عوامل حادثه اتوبوس مرگ امروز اعلام می‌شود

عزل 5 مسؤول دانشگاه

همزمان با بررسی محل واژگونی اتوبوس دانشجویان در محوطه دانشگاه علوم و تحقیقات از سوی سه تیم کارشناسی، گزارش حادثه امروز - شنبه- به بازپرس پرونده اعلام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۱۸

پنج نفر از مسؤولان دانشگاه نیز عزل شده و تحقیق از افرادی که احتمال دارد در وقوع این حادثه نقش داشته باشند در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای ناحیه 32 در حال انجام است.
به گزارش جام‌جم، مراسم یادبود جانباختگان سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی عصر پنجشنبه با حضور جمعی از مسؤولان این دانشگاه و خانواده‌های داغدار دانشجویان، در مسجد نور ولایت واقع در مجتمع سوهانک دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. این مجلس که از میانه آن با گریه و بی‌قراری یکی از مادران داغدار همراه بود، با اندوهی تلخ و گریه بی‌پایان مادران داغدار و بستگان دانشجویان حادثه دیده به پایان رسید.
یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه این مراسم، با اشاره به نشریه‌ای که در دست داشت و ضمن اعتراض به هزینه نشدن شهریه دانشجویان برای آنها توضیح داد: پیشتر در این نشریه درخصوص فرسودگی اتوبوس‌ها با مدیر ترابری واحد مصاحبه انجام و این موضوع به آنها تذکر داده شده بود.
وی افزود: همچنین از پنج مسؤول عزل شده دانشگاه، دو نفر پیشتر عزل شده بودند و کمترین انتظار ما، در این خصوص استعفای رضا مسعودی، رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است.
سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد در حاشیه این مراسم با بیان این‌که در آستانه خلع پیمانکار اتوبوس حامل دانشجویان و برگزاری مجدد مناقصه مربوط به این موضوع بوده‌ایم، از پرداخت کلیه هزینه‌های درمانی مصدومان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: درخصوص شناسایی عاملان حادثه، منتظر تعیین تکلیف قضایی هستیم؛ در حالی که مسؤولان قبلی باید در خصوص عدم رعایت نکات ایمنی در مسیر این دانشگاه پاسخگو باشند و طرح تله‌کابین نیز چیزی بیشتر از یک تعارف نبوده است.
سیدحسین طباطبایی اصل در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: تاکنون چنین حادثه‌ای رخ نداده و حالا بنا بر هر دلیلی، از اشتباه راننده گرفته تا نقص فنی خودرو، این سانحه تلخ به وقوع پیوسته و علت دقیق آن باید از سوی کارشناسان مشخص شود.
وی افزود: پنج نفر از متولیان عقد قرارداد با شرکت پیمانکاری مربوطه برکنار شده و به هیات تخلفات معرفی شده‌اند؛ چنانچه هیات به نتیجه برسد که اینها در جریان کار خود علاوه بر تخلف، جرم نیز مرتکب شده‌اند، دانشگاه از این نظر در برخورد با جرم کوتاهی نخواهد کرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیش نیامدن این حادثه در صورت وجود گاردریل در مسیر منتهی به در خروجی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: این جاده باید گاردریل می‌داشت که بار دیگر ناظر بر قصور مدیران و پیمانکاران قبلی است. البته با توجه به صحنه‌ای که از نزدیک شاهد آن بودم، چنانچه اتوبوسی با آن تعداد مسافر و در مسیر بسیار شیب، ترمز ببرد و به حرکت ادامه دهد، از گاردریل نیز عبور خواهد کرد اما می‌توانست تا حد زیادی در کنترل حادثه مؤثر باشد.

گزارش حادثه امروز اعلام می‌شود
رئیس پلیس راهور تهران نیز دیروز اعلام کرد، تلاش می‌کنیم گزارش حادثه را روز شنبه -امروز - اعلام کنیم.
سردار محمدرضا مهماندار در تشریح جزئیات تازه‌ای از حادثه گفت: این اتوبوس از دانشکده فنی و مهندسی که در انتهای خط و بالاترین نقطه قرار گرفته حرکت می‌کند که در آن راننده و 34 سرنشین حضور داشته‌اند. براساس اظهارات مصدومان و مجروحان حادثه، اتوبوس در دانشکده تربیت‌بدنی مسافری نداشته و توقف نمی‌کند. اتوبوس در ایستگاه کتابخانه توقف نمی‌کند و چند دانشجو که قصد داشتند در آن ایستگاه پیاده شوند به راننده اعتراض می‌کنند که راننده می‌گوید اتوبوس ترمز ندارد.
وی تصریح کرد: آن مسیر پیچ‌های زیادی دارد و چند سرعتگیر هم در مسیر وجود دارد. بعد از این‌که سیستم ترمز اتوبوس از کار می‌افتد، از آنجا که سرعت گرفته بوده، نخستین سرعتگیر را که رد می‌کند، دانشجویان از روی صندلی بلند شده و سپس به کف ماشین پرت می‌شوند. در همین هنگام راننده از دانشجویان می‌خواهد به سمت عقب اتوبوس بروند.
مهماندار اظهار کرد: وزن اتوبوس و مسافران شتاب را بیشتر می‌کند. به گفته برخی از دانشجویان اتوبوس در حال پرواز بوده است.
راننده یکی دو پیچ را که بازتر بوده، می‌تواند رد کند و به پیچ انتهایی می‌رسد که 130 تا 140 درجه زاویه دارد. به نظر می‌رسد راننده تشخیص داده که آن پیچ را نمی‌تواند رد کند.او احتمالا امید داشته که بتواند با ورود به فضای سبز، سرعت اتوبوس را کاهش دهد. این در حالی است که درختان آن بخش نهال‌های کوچکی بوده و کمکی نمی‌کنند. یک تأسیسات بتنی که مربوط به آبیاری آنجاست در آن نقطه قرار دارد. اتوبوس 69 متر را نیز در فضای سبز طی می‌کند تا به این تأسیسات برسد و با آن برخورد می‌کند. از آنجا که سرعت خودرو زیاد و شتاب آن بالا بوده است. در اثر برخورد با این پایه بتنی، کف اتوبوس از قسمت جلو تا دو سوم اتوبوس را جمع می‌کند. یعنی تنها یک سوم انتهای اتوبوس سالم مانده بود و از سایر بخش‌ها فقط سقف و پنجره‌ها باقی می‌ماند. آن ضربه باعث پرت شدن سرنشینان که در انتهای اتوبوس تجمع کرده بودند می‌شود .

بررسی عوامل موثر در حادثه
دادستان تهران نیز با اشاره به این‌که پرونده در حال طی مراحل قضایی در دادسراست، تاکید کرد: از پلیس درخواست شده تا شنبه گزارش خود را به ما بدهد به دلیل این‌که این حادثه ممکن است چند علت داشته باشد و باید به تحقیقات محیطی و اظهارات مصدومان تکیه کرد.
نقص فنی اتوبوس، نداشتن معاینه فنی، سن زیاد آن و همچنین جاده‌ای که کمتر به آن توجه شده از جمله عوامل بروز این حادثه بوده است.
جعفری دولت‌آبادی افزود: ادعای این‌که اعلام کرده‌اند در روزهای گذشته نیز اتفاق مشابهی رخ داده توسط بازپرسی در حال بررسی است.
این در حالی است که محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه مراسم یادبود دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، از تغییر اتوبوس‌های فرسوده واحد علوم تحقیقات و جایگزینی آنها با اتوبوس‌های نو خبر داد.

آخرین تلاش راننده

پس از حادثه مرگبار در محوطه دانشگاه علوم تحقیقات تهران اعلام شد راننده قبل از تصادف سکته کرده که این موضوع از سوی پزشکی‌قانونی رد و در ادامه معلوم شد راننده اتوبوس، رحمان عقلمند به گفته دانشجویان تا آخرین لحظه سعی کرده بود اتوبوس را متوقف کند. این در حالی است که اعلام شده قرار بود، روز پنجشنبه گذشته مراسم عروسی یکی از فرزندان این راننده برگزار شود که در این حادثه مرد میانسال جان خود را از دست داد. یکی از همکاران رحمان عقلمند نیز به جام‌جم گفت: این راننده حدود دو ماه پیش به این دانشگاه آمده و به عنوان راننده سرویس مشغول به کار شده بود. او از رانندگان حرفه‌ای بود و با بررسی صحنه تصادف متوجه می‌شویم تا آخرین لحظه امید داشته اتوبوس را بدون تلفات متوقف کند به طوری که خودش پشت فرمان نشسته و از دانشجویان خواسته بود به قسمت انتهایی اتوبوس بروند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها