درد گوش وکم‌شنوایی همراه با علائم سرماخوردگی را جدی بگیرید

گوش هایی که فریاد می زنند

از کودکی یادم می‌آید که هر وقت همراه با سرماخوردگی، گوش درد می‌گرفتم، مادرم نگران می‌شد و مرا پیش متخصص گوش و حلق و بینی می‌برد و معتقد بود عفونت گوش ممکن است روی شنوایی‌ام اثر منفی بگذارد‌. چنین تصوری گرچه قطعیت ندارد، اما از نظر علمی درست است. علت اصلی گوش درد در بیشتر کودکان، عفونت گوش میانی است. در این نوع عفونت، عوامل بیماری‌زا مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها از بینی و گلو و نیز از مجرای گوش، فضای گوش میانی را آلوده می‌کند. البته عفونت و التهاب گوش خارجی، عفونت دندان، گلو و لوزه‌ها، زبان و سینوس‌ها نیز می‌توانند باعث گوش درد شوند. با این حال، عفونت گوش میانی اگر درمان نشود ممکن است عوارضی چون سوراخ شدن پرده گوش، مننژیت، آبسه‌های مغزی، فلج عصب صورت، عفونت خون، عفونت گوش داخلی و کری کامل را همراه داشته باشد. دکتر مهدی خواجوی، رئیس انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران در گفت‌وگو با جام جم از نشانه‌ها، عوارض و درمان عفونت گوش میانی در کودکان می‌گوید .
کد خبر: ۱۱۸۱۳۹۵

معمولا عفونت گوش به طور ناگهانی در گوش میانی آغاز می‌شود و مدت آن نیز کوتاه است. البته برخی کودکان ممکن است غیر از گوش‌درد، احساس گرفتگی گوش و کاهش شنوایی نیز داشته باشند.
هر عاملی که سبب کاهش سیستم دفاعی بدن یا تماس با عوامل بیماری‌زا شود، شانس ابتلای عفونت گوش میانی را افزایش می‌دهد. همچنین بزرگی و عفونت‌های مکرر لوزه‌ها، لوزه سوم و آلرژی‌های تنفسی از عوامل مستعد‌کننده است.

کودکانی که همیشه گوش درد دارند
عفونت گوش میانی اصولا در کودکان تا سنین دبستان بیشتر دیده می‌شود، ولی در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر اتفاق می‌افتد. البته شیر دادن به نوزاد نیز باید به حالت خوابیده و افقی باشد.
جالب آن که عفونت گوش در پسرها بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین این بیماری در شرایط اقتصادی پایین در خانواده‌هایی که تغذیه مناسبی ندارند نیز بیشتر دیده می‌شود. به‌علاوه در کودکان مبتلا به اختلالات مادرزادی بینی و گلو و کام، اختلالات سیستم ایمنی بدن و نیز در کودکان مبتلا به آلرژی‌های تنفسی و مبتلایان به بازگشت اسید معده به گلو بیشتر دیده می‌شود‌. بی‌شک در شیرخوارگاه‌ها، مهد‌های‌کودک‌ و مدارس، به‌ویژه در فصول سرد سال و در خانواده‌های سیگاری نیز بیشتر شاهد بروز عفونت گوش در کودکان هستیم .

مامان‌! گوشم درد می‌کنه ...
گوش درد در کودکان کوچک‌تر و بی‌قراری از اولین نشانه‌های عفونت گوش میانی محسوب می‌شود. تب و کاهش شنوایی نیز از علائم اولیه هستند. البته در نوزادان، حال عمومی بد، استفراغ و حتی تشنج می‌تواند به دلیل انتشار عفونت به خون یا مننژیت نیز خود را نشان دهد. در مراحل بعدی ترشح چرک و خون از گوش همراه کاهش درد و تب ممکن است رخ دهد که به دلیل پاره شدن پرده گوش است.

به داد گوشم برسید
اولین و مهم‌ترین اقدام پس از مشاهده نشانه‌های گوش درد در کودک، مراجعه به پزشک و پس از تشخیص پزشک، درمان طبی و در صورت لزوم باز کردن پرده گوش و خارج کردن ترشحات از گوش میانی است.
البته عفونت گوش ممکن است پس از طی مراحلش خود‌به‌خود بهبود یابد، ولی در مواردی به عوارض کشنده از قبیل مننژیت، آبسه‌های مغزی سپتیسمی (عفونت خون)، فلج عصب صورت، کری یا ترومبوز عفونی ورید‌های مغزی یا گردن منجر شود.

درمان کم تهاجمی عفونت گوش
در گذشته زمانی که بر اثر عفونت گوش، آسیب پایدار به گوش میانی وارد می‌شد، تمام گوش میانی توسط جراح تخلیه می‌شد و شنوایی افت بسزایی پیدا می‌کرد، ولی امروزه با عمل‌های جراحی در صورتی‌که بیمار به‌موقع به متخصص مراجعه کند، عفونت مزمن را می‌توان با درمان‌های ترمیمی کنترل کرد و شنوایی فرد را هم بهبود بخشید.

پای تومور گوش در میان است
در موارد معدودی، عوارض مشابه عفونت گوش ناشی از درگیری‌های تومورال گوش میانی یا خارجی و همچنین بالای گلو است که می‌تواند با ترشح و کم‌شنوایی خود را نشان دهد. البته تشخیص این نوع بدخیمی‌ها به‌‌عهده پزشک است‌.
تشخیص قطعی با انجام تصویربرداری و نمونه‌برداری صورت می‌گیرد و درمان نیز همچون دیگر مشکلات سرطانی از طریق جراحی یا شیمی درمانی و رادیوتراپی، پس از تشخیص و بر اساس نوع و اندازه و میزان درگیری تومور انجام می شود.
البته در مورد تومورهای اعصاب شنوایی که داخل جمجمه قرار دارد در گذشته جراحی بسیار وسیع صورت می‌گرفت و آسیب جدی به اعصاب شنوایی، تعادلی و همچنین اعصاب صورت وارد می‌شد، ولی امروزه با روش‌های محافظه‌کارانه بدون آسیب به نسوج و اعصاب دیگر داخل مغز، تومور برداشته می‌شود و سلامت فرد به‌دست می‌آید.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها