست‌وجو متوجه شدیم که قرار است اولین قسمت برنامه از 21 دی روانه آنتن شبکه سه شود. شنیده‌ها هم حاکی از آن است که اولین قسمت برنامه به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. همچنین دومین قسمت برنامه هم 28 دی ماه پخش می‌شود.
با توجه به این‌که فیلم‌های جشنواره تا آن مقطع زمانی مشخص شده، به همین دلیل دومین قسمت از برنامه اختصاص به فیلم‌های انتخاب شده دارد. بعد هم حال و هوای برنامه هفت کاملا جشنواره‌ای می‌شود و به نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره اختصاص پیدا می‌کند که اکران می‌شود.
در ایام جشنواره فیلم فجر این برنامه هر شب روی آنتن می‌رود. بعد از ایام جشنواره هم این برنامه به نقد و بررسی فیلم‌های در حال اکران و پرونده‌های سینمایی اختصاص دارد. شنیده می‌شود که مجتبی امینی، تهیه‌کننده هفت برای این فصل از برنامه در حال طراحی آیتم‌های جدید و جذاب است.

دلخور نشوید، قهر نکنید!
قهر و آشتی در برنامه‌های چالشی امری طبیعی است، اما گاهی آتش قهر کردن‌ها شعله ور می‌شود و به سختی می‌توان آن را مهار کرد. این اتفاق در فصل‌های قبلی برنامه هفت کم نیفتاده و باعث دلخوری برخی سینماگران شده، حتی این دلخوری‌ها و گلایه‌ها به حدی بوده که تعدادی از سینماگران حاضر نشدند در برنامه هفت حضور داشته باشند.
البته این موضوع افت و خیزهای زیادی در فصل‌های مختلف برنامه هفت داشته است، اما در مجموع نقدهای تند و تیز مسعود فراستی در این برنامه شهره است و حتی مخاطبان عام که خیلی هم اهل سینما نیستند، متوجه این موضوع شدند. با توجه به صحبتی که چند روز پیش محمدحسین لطیفی با یکی از رسانه‌ها داشته، نشان می‌دهد رویکرد او در صورت پذیرش سکانداری اجرای برنامه، مهر و محبت خواهد بود.
البته مجتبی امینی هم این رویکرد را دنبال می‌کند و علاقه‌مند است این برنامه، هم چالشی باشد و در عین حال منجر به دلخوری و گلایه سینماگران نشود.
در واقع رویکرد تهیه‌کننده در فصل جدید برنامه هفت، جذب طیف‌های مختلف سینماگران و حتی آنهایی است که نسبت به فصل‌های قبلی برنامه گلایه داشتند.
او می‌خواهد آن دسته از سینماگران را نیز به برنامه بیاورد و در این برنامه همه سینماگران مشارکت داشته باشند تا مخاطبان شاهد تنوع طیف فکری باشند. البته باید صبر کرد و منتظر شد برنامه هفت روی آنتن برود تا مشخص شود تا چه میزان این رویکردهای تازه اجرایی خواهند شد.

فراستی می‌آید؟
مسعود فراستی جزو منتقدان دوآتیشه است! حضور او در هر محفلی مساوی است با چالش‌های فراوان و فردای همان روز سرفصل خبر رسانه‌ها و فضاهای مجازی؛ زیرا او به نقدهای تند‌و‌تیزش مشهور است. البته اخیرا او در برنامه تلویزیونی «من‌و‌شما» با اجرای آرش ظلی‌پور حضور داشت، اما برخورد نامناسب و ادبیات غیرحرفه‌ای مجری برنامه باعث شد تا فراستی بعداز عذرخواهی از بینندگان برنامه، استودیو را ترک کند و بلافاصله بعد از این اتفاق فضاهای مجازی دستخوش این اتفاق شد و همه درباره آن صحبت می‌کردند. حال باید صبر کرد و دید آیا فراستی به عنوان منتقد برنامه هفت انتخاب می‌شود یا نه؟!

برنامه چالش‌برانگیز علیخانی

احسان علیخانی با یک شوی استعدادیابی به شبکه سه می‌آید و یک تا دو شب در هفته بعد از خبر ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این جمله از زبان فروغی مدیر شبکه سه در هفته گذشته، سرفصل خبرهای داغ رسانه‌ها شد و فضای مجازی هم مثل همیشه به میدان آمد و کلی چالش شکل گرفت که قضیه چیست؟ آیا احسان علیخانی نمی‌خواهد ماه عسل را اجرا کند؟ آیا علیخانی می‌خواهد فصل جدیدی در اجرایش باز کند و ....
اما هیچ‌کدام از این چالش‌ها باعث نشد تا احسان علیخانی تن به مصاحبه بدهد و در این باره اظهارنظر کند.
او ترجیح داد در سکوت کارش را انجام بدهد. البته سکوت علیخانی برای اجرای برنامه جدیدش با نام عصر جدید، خیلی هم جای تعجب ندارد، زیرا او سال‌هاست کمتر به مصاحبه با خبرنگاران تن می‌دهد و ترجیح می‌دهد حرف‌هایش را روی آنتن بزند.
علیخانی اولین بار در برنامه تلویزیونی پسرهای ایرونی به عنوان مجری، جلوی دوربین رفت و بعد از اجرای برنامه جزر و مد با ماه عسل یک چهره شد. او سال‌هاست برنامه ماه عسل را اجرا می‌کند و مخاطبان تلویزیون او را با این برنامه می‌شناسند، حتی همیشه قبل از پخش برنامه در ماه رمضان این نجواها شنیده می‌شود که امسال علیخانی قرار است چقدر اشکمان را در بیاورد؟! اما با وجود این مساله، برنامه ماه عسل مخاطبان خاص خودش را دارد و هر سال پیگیر تماشای آن هستند.
حال باید نشست و دید که این بار علیخانی قرار است چه کار کند و آیا می‌تواند همان محبوبیت برنامه ماه عسل را با برنامه عصر جدید به دست بیاورد یا نه؟!

وقتی یک ماه عسلی استعدادیابی می‌کند
احسان علیخانی همیشه با دست گذاشتن روی سوژه‌های خاص و دعوت از مهمانان مرتبط با موضوع که چهره هم نیستند، همیشه سرفصل خبرهای داغ رسانه‌ها در ماه رمضان است و حتی حاشیه‌های آن به فضای مجازی هم کشیده می‌شود. حال او با برنامه عصر جدید قرار است فصل جدیدی را در زندگی حرفه‌ای‌اش باز کند، زیرا این برنامه به نوعی استعدادیابی است و قرار است مردم در این مسابقه در هر حوزه‌ای که استعداد دارند، شرکت کنند و هنرشان را به نمایش بگذارند.
در واقع این رویکرد تازه شبکه سه است که می‌خواهد از این طریق افراد مستعد را شناسایی کند و در آینده از هنر آنها بهره ببرد. البته شبکه سه در مدیریت جدید دست روی موضوعات متفاوت برای برنامه سازی گذاشته و قصد دارد برنامه‌های جدید را روانه آنتن کند.

انتشار فراخوان
با وجود این‌که خبر تولید برنامه عصر جدید رسانه‌ای شده و در حال حاضر مراحل پیش تولید را سپری می‌کند، اما هنوز فراخوان آن منتشر نشده و فقط یک تیزر بسیار کوتاه در قالب برنامه حالا خورشید پخش شده است.
قرار است به‌زودی فراخوان این برنامه منتشر شود تا مخاطبانی که علاقه‌مند هستند در این برنامه استعدادیابی حضور داشته باشند، اعلام حضور کنند.
البته هنوز شرایط فراخوان مشخص نشده است و معیارهای آن نامشخص.
اما شنیده‌ها حاکی است که آقایان و بانوان می‌توانند در این برنامه استعدادیابی حضور داشته باشند، اما طبیعی است در این مسابقه حضور بانوان محدودتر خواهد بود. همچنین دکور برنامه در مرحله طراحی قرار دارد؛ زیرا با توجه به فضای برنامه پیش‌بینی می‌شود دکور عصر جدید باید خاص باشد و مناسب با هنر شرکت کنندگان.

نقش مؤثر قضاوت مردمی

برنامه استعدادیابی عصر جدید قرار است در همه زمینه‌ها باشد و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف هنرشان را به منصه ظهور برسانند.
همچنین شنیده‌ها حکایت از آن دارد که داورانی برای این برنامه در حال انتخاب هستند تا هنر مردم را مورد ارزیابی قرار بدهند.
با توجه به این‌که این برنامه در حوزه‌های مختلف خواهد بود، بنابراین در بخش داوری هم این مساله مورد توجه قرار می‌گیرد و قرار است داوران هم از حوزه‌های مختلف انتخاب شوند تا به شرکت‌کنندگان رای بدهند.
همچنین مردم هم در این رای‌گیری نقش فعالی خواهند داشت و این طور نیست که فقط برنامه
یک سویه باشد و داوران حق رای داشته باشند.
در واقع قرار است رای مردمی هم به عنوان معیار اصلی برنامه باشد، به‌ویژه در بخش نهایی. تا این‌که فینالیست‌ها مشخص شوند.
طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تصور می‌شود رقابت بسیار زیادی میان شرکت‌کنندگان وجود داشته باشد و آنها با هم رقابت تنگاتنگی داشته باشند.
تا به امروز برنامه‌های متنوعی با محوریت رقابت میان شرکت‌کننده‌ها روانه آنتن شده، اما رقابت در مسابقه عصر جدید به گونه دیگر خواهد بود تا برای مخاطبان جذاب‌تر باشد.

مسیر جدید رسانه ملی

همزمان با تولید برنامه استعدادیابی با نام عصر جدید در شبکه سه، شبکه نسیم هم یک برنامه استعدادیابی در حوزه بازیگری دارد که قرار است به تهیه کنندگی محمدمهدی عسگرپور و کارگردانی بیژن میرباقری تولید شود.
البته عصر جدید در حوزه‌های مختلف خواهد بود و این‌طور نیست که فقط به یک حوزه محدود شود.
ساخت این دو برنامه که هر دو در مرحله پیش تولید قرار دارد، نشان می‌دهد رسانه ملی مسیر جدیدی را پیش گرفته و قرار است به واسطه چنین برنامه‌هایی استعدادها را شکوفا کند و محملی باشد برای رشد و پیشرفت جوانان.
رسانه ملی تلاش دارد با تدارک و پخش برنامه‌های متنوع، نظر مخاطبان تلویزیون را جلب کند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها